شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اروپا

بی توجه به تهدیدها و لفاظی ها؛

روسیه: نورد استریم ۲ بدون تردید عملیاتی می شود

روسیه: نورد استریم ۲ بدون تردید عملیاتی می شود

معاون نخست وزیر روسیه فارغ از لفاظی های اروپا و آمریکا می گوید که گزینه ای به اسم عدم تائید مجوز عملیاتی شدن نورد استریم ۲ وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه می گوید تردیدی وجود ندارد که پروژه گازی نورد استریم ۲ مجوزهای لازم را گرفته و کار خود را آغاز می کند.

به گفته این مقام روس، عدم تائید مجوز عملیاتی شدن این خط لوله جزئی از گزینه های موجود نیست. نواک همچنین ابراز امیدواری کرد که اروپا با طرح مطالبات جدید قصد سیاسی کردن این پروژه را نداشته باشد.

کار ساخت این خط لوله که با عبور از بستر دریای بالتیک و همچنین بخشی از خاک اوکراین، گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و از آنجا به سایر کشورهای قاره سبز انتقال می دهد؛ در سپتامبر ۲۰۲۱ به اتمام رسید حال آنکه آغاز به کار آن مستلزم کسب مجوزهایی از سوی برلین و اتحادیه اروپا است.

آخرین مهلت تعیین شده برای ارائه چنین مجوزهایی پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی است. درحال حاضر، به نظر می رسد که دولت جدید آلمان به رغم اذعان به وابستگی شدید قاره سبز به انرژی روسیه، قصد گروگان گرفتن پروژه نورداستریم ۲ را داشته باشد.

این اقدام با تمرکز بر ادعای آمادگی روسیه برای تهاجم نظامی علیه اوکراین انجام می شود؛ اتهامی که روسیه به شدت آن را رد می کند.

با این حال، بعد از آنکه «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه دولت جدید برلین، مدعی شد که تشدید تنش ها در اوکراین، عملیاتی شدن نورد استریم ۲ را تحت الشعاع قرار می دهد، اکنون نوبت «کریستوف هویسگن» رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ است که در این مسیر سنگ اندازی کند.

به ادعای او، تحریم ها علیه روسیه باید شامل خط لوله گاز نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان نیز شود، چرا که سبب شده روسیه از سیستم سوئیفت مستثنی شود.

این در حالی است که سی ان ان چندی پیش مدعی شد که کاخ سفید فهرستی از تحریم‌ها علیه روسیه را برای بازداشتن مسکو از عملیات در اوکراین در نظر گرفته که قطع دسترسی به سوئیفت (سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی) یکی از مهمترین این تحریم ها است.

با این حال، به نظر نمی رسد که با توجه به حیاتی بودن چنین شریان انرژی برای اروپا، ایده گروگان گرفتن نورد استریم ۲ در درازمدت کارآمد باشد به ویژه آنکه سوسیال دموکرات ها به عنوان بدنه اصلی دولت ائتلافی برلین، از حامیان سنتی این پروژه هستند.