شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یمن#کریسمس#بمباران

تهران تایمز بررسی کرد؛

کریسمس سعودی/ پایان تراژیک ۲۰۲۱ برای یمنی ها

کریسمس سعودی/ پایان تراژیک ۲۰۲۱ برای یمنی ها

رسانه های خارجی در حالی برگزاری جشن کریسمس را به فرصتی برای مانور دادن روی اصلاحات عربستان تبدیل کرده اند که رژیم سعودی طی هفته های اخیر بر شدت بمباران مردم بی دفاع یمن افزوده است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: روزنامه تهران تایمز گزارش امروز خود را به اصلاحات ادعایی عربستان سعودی به عنوان کشوری اختصاص داده است که از سرکوب معترضان داخلی تا تجاوز به یمن، جنایات حقوق بشری بی شماری را در کارنامه خود دارد.

تهران تایمز در این باره می نویسد: رسانه های خارجی در ادامه کارزار تبلیغاتی که پیرامون اصلاحات عربستان سعودی وجود دارد، همزمان با فرا رسیدن ایام میلاد مسیح (ع)، به بزرگنمایی اقدام ریاض برای موافقت با جشن کریسمس پرداختند که برای نخستین بار در عربستان برگزار شد.

در حالی که تقلا می شود این قبیل اصلاحات به عنوان فصل مثبتی در تاریخ پادشاهی سعودی تلقی شود؛ رسانه های خارجی از این نکته غافل مانده اند که این به اصطلاح تغییر از جانب ولیعهد جاه طلبی است که به ستمگری چه در عرصه داخلی و خارجی شهره است.

جنگ یمن شاهدی بر ادعای ستمگری محمد بن سلمان است و حال که رسانه های جهان کریسمس را به فرصتی برای مانور دادن روی اصلاحات عربستان تبدیل کرده اند؛ خوب است نگاهی هم به واکنش سازمان های بین المللی در قبال وخامت اوضاع انسانی یمن داشته باشیم که محصول تجاوزکاری رژیم سعودی است.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با افشای حقیقت تاریک تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، پیش بینی کرده بود که تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱، رقم قربانیان این جنایت بشری به ۳۷۷ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته سخنگوی یونیسف، به این ترتیب، جنگ یمن رکورد شرم آور دیگری را شکست و آن شهید یا معلول شدن ۱۰ هزار کودک از زمان آغاز درگیری ها از مارس ۲۰۱۵ است. یعنی به ازای هر یک روزی که از شروع جنگ می گذرد، چهار کودک جان خود را از دست داده اند.

بنا بر اعلام UNDP، ۶۰ درصد از مرگ و میرها نتیجه اثرات غیر مستقیم جنگ نظیر گرسنگی یا شیوع بیماری های قابل پیشگیری بوده است حال آنکه بقیه تلفات ناشی از تبعات مستقیم جنگ مثل حضور در خط مقدم جبهه یا حملات هوایی بوده است.

پیش بینی می شود که با ادامه این نبرد نابرابر، شمار قربانیان جنگ یمن تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد. به این ترتیب، عربستان سعودی می تواند تحقق اهداف توسعه اقتصادی را که تحت عنوان «سند چشم انداز ۲۰۳۰» شناخته می شود در حالی جشن بگیرد که یمنی ها با مرگ و ویرانی که ارمغان ریاض است، دست به گریبان هستند.

تا این لحظه، به رغم درخواست های رو به افزایش جامه بین الملل، عربستان سعودی هیچ تمایلی برای پایان دادن به این جنگ بیهوده از خود نشان نداده است و حتی طی هفته های گذشته، بر شدت حملات هوایی ائتلاف هم افزوده است. این در حالی است که بمباران صنعاء و دیگر شهرهای یمن که محل سکونت غیرنظامیان است به بهانه هدف قرار دادن انبارهای تسلیحاتی صورت می گیرد!

به گفته «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، تشدید تنش های نظامی چشم انداز حصول راه حل سیاسی پایدار در راستای خاتمه دادن به این جنگ را تضعیف می کند.

وی با هشدار درباره اینکه نقض حقوق بشر در یمن بی مجازات نخواهد ماند، افزود: ۲۰۲۱ پایانی غم انگیز برای یمنی ها خواهد داشت که میلیون ها نفر از آنها با فقر، گرسنگی و محدودیت های شدید تردد مواجه هستند. از این منظر، بار دیگر بر درخواست سازمان ملل مبنی بر لزوم بازگشایی فرودگاه صنعاء و رفع محدودیت هایی که توانایی مردم را برای جابجایی بین استانی تحت الشعاع قرار می دهد، تاکید می کنم.