شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت
  • بین الملل 2
  • در لهستان صورت گرفت؛

    ادعای اپوزیسیون مبنی بر استفاده دولت از برنامه جاسوسی

    رهبر اپوزیسیون لهستان گفت که گزارش‌هایی مبنی بر جاسوسی دولت از مخالفانش بیانگر "بزرگترین بحران برای دموکراسی" این کشور از زمان پایان کمونیسم است.

    ادعای اپوزیسیون مبنی بر استفاده دولت از برنامه جاسوسی

    به گزارش مُنیبان به نوشته روزنامه گاردین، یک ناظر امنیت سایبری اظهار کرد که از برنامه جاسوسی "پگاسوس" برای هدف قرار دادن چهره‌های برجسته مخالف استفاده شده است و رسانه‌های لهستانی این رسوایی را "واترگیت لهستانی" نامیدند.

    دونالد تاسک، رئیس سابق شورای اروپایی و رهبر اپوزیسیون "پلتفورم مدنی" لهستان گفت: چنین چیزی در تاریخ ما "بی‌سابقه" است. این اتفاق "عمیق‌ترین و بزرگترین" بحران برای دموکراسی از سال ۱۹۸۹ به‌حساب می‌آید.

    تاسک همچنین خواستار تحقیق پارلمانی درخصوص ادعاهایی مبنی بر استفاده از "پگاسوس" علیه کریستوف بریزا، یکی از اعضای حزب او که کمپین انتخاباتی ۲۰۱۹ آن را هماهنگ کرده بود، شد.

    ماتئوس موراویسکی، نخست وزیر لهستان گفت که وی "هیچ اطلاعاتی" درخصوص شنود ندارد؛ اما افزود که اگر چنین چیزی تایید شود، "به‌طور بالقوه" می‌تواند کار سرویس‌های مخفی خارجی باشد.

    گوشی‌های هوشمند توسط برنامه جاسوسی "پگاسوس" مورد هدف واقع می‌شوند و اساسا به دستگاه‌های جاسوسی جیبی تبدیل می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهد که پیام‌های شخص مورد هدف قرار گرفته را بخواند، عکس‌های آن را ببیند، مکان آن‌ها را ردیابی کند و حتی دوربین گوشی را بدون اینکه فرد مطلع شود، روشن کند.

    برنامه جاسوسی "پگاسوس" وابسته به شرکت ان‌اس‌او رژیم صهیونیستی است و پس از اینکه چندین خبرگزاری و سرویس‌های خبری گزارش کردند که دولت‌ها از این برنامه جاسوسی برای جاسوسی فعالان، خبرنگاران، وکلا و سیاستمداران استفاده می‌کنند، تبدیل به بحثی "چالش‌برانگیز" شد.