شهر خبر
  • بین الملل 2
  • یک رهبر انصارالله:

    افتخار می‌کنیم بخشی از محور مقاومت هستیم

    سلطان السامعی، معاون رئیس شورای عالی سیاسی یمن در مصاحبه‌ای با روزنامه الاخبار تاکید کرد: نیروهای صنعا پس از بازپس‌گیری شهر مأرب برای آزادسازی استان‌های اشغالی باقیمانده از جمله تعز که توسط مزدوران دشمن محاصره شدند تا از آن به عنوان برگه‌ای سیاسی استفاده کنند، اقدام خواهند کرد، او در ادامه وضعیت سیاسی فعلی یمن را بسیار پیچیده خواند و اطمینان داد، بسیاری از این پیچیدگی‌ها با اخراج اشغالگران و تمامی ادوات آنها قابل حل هستند، او با تاکید بر اینکه وحدت ملی یمن باید تقویت شود، گفت: یمن در محور مقاومت باقی خواهد ماند و هرگز آن را رها نخواهد کرد.

    افتخار می‌کنیم بخشی از محور مقاومت هستیم

    به گزارش مُنیبان از ایسنا، تحولات میدانی پرشتاب یمن سوالات متعددی را درباره چگونگی و ماهیت گام‌های بعدی که صنعاء قصد دارد چه در سطح میدانی و چه در رابطه با وضعیت ساماندهی به وضعیت سیاسی داخلی در پیش بگیرد، ایجاد می‌کنند.

    در این میان استان تعز که از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و از مرکز یمن تا ساحل دریای سرخ و در جنوب تا تنگه باب المندب (یکی از مناطق این استان) کشیده شده، به عنوان یکی از نقاط مهم در نبردهایی که در این استان و یا علیه آن آغاز شود، می‌تواند روند تحولات در منطقه را تغییر دهد. در این چارچوب سلطان السامعی، رئیس شورای عالی سیاسی یمن به الاخبار گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از بازپس‌گیری مأرب برای آزادسازی دیگر استان‌های اشغالی باقیمانده از جمله استان تعز اقدام خواهند کرد و این مساله‌ای بدیهی است.

    او افزود: ائتلاف سعودی-اماراتی از زمان آغاز جنگ برای اشغال تنگه باب المندب تلاش کرده و ساکنان جزیره میون را از آنجا به سمت ساحل اخراج کرده و شروع به ساخت پایگاه‌هایی نظامی نه فقط برای عربستان و یمن کرد که طبق اطلاعات ما نیروهای فرانسوی و اسرائیلی در آنجا حضور داشته و پشت جبهه نیروهای اماراتی خود را مخفی کرده‌اند.

    در تعز مجموعه‌ای از شبه نظامیان حزب اصلاح، سلفی‌ها، القاعده، داعش و طارق صالح حضور دارند که در ابتدای کار همگی در مقابل نیروهای صنعا با یکدیگر متحد بودند؛ اما در ادامه برنامه‌های متفاوتشان باعث شد که در وضعیت دشمنی و جنگی مستمر با یکدیگر قرار بگیرند.

    به گفته السامعی که نماینده منتخب استان تعز است، عربستان و امارات حدود دو ماه قبل برای متحد کردن این مزدوران تلاش کرده و رهبری محور المخا-باب المندب را به طارق صالح تحویل دادند و حزب اصلاح از طریق رسانه‌ها حمایت خود را از این اقدام اعلام کرد گرچه در اصل موافق نبود بنابراین آنها هرگز با یکدیگر متحد نخواهند شد و حتی اگر با هم متحد شوند، قدرت آنها بزرگتر از قدرت ۱۷ کشوری که به یمن حمله کردند، نخواهد بود.

    او درباره محاصره تعز نیز گفت: مزدوران دشمن همان کسانی هستند که مانع از بازگشایی گذرگاه‌های نزدیک به شهر قدیمی در الحوبان می‌شوند تا به این ترتیب محاصره تعز به عنوان برگ برنده‌ای سیاسی باقی بماند تا از آن در برابر افکار عمومی داخلی و خارجی استفاده کنند، بنابراین کسانی که تعز را محاصره کردند همان مزدوران اشغالگری جدید به رهبری عربستان و امارات هستند؛ اما ما آماده ایم در هر زمانی دو یا سه گذرگاه را بازگشایی کنیم؛ اما طرف دیگر باید موافقت کند و در این زمینه صداقت داشته باشد، بیش از یک سال قبل ما امیدوار بودیم که گذرگاه وادی کلابه در الحوبان را باز کنیم؛ اما برای ما روشن شد که مزدوران طرف مقابل برای خروج ده‌ها هزار شهروند و در ادامه انتقال تانک‌ها و سلاح‌های زرهی با هدف اشغال الحوبان و شهر جدید تعز آماده می‌شوند به این ترتیب چنین فریبی هرگز در مورد ما عمل نکرده و نخواهد کرد.

