شهر خبر
نیم‌قرن با اقتصاد ایران،9 دی

تصویب طرح ممنوعیت اخذ پورسانت در معاملات خارجی

کدخبر: 465546
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 9 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

نهم دی 1351؛ 14 اسکله جدید در بندر شاهپور ساخته خواهد شد

در طول اجرای برنامه پنجم عمرانی کشور بیش از 200 میلیون دلار برای توسعه و تجهیز بیشتر بنادر خرمشهر، شاهپور و دیگر بنادر جنوب سرمایه‌گذاری خواهد شد و امکاناتی در طول پنج سال آینده فراهم می‌شود که کار تخلیه و بارگیری کالا در بنادر به بخش خصوصی واگذار شود.

رضا میردامادی، رئیس سازمان بندر و کشتیرانی خرمشهر اعلام کرد: در طول پنج سال آینده علاوه‌بر افزودن ظرفیت و قدرت پذیرش تخلیه و بارگیری در بنادر کیش و لنگه نیز تجهیزات بندری وسیعی به‌وجود می‌آید که کار بارگیری در تخلیه کالاهای تجاری را در این بنادر توسعه خواهد داد.

رئیس سازمان بندر و کشتیرانی خرمشهر ادامه داد: با به کار گرفتن اعتبارات تازه علاوه‌بر اینکه ظرفیت بندر شاهپور از دو میلیون تن به هفت میلیون تن افزایش خواهد یافت بلکه طرح نوسازی اسکله‌های بندر خرمشهر نیز به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و اسکله‌های بندر خرمشهر به‌صورت بتنی درمی‌آید و 9 اسکله این بندر نوسازی خواهد شد و برای افزودن سطح ظرفیت بندر شاهپور تعداد اسکله‌های این بندر به 21 اسکله خواهد رسید.

بندر شاهپور هم‌اکنون 7 اسکله دارد و سالانه بیش از 1.5 میلین تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود.

 

نهم دی 1361؛ نحوه اجرای قانون واگذاری اراضی کشاورزی اعلام شد

مجلس طرح احیا و واگذاری اراضی را پس از یک سال و اندی مطالعه در کمیسیون‌های کشاورزی و ویژه و 16 جلسه بحث و بررسی سرانجام در جلسه علنی روز سه‌شنبه (7 دی) مورد تصویب قرار داد. این قانون در اوایل سال‌جاری، شور اول خود را هم پشت‌سر گذاشته بود. قانون احیا و واگذاری اراضی با اجازه استفاده از حکم تنفیذی امام، مبنی‌بر واگذاری صلاحیت تشخیص ضرورت به مجلس، تنظیم شده و با توجه به اصول 3، 43 و 44 قانون اساسی، هدف‌هایی ازجمله: رسیدن به خودکفایی در درجه اول، توسعه امر کشاورزی و بهره‌برداری صحیح از اراضی مزروعی، ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت افراد جامعه و جلوگیری از هجرت بی‌رویه روستاییان را دنبال می‌کند.

محمد سلامتی، وزیر کشاورزی گفت: این قانون زیرنظر ستادی که وزارت کشاورزی موظف به تشکیل آن است، اجرا می‌شود.

این ستاد متشکل از یک نفر روحانی (به معرفی وزارت کشاورزی)، یک نفر به‌عنوان نماینده وزارت کشاورزی، نماینده جهاد سازندگی، نماینده وزارت کشور و نماینده وزارت دادگستری که سه نفر آخر باید به تایید وزارت کشاورزی رسیده باشند به‌عنوان ستاد مرکزی واگذاری زمین‌های مزروعی در تهران، هیات‌های هفت نفره‌ای را در نقاط مختلف کشور تشکیل می‌دهند که زیر نظر آنها گروه‌های تحقیق کار خواهند کرد. در واقع کاملا شبیه وضعی که هیات‌های هفت‌نفره هم‌اکنون دارند. آقای سلامتی در مورد وظایف گروه‌های تحقیق اظهار کرد: عمده کارگروه‌های تحقیق در روستاها، به دست آوردن اطلاعات و آمار لازم در مورد کشاورزان بی‌زمین یا کم‌زمین و یا خوش‌نشین‌ها، مقدار زمین‌های موات، بایر و دائر در محدوده روستاها، تعداد بزرگ مالکان و خرده مالکان است. این اصلاحات مبنای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هیات‌ها در رابطه با قانون خواهد بود.

وزیر کشاورزی سپس به مساله اولویتها در قانون اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در قانون منعکس شده به ترتیب برحسب ضرورت و نیاز، زمین‌های ملی شده و یا دولتی، زمین‌های موات، بایر و در آخر اراضی دایر واگذار می‌شود.

نهم دی 1371؛ تصویب طرح ممنوعیت اخذ پورسانت در معاملات خارجی

طرح «ممنوعیت اخذ پورسانت در معاملات خارجی» با پیشنهاد یک فوریت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با تصویب این پیشنهاد، نمایندگان موافقت کردند که این طرح پیش از نوبت (حداکثر در یک ماه آینده) در جلسه علنی مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش خبرنگار پارلمانی اطلاعات حاکی است، ضرورت مبارزه قانونمند با سوء‌استفاده‌های کلان دستگاه‌های دولتی در معاملات خارجی، ازجمله دلایل فوریت این طرح اعلام شده است.

یکی از پیشنهاددهندگان اخذ پورسانت را یک عمل غیرشرعی و غیرقانونی دانست و تاکید کرد: پورسانت موجب فساد در معامله می‌شود و مقام معظم رهبری نیز آن را عملی حرام می‌دانند.

وی توضیح داد: مامور خرید برای دریافت پورسانت، کالای نامرغوب خریداری می‌کند و در مواردی که اینگونه سوء‌استفاده‌ها در دادگاه مطرح می‌شود به سبب نبود قانونف قوه قضائیه هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

پیشنهاددهنده در مورد ویژگی‌های این طرح اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که این طرح شامل گذشته نیز بشود که در صورت تصویب شورای نگهبان، مبالغ زیادی از سال 58 به بیت‌المال مسلمین مسترد خواهد شد.

ایران می‌تواند بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری آذربایجان باشد

قائم‌مقام رئیس‌جمهوری آذربایجان به هنگام ترک تهران گفت: در صورتی که قراردادها و تفاهم‌های حاصله با ایران جامه عمل بپوشد جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری آذربایجان خواهد شد.

آقای «پناه حسین اف» که از روز دوشنبه گذشته در تهران به سر می‌برد، افزود: با گسترش مناسبات اقتصادی زمینه مساعدی نیز برای توسعه روابط سیاسی فراهم خواهد شد.

یک مقام وزارت خارجه امضای یادداشت تفاهم‌نامه برقراری رابطه تجاری تهاتری در مورد گاز و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین توافق حاصل میان مقامات دو کشور دانست.

آقای بانک افزود: بر این اساس ما در مقابل فروش سالانه 250 میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان از آن جمهوری فرآورده‌های نفتی وارد خواهیم کرد.

قیمت شیر پاستوریزه تغییر کرد

براساس مجوز قبلی شورای اقتصاد و با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و صنایع شیر ایران، قیمت هر بطری شیر نیم‌لیتری برای مصرف‌کنندگان تهرانی از 100 ریال به120 ریال و در استان‌ها از 80 ریال به 100 ریال افزایش می‌یابد.

شرکت سهامی صنایع شیر ایران هر لیتر شیر تولیدی دامداران را با 3.2 درصد چربی برای سه ماهه آخر امسال با 40 ریال افزایش به 260 ریال خریداری می‌کند.

کریم بیگی، مدیرعامل شرکت سهامی صنایع شیر ایران گفت: متاسفانه به علت بالا رفتن هزینه‌های تولید از قبیل افزایش دستمزدها قیمت علوفه، مخصوصا جو و یونجه، بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات و نهاده‌های دامپروری و افزایش تعرفه‌های آب و برق، طبق بررسی‌های کارشناسان، کمترین قیمتی که می‌توان برای خرید شیر از دامداران در نظر گرفت، 300 ریال است که با توجه به افزایش قیمت خرید شیر تا 40 ریال بقیه این میزان افزایش تا 300 ریال از طریق دارو و سایر امکانات موردنیاز دامداران جبران می‌شود.

وی میزان سوبسید برای مصرف‌کنندگان در تهران را برای هر بطری شیر نیم‌ لیتری 20 ریال و در شهرستان‌ها 40 ریال اعلام کرد و گفت: این میزان سوبسید همچنان برای مصرف‌کننده ادامه خواهد داشت. ازسوی دولت امسال 4 میلیارد تومان سوبسید به شیر داده می‌شود که تاکنون 3 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و بقیه این میزان تا پایان امسال پرداخت می‌شود.

نهم دی 1391؛ بازار ارز تعدیل می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید به صورت تدریجی نرخ ارز را تعدیل کنیم، گفت: جهت‌گیری ما تعدیل نرخ ارز به سمت پایین است.

شمس‌الدین حسینی درباره نرخ ارز در مرکز مبادلات تصریح کرد: آن چیزی که مطلوب دولت است و بانک مرکزی نیز به آن اعتقاد دارد این است که باید به‌صورت تدریجی نرخ ارز را تعدیل کنیم که البته این تصمیم باید متناسب با متغیرهای بازاری صورت بگیرد و جهت‌گیری ما نیز تعدیل نرخ ارز به سمت پایین است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره نرخ ارز در لایحه بودجه سال 1392 کل کشور گفت: به‌طور قطع نرخ ارز کمتر از نرخ ارز مرکز مبادلات و بیشتر از 1226 تومان خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین درباره رشد شاخص بورس اظهار کرد: واقعیت امر این است که یک برداشت صریح از اوراق سهام این است که معرف ارزش دارایی‌ها هستند. وقتی نرخ ارز افزایش یافته، این دارایی‌ها نیز ارزش پیدا کرده‌اند و به‌طور طبیعی ارزش اوراق نیز بالا می‌رود و به همین دلیل پیش‌بینی‌ها حکایت از تداوم این رشد دارد.

افزایش میلیاردرهای حزب کمونیست چین

تعداد اعضای ثروتمند حزب کمونیست چین پیوسته افزایش می‌یابد. سرمایه‌داران دیگر دشمن حکومت به شمار نمی‌روند، بلکه بخشی از پایه‌های آن را تشکیل می‌دهند. ثروت 75 عضو مجلس ملی خلق چین 75 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. به گزارش دویچه وله وانگ جیان لین، رئیس شرکت ساختمانی «والیان وانداگروپ»، لیانگ ونگن، بنیانگذار شرکت سهامی ماشین‌سازی «سنی‌گروپ» که ثروتش 7 میلیارد و 300 میلیون دلار تخمین زده می‌شود و ژوهای جیانگ با ثروتی معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار علاوه‌بر سرمایه کلان، وجه مشترک دیگری نیز دارند: آنها از اعضای بانفوذ حزب کمونیست هستند و در آخرین رای‌گیری در گزینش سران حزب شرکت داشتند.

به گزارش «هورون ریپورتس»، وب‌سایتی که آمار ثروتمندان چین را منتشر می‌کند، در حال حاضر 160 تن از 1024 نفری که به عنوان «ثروتمندترین چینی‌ها» شهره هستند در مهم‌ترین ارگان‌های حزب کمونیست به پست‌های کلیدی دست یافته‌اند.