شهر خبر

کدام استان‌ها کم‌تر گران شدند؟

تغییر فاز تورمی در آذر ماه

بورسان: آخرین داده‌های مرکز آمار در مورد تورم نشان می‌داد که تورم ماهانه همچنان کاهشی بوده است و این کاهش در آذر ماه حتی به زیر دو درصد نیز رسیده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنیم کاهش تورم مصرف کننده ماهانه در شهریور ماه نزدیک چهار درصد بوده است که بعد از آن روند کاهشی خود را شروع کرد و در آذر به 1.7 درصد رسیده است. از طرفی داده‌های آمار تورم نقطه به نقطه آذر ماه نیز خبر از کاهش تورم داده است که نشان می‌دهد موج تورمی اقتصاد ایران فروکش کرده و به سمت روند بلندمدت خود در حرکت خواهد بود. اینک داده‌های تورم استانی و دهک‌های هزینه‌ای نیز همین روند را تایید می‌کند به نحوی که اختلاف تورم ماهانه میان استان‌ها و دهک‌های مختلف کاهش یافته که البته خبر مناسبی است؛ اما همچنان میان برخی استان‌ها تورم سالانه زیادی وجود دارد.

تورم نقطه به نقطه آذر ماه کل کشور

گران‌ترین استان‌های یکسال گذشته

بنا به گزارش مرکز آمار استان ایلام بیشترین تورم سالیانه را داشته و با 51 درصد تورم سالیانه بیشترین گرانی را احساس کرده است. گرانی ایلام در بخش شهری 50.4 درصد بوده و در بخش روستایی 54.1 که نشان می‌دهد بخش روستایی این استان بیشترین گرانی را در یک سال اخیر داشته‌اند. همزمان استان قم تنها 39.2 درصد تورم داشته است که به دلیل کوچک بودن بخش روستایی این استان عملا شهر قم با 39.1 درصد تورم سالیانه کم‌ترین گرانی یک ساله را احساس کرده است. نمودار زیر تورم سالیانه این استان‌ها را نشان می‌دهد؛ اما تورم ماهیانه چه چیزی در مورد استان‌ها می‌گوید؟

کدام استان‌ها تورم بیشتری را احساس کردند؟

داده‌های تورم ماهانه نشان می‌دهد، کم‌ترین تورم ماهانه را استان کردستان داشته است که تا حدی طبیعی است. زیرا این استان در ماه اخیر یکی از بالاترین تورم‌ها را در خود دیده بود. اما نکته جالب توجه در مورد استان کردستان تورم منفی 0.1 درصدی در کالاهای غیر خوراکی است که باعث شده تورم 1.5 درصدی خوراکی‌های این استان دیده نشود.

از طرف دیگر، در حالی که تورم ماهانه کل کشور 1.7 درصد بوده است، تورم استان همدان 3 درصد شده که بیشترین تورم ماهیانه را به خود اختصاص داده است. تورم ماهیان همدان در بخش خوراکی‌ها 3.3 درصد و در بخش غیرخوراکی‌ها 2.8 درصد بوده است. با دقت در ارقام تورم ماهانه استان‌ها متوجه تغییر فاز آن خواهیم شد.

تغییر فاز تورم استانی

در گزارش تورم ماهانه آذر به نظر یک تغییر اساسی دیده می‌شود و آن کاهش ناهمگونی تورم استانی است. ماه گذشته میان برخی استان‌ها از جهت تورم‌های اقلام خوراکی (اردبیل، کهگیلویه و بویر مثلا) ناهمسانی زیادی داشتند؛ اما در این ماه به نظر اختلاف زیادی میان استان‌ها مشاهده نمی‌شود. حتی در برخی استان‌ها همچون کهگیلویه و بویر احمد و نیز خراسان شمالی، تورم ماهیانه اقلام خوراکی در بخش روستایی کاهش داشته است. اما همین الگو برای تورم دهک‌های هزینه‌ای نیز وجود دارد.

تورم سالیانه استانی در بخش روستایی برای آذر ماه

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنیم، تورم دهک‌های هزینه‌ای در دهک‌های مختلف اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند نکته اساسی‌تر آن است که تورم گروه‌های خوراکی چندان اختلافی در میان دهک‌ها ندارد و بیشتر اختلاف تورم‌ها میان اقلام غیر خوراکی همچون خدمات است. طبیعتا طبقات پایین درآمدی (دهک اول) تورم بیشتری از ناحیه اقلام خوراکی احساس می‌کنند و طبقات بالاتر از ناحیه خدمات. اما در هر حال این مساله نشان می‌دهد حداقل در اقلام خوراکی اختلاف میان دهک‌ها کم‌رنگ شده است.