    السامعی در ادامه شرط بازگشایی گذرگاه‌ها را وجود صداقت در این زمینه و نظارت بر آن اعلام و تاکید کرد: آنها باید مشخص کنند به غیر از ورود و خروج شهروندان از این گذرگاه‌ها چه می‌خواهند و اگر به دنبال اشغال مناطق جدیدی هستند این مساله برای آنها ممکن نخواهد بود.

    در بخش سیاسی نیز سوالاتی درباره تحرکات داخلی و اینکه آیا این تحرکات می‌توانند همسو با تحولات بزرگ ناشی از اتمام نبرد در مأرب ادامه یابند، مطرح هستند.

    السامعی افزود: وضعیت سیاسی فعلی بسیار پیچیده است و بدون شک ما قصد داریم دشمن و تمامی ابزارهایش شامل مزدوران و افراد فریب خورده در یمن را از کشور بیرون کنیم و مساله ما تنها مساله زمان است نه چیز دیگر، وضعیت ما اکنون بهتر از وضعیت هفت سال قبل است و به همین ترتیب ما بسیار امیدوار هستیم، یمن برای همه گسترده است، اگر کسانی که فریب خوردند و به دست دشمن افتادند، بخواهند به کشور بازگردند، بسیاری از سیاست‌ها و پیچیدگی‌ها برطرف خواهد شد. "یمن یکپارچه" عنوان بزرگ و اصلی است که السامعی مطرح کرد و تحت این عنوان می‌توان برخی جزئیات را مورد بررسی قرار داد.

    به گفته السامعی، بهترین راه حل سیاسی در یمن این است که یک حاکمیت وجود ایجاد شده و وحدت در این کشور متفاوت از وحدت فعلی برقرار شود همانند وجود سه تا چهار اقلیم به طور کلی در این کشور که ضامن رفع اختلاف موجود میان برخی گروه‌های سیاسی و مناطق جغرافیایی چه در شمال و چه جنوب باشد.

    در این رابطه السامعی فاش کرد: برخی سفرا و نمایندگان پارلمان و رهبران هنوز ناامید هستند و می‌خواهند به صنعا بازگردند، همچنین رایزنی‌هایی با برخی رهبران درجه دو یمنی همسو با ائتلاف در خارج برقرار هستند، برخی نمایندگان و رهبران نظامی با کمک برخی قبایل و قاچاقی از راه زمینی به کشور بازگشتند و اکنون در صنعاء در امنیت و آرامش و با افتخار زندگی می‌کنند.

    این عضو شورای سیالی سیاسی یمن و نائب رئیس این شورا در ادامه جایگاه یمن در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای موجود را مشخص کرده و با تاکید بر اینکه عربستان تلاش می‌کند در فعالیت‌های سیاسی و اظهارات رسانه‌ای ایران و حزب الله را جزء ممنوعات قرار دهد، تاکید کرد: ما افتخار می‌کنیم که عضو بخشی از محور مقاومتی هستیم که در مقابل محور شر آمریکایی- صهیونیستی-غربی ایستاده است، محوری که به دنبال متلاشی کردن این امت و تقسیم هرچه بیشتر آن است. این محور امروز امید تمامی آزادگان جهان است تا آنها را از زورگویی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اقدامات آنها را نجات دهد.

    السامعی در پایان به گروه‌های مقاومت اطمینان داد که برادرانشان در یمن امروز قدرتمندتر و بازدارنده‌تر از قبل هستند و می‌توانند با وجود این محاصره شدید صنایع اسلحه‌سازی، ساخت موشک‌های بالستیک، پهپادها و انواع سلاح‌های مورد نیاز خود را تقویت کنند، ما امروز از منظر نظامی و سیاسی بهتر از قبل هستیم.