شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#گفتگو#مذاکره

بازیگری مخرب رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب در مذاکرات وین

بازیگری مخرب رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب در مذاکرات وین

موفقیت هر گفتگو نیازمند حداقل‌هایی از مفاهمه بین مذاکره کنندگان است با این حال خط رسانه‌ای غربی‌ها نه تنها در این راستا حرکت نمی‌کند بلکه نقش مخربی داشته و مسیر مفاهمه را با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش مشرق، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز گذشته در وین آغاز شده و بر اساس اعلام انریکه مورا این دور از گفت و گوها تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و بعد از آن به دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات هیات‌های مذاکره کننده، برای یک تنفس سه روزه، موقتا متوقف می‌شود.

بر این اساس مذاکرات، پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود. این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به دلیل اراده و جدیت هیات‌ها برای دست یابی به توافق برای احیای توافقات سال ۹۴، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سرگرفته شد.

امروز برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان در ادامه ارائه روایت‌های مخدوش وغیرواقعی از روند مذاکرات این اظهارات را به حساب پایان مذاکرات تعبیر کرده و ادعا کردند که گفت‌وگوها بدون نتیجه متوقف شده است. این در حالی است که امروز حسین امیر عبداللهیان در مراسم بزرگداشت شهید ایرلو سفیر فقید کشورمان در یمن به خبرنگاران گفت که اگر طرفهای مقابل با حسن نیت و با جدیت مذاکرات را ادامه دهند، توافق خوب درآینده نزدیک متصور است. مخائیل اولیانوف مذاکره کننده روسیه در وین هم از پیشرفت چشمگیر در این دور از مذاکرات خبر داده است.

 واقعیت این است در دوره‌های اخیر مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ بازوی رسانه ای وتبلیغاتی غرب نقش مخربی در مذاکرات ایفا کرده است و به جای اینکه نقش هم‌افزا در گفت و گوها داشته باشد، تلاش کرده فضای حاکم بر گفت و گوها را با نوعی اغتشاش و بهم ریختگی مواجه کند. این در حالی است که یکی از شروط اولیه و بدیهی موفقیت هر گفت و گو و مذاکره‌ای داشتن حداقل‌هایی از فضای مفاهمه است.

طبیعی است که گفت و گوهایی در این سطح و اهمیت با چالش‌هایی جدی مواجه شود و اساسا گفت و گو و مذاکره برای حل این چالش‌هاست. مروری اجمالی بر خط تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب در مذاکرات اخیر نشان می‌دهد که کشورهای غربی به جای اینکه این اراده جدی برای گفت و گوها داشته و ابتکار عملی ارائه کنند، تلاش کرده اند از طریق ابزارهای رسانه ای بر تیم مذاکره کننده ایران فشار وارد کنند.

 با این حال این واقعیت باید برای غرب روشن شده باشد که اگر قرار بود ایران تسلیم فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی شود، در سالهای گذشته و در جریان اعمال و پیگیری سیاست فشار حداکثری آمریکا این اتفاق می‌افتاد. ایران خواسته‌های روشن و مشخصی از مذاکرات دارد؛ غرب باید تعهدات بر زمین مانده خود در توافق هسته‌ای را اجرایی کند و اتفاقی که در جریان مذارات ۲۰۱۵ افتاد دوباره تکرار نشود، در آن دور از گفت و گوها ایران تعهدات خود را به طور کامل و با حسن نیت اجرا کرد ولی از همان آغاز طرف‌های غربی عهدشکنی را ‌آغاز کرده و در اشکال مختلف در روند عادی سازی تعاملات اقتصادی ایران کارشکنی کردند.

 اشتباه محاسباتی غرب در این بود که  ایران صنعت هسته ای خود را به طور کامل از بین برده و دیگر دلیل ندارد  غرب به تعهدات خود عمل کند و امتیازی به ایران بدهد. ایران اما با زیرساخت‌های فنی و انسانی بی‌بدیل خود نشان داد که غربی‌ها اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند و ابراز نگرانی‌های غربی‌ها از پیشرفت‌های هسته ای ایران ریشه در همین اشتباه محاسباتی دارد.

 امروز هم غرب باید به دور از هرگونه فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی اگر واقعا به دنبال رفع نگرانی‌های خود است باید به شکل قابل راستی آزمایی به تعهدات خود عمل کند به طوری که بتواند از ظرفیت رفع تحریم‌ها برای توسعه سریع‌تر اقتصاد خود بهره‌برداری کند.

موضوع دیگر که ریشه در عهدشکنی آمریکا در توافق هسته ای دارد، این است که ابتدا باید طرفی که ناقض توافق است، یعنی آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ایران برداشته شدن آنها را راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته‌ای را در چارچوب برجام انجام دهد، اینکه آمریکا مجددا توافق را نقض نکند و تحریم جدیدی علیه ایران بر خلاف توافق وضع نکند، مطالبه به حق ایران این است و در این رابطه باید تضمین‌هایی به طرف ایرانی داده شود.

آنچه