شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین#نیکاراگوئه#تایوان#متعلق#دانست

نیکاراگوئه تایوان را متعلق به چین دانست

دولت نیکاراگوئه دفاتر دیپلماتیک و سفارت سابق تایوان را توقیف و تاکید کرد که آنها متعلق به چین هستند.

نیکاراگوئه تایوان را متعلق به چین دانست

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماه جاری میلادی دولت دنیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه با اعلام قطع روابطش با تایوان تصریح کرد که تنها حاکمیت سرزمین اصلی چین را به رسمیت می‌شناسد.

در پی این رخداد، دیپلمات‌های تایوانی پیش از خروج تلاش کردند این املاک را به اسقف‌نشین کاتولیک ماناگوا اهدا کنند.

با این حال دولت اورتگا اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که هرگونه تلاش آنها برای اهدا کردن این املاک نامعتبر بوده و این ساختمان که در محله اعیان‌نشین ماناگوا قرار گرفته، متعلق به چین است. دادستان کل نیکاراگوئه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش برای اهدای این املاک "یک شگرد و ترفند برای در اختیار گرفتن چیزی است که به آنها تعلق ندارد."

وزارت روابط خارجه تایوان هم آنچه را که "اقدامات شدیدا غیرقانونی رژیم اورتگا" خواند محکوم کرده و گفت که دولت نیکاراگوئه با دادن تنها دو هفته مهلت به دیپلمات‌های تایوانی برای خارج شدن از این کشور، رویه‌های استاندارد را نقض کرده است.

همچنین طبق اعلام این وزارتخانه، تایوان "مانع‌تراشی خودسرانه دولت نیکاراگوئه در مسیر فروش نمادین اموال این جزیره به کلیسای کاتولیک نیکاراگوئه را محکوم می‌کند."

کارلوس آویلس، یک اسقف ارشد قلمروی اسقفی ماناگوا، به روزنامه لاپرنسا گفته بود که یک دیپلمات تایوانی اهدای این ملک را به کلیسا پیشنهاد داده بود. او بیان کرد: "من به او گفتم مشکلی در این خصوص وجود ندارد، اما فرآیند انتقال آن هنوز روند قانونی را طی می‌کند."

این کشور آمریکای مرکزی اوایل دسامبر اعلام کرد که تنها چین را که تایوان خودمختار را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند، به رسمیت می‌شناسد.

دولت نیکاراگوئه در بیانیه‌ای با اعلام این تغییر موضع گفت: تنها یک چین وجود دارد. جمهوری خلق چین تنها دولت مشروع و نماینده همه چین است و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین به حساب می‌آید.

این اقدام در حالی باعث تشدید انزوای دیپلماتیک تایوان در صحنه بین‌المللی شد که این جزیره مبادلات رسمی با کشورهایی مانند لیتوانی و اسلواکی را که به طور رسمی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند، افزایش داده است. اکنون برای تایوان تنها ۱۴ متحد رسمی دیپلماتیک باقی مانده است.

چین در چند سال گذشته متحدان دیپلماتیک تایوان را هدف برخورد قرار داده و تلاش داشته تعداد کشورهایی را که این جزیره دموکراتیک را به عنوان "کشور مستقل" به رسمیت می‌شناسند، کاهش دهد. چین مخالف این است که تایوان در مجامع جهانی یا در دیپلماتیک نماینده داشته باشد. جزایر سلیمان هم در سال ۲۰۱۹ چین را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد.

نیکاراگوئه در دهه ۱۹۹۰ ، زمانی که رئیس جمهور ویولتا چامورو پس از شکست جنبش ساندینیستای اورتگا در انتخابات قدرت را به دست گرفت، با تایوان روابط دیپلماتیک برقرار کرد. اورتگا که در سال ۲۰۰۷ دوباره به قدرت رسید، تاکنون روابط کشورش با تایپه را حفظ کرده بود.