شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کی روش#گفتگو#کریسمس

گفتگو با مارکار آقاجانیان به مناسبت سال نوی میلادی؛ از خاطرات کی روش تا کریسمس در اردو!

در آستانه سال نوی میلادی، گپ و گفت کوتاهی با مارکار آقاجانیان، بازیکن و مربی سابق تیم ملی داشتیم

سال نوی میلادی امروز از راه می رسد و به همین مناسبت با مارکار آقاجانیان گپ و گفت کوتاهی داشتیم. از مارکار آقاجانیان در خصوص حال و هوای کریسمس و همینطور فوتبال پرسیدیم. او هم از کریسمس در اردو گفت، هم از غذای شب سال نوی میلادی و هم خاطرات کارلوس کی روش.

این گفتگو در کافه سروژ که متعلق به سروژ ابراهیمی، بازیکن اسبق فوتبال ارامنه در ایران است، انجام گرفت.

گفتگو با مارکار آقاجانیان را می بینید و می خوانید:

سلام به مارکار آقاجانیان، کریسمس را به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم که سال خوبی پیش روی شما باشد. شما هم نوروز را جشن می‌گیرید و هم کریسمس، این دو جشن چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند؟

با عرض سلام، من هم به نوبه خودم تبریک می گویم سال نوی میلاد و تولد حضرت عیسی مسیح را به همه همطونان مسیحی مان و به کل مسیحی های دنیا، امیدوارم سال خوبی باشد، همه سلامت باشند و شروع سال نو به این صورت باشد که این بیماری ها هم برچیده شود و از بین برود و مردم بتوانند در آرامش و سلامتی برگردند به زندگی عادی شان. در مورد سال نو که گفتید، سال نوها شباهت های زیادی به هم دارند، سال که تحویل می شود همه دور هم جمع می شوند، روز اول عید و معمولا به خانه بزرگترها می رویم و به آنها تبریک می گویم و عید نوروز هم به همین صورت است. قبل از سال نو هم آخرین جمعه سال قبل می رویم سر خاک رفتگان و دعا می کنیم و یک سری شباهت هاست، عیدی دادن هاست که کوچکترها عیدی می گیرند از بزرگتر ها. تفاوت ها در بحث سال نو فکر نمی کنم زیاد باشد، ما درخت کریسمس استفاده می کنیم که در عید نوروز سفره هفت سین می گذارند. فکر می کنم تفاوت زیادی نباشد و اگر چیزی هست شما بگویید. تا جایی که حضور ذهن دارم تفاوتش همین است.

در شب کریسمس مثل نوروز عیدی می دهید و عیدی می گیرید؟

شب کریسمس در خانه ها جمع می شوند و مراسم خاصی هم در کلیسا برگزار می شود. عیدی ها را در سال نو می دهند و آن بحث بابانوئل است که عیدی می آورد و کادو برای بچه ها می آورد، بیشتر بحث بچه ها است.

ما وقتی بچه بودیم تصور می‌کردیم عمو نوروز برای ما کادو می‌آورد. شما هم همین تصور را از بابانوئل داشتید؟

بله همینجور است و داستانش این است که برای بچه ها کادو می آورد مخصوصا بچه های کوچک و معمولا می گذارند زیر درخت کریسمس، صبح که بچه ها بیدار می شوند می روند کادوهایشان را برمی دارند.

بهترین کادویی که از بابانوئل گرفتید را به یاد می‌آورید؟ کادویی که مثلا از ذوق داشتنش خواب‌تان نبرده باشد...

همیشه اولین کادویی که آدم می گیرد، مهم نیست که ارزشش چقدر است، ارزش معنوی اش مهم است که اولین کادویی که شما می گیرید و آنرا به یاد دارید خیلی برایم مهم بود.

خودتان تا حالا لباس بابانوئل را پوشیده اید؟

نه من نپوشیده ام تا حالا.

به نظر شما در جامعه فوتبال ما چه اشخاصی می توانند لباس بابانوئل را بپوشند و این لباس به آنها می آید؟

بیشتر اگر دقت کرده باشید، بابانوئل یک نفر حالت پر تر و چاق تر است و مقداری باید چاق باشد که به او بیاید ولی بابانوئل ها معمولا در جایی که هستیم در ایران از طرف انجمن های ارامنه معرفی می شوند و مراسمی در آن انجمن ها می گیرند یا بعضا درخانه ها می روند.

شب کریسمس غذای خاصی می‌پزید؟ مثل شب عید نوروز که معمولا سبزی‌پلو با ماهی می‌خوریم.

ماهی یکی از غذاهایی است که شب کریسمس هست. بقیه غذاها هم هست ولی ماهی باید باشد در کریسمس.

بهترین هدیه کریسمسی که گرفته اید چه چیزی بوده است.

خیلی کوچک بوده ام آن زمان و حضور ذهن ندارم، آن زمان به این صورت نبود ولی یک ماشین بود که خیلی هم ساده بود ولی مهم ارزش معنوی اش بود که همان اولین کادو بود و به همین خاطر برایم مهم بود. شاید بعد از آن خیلی هدایای از لحاظ قیمیت بهتری گرفتم ولی آن ماشین برایم خیلی مهم بود. یک هدیه ای هم که الان یادم آمد خیلی با ارزش بود، بازیکنان تیم ملی در قطر بودیم در جام ملت های آسیا و آن شب کریسمس بود قبل از جام ملت ها، کار خیلی قشنگ کرده بودند و برای تمام مسیحی ها هدیه گرفته بودند و برای همه هم اگر اشتباه نکنم عطر و اودکلن گرفته بودند ولی اسم زده بودند. اسم هرکس زده شده بود روی شان و برای تمام کادر مسیحی از آنها گرفته بودند و آنرا نگه داشتم و خیلی برایم با ارزش است چون بچه های تیم ملی به من داده بودند.

در دوران بازی‌گری و مربی‌گری به جز این مورد که گفتید، پیش آمده کریسمس دور از خانواده و در اردو باشید؟ خاطره‌ای از کریسمس‌های فوتبالی دارید؟

این مورد را که گفتم، اتفاق افتاده، در دوران بازیگری مان اگر اشتباه نکنم یک سال با تیم بهمن در هند و جام میلز هندوستان بودیم، مراسم آنجا برگزار شد و بچه ها سنگ تمام گذاشتند. 

بسیار اتفاق می افتد که ما دور از خانواده باشیم. کار ما این گونه بوده ولی دوتا هیچ وقت از خاطرم نمی روند.

معمولا قبل از همه برای تبریک کریسمس با چه کسی یا کسانی تماس می گیرید و تبریک می گویید؟ چه کسی اولین تبریک را به شما می گوید؟

خودم عادتم این است که از بزرگترها شروع می کنم تا بقیه فامیل و به همه تبریک می گویم. به هر حال خانواده هستند. خواهرم، برادرم و ... اولین نفرات آن ها هستند. سپس دوستان و آشنایان که پیام های تبریک می فرستند که جا دارد از آن ها تشکر کنم. حتی مردم خوب کشورمان. واقعا دست همه شان را می بوسم که همیشه به من محبت داشته اند. حتی الان که وظیفه ای ندارم، همیشه محبت شان شامل حال ما شده و از همین جا آرزوی سلامتی و تندرستی برای آن ها دارم.

به بهانه کریسمس با کی روش تماس می گیرید؟

معمولا برای ایشان پیام می فرستم. با هم در ارتباط هستیم و به عنوان یک دوست و برادر به هم تبریک می گوییم. حتی با مربیان خارجی دیگر که کار کرده ام، پیام تبریک برای یکدیگر می فرستیم.

هنوز با کی روش در ارتباط هستید؟

ارتباط که داریم ولی نه اینکه هر روز با هم صحبت کنیم. هرازگاهی با هم صحبت می کنیم یا اگر کار واجبی باشد تماس می گیریم اما نه خیلی زیاد که دائما در ارتباط باشیم. ایشان الان وقتی مشغول است و روی کارش تمرکز دارد، در حد پیام ارتباط برقرار می کنیم و ایشان نیز همیشه جوابگو هستند. از اینجا برایشان آرزوی موفقیت می کنم.

کی روش هنوز از طریق شما یا دوستان دیگر پیگیر فوتبال ایران است؟

در مورد کسانی دیگر خبر ندارم ولی چند ماه پیش با خودم صحبت کرد و از اوضاع و احوال و شرایط فوتبال ایران پرس و جو کرد. قطعا خودش هم دنبال می کند. هم تیم ملی هم لیگ را. به هر حال او اینجا بوده و علاقه خاصی دارد. مردم نیز همین فیدبک را نسبت به او دارند. مطمئنا مردم نیز با او در تماس هستند و با بچه های دیگر نیز ارتباط دارد. البته اول فکر و ذکرش جایی است که باید موفق شود.

شما یکی از نزدیک ترین افراد به کی روش بودید. به نظرتان مهم ترین ویژگی ایشان چه بود؟

مهم ترین که نمی شود گفت. ایشان در همه چیز مسلط بود. یک لیدر به تمام معنا. به جز مسائل فنی، در بحث روانشانسی، آسیب شناسی، بدنسازی، تغذیه و ... مسلط بود. بچه های تیم ملی نیز می توانند این موضوع را تایید کنند. ویژگی ای که باید گفت، یک لیدر به تمام معنا بود. واقعا یک جنتلمن واقعی بود. همیشه تلاشش را می کرد تا بهترین امکانات و بهترین نتیجه را برای تیم ملی کسب کند.

یک خاطره از کی روش تعریف کنید که تاکنون نگفته باشید.

یادم نیست چه چیزهایی را گفته ام و چه چیزهایی را نگفته ام. چیزی که همیشه خودش قبل از هر بازی می گفت این بود که همیشه سعی کنید پس از هر بازی که بیرون می آیید، پرچم کشور و  ارزش تیم ملی را یک پله بالاتر ببرید. این نکته را همیشه روی آن تاکید داشت.

ممنون که در این گفتگو حاضر شدید. یک پیام برای تبریک کریسمس در پایان بگویید. لطفا هم به زبان فارسی و هم ارمنی بگویید.

آرزوی سلامتی دارم در این سال نوی میلادی و مجددا تولد حضرت مسیح را به هموطنانم تبریک می گویم. سال نو سالی پربرکت، تندرستی و موفقیت برای همه باشد.