شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#دولت

برای دومین بار طی یک هفته؛

هواپیمای جاسوسی آمریکا در شرق اوکراین پرواز کرد

هواپیمای جاسوسی آمریکا در شرق اوکراین پرواز کرد

یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا روز پنجشنبه، برای دومین بار طی یک هفته اخیر، در شرق اوکراین که با دولت مرکزی کی یف درگیر تنش است، به گشت زنی و جمع آوری اطلاعات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سی ان ان» مدعی شده است که همزمان با تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا مشغول جمع آوری اطلاعات در شرق اوکراین بوده است.

مأموریت این هواپیما، جمع آوری اطلاعات از وضعیت میدانی و تحولات نظامی شرق اوکراین عنوان می شود که درگیر تنش های جدایی طلبانه با دولت کی یف است.

ظاهراً، طی هفته گذشته این دومین بار بود که آمریکا در شرق اوکراین عملیات شناسایی و تجسس انجام داد. مورد قبل روز دوشنبه اتفاق افتاد.

روسیه پیشتر هم به دولت کی یف هشدار داده بود که مبادا بخواهد با اتکا به کمک های آمریکا، اوضاع شرق اوکراین را با توسل به گزینه نظامی حل و فصل کند.

از سوی دیگر، منابع غربی روسیه را به تدارک حمله نظامی به اوکراین متهم می کنند. در مقابل، مسکو می گوید که از حق جابجایی نظامی در تمامیت ارضی روسیه برخوردار است و این مسئله را نباید تهدیدی علیه دیگر کشورها تلقی کرد.

پوتین و بایدن اواخر روز پنجشنبه همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، به مدت یک ساعت به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند.

مشاور سیاست خارجی پوتین گفته است در این گفتگوی تلفنی بایدن بار دیگر بر تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در صورت تشدید تنش یا تهاجم به اوکراین تاکید کرد حال آنکه پوتین هم به هشدار بایدن پاسخ داد و گفت که چنین اقدامی می‌تواند به گسست کامل روابط منجر شود. «یوری اوشاکوف» به نقل از پوتین گفت: «این یک اشتباه بزرگ است که عواقب سنگینی در پی خواهد داشت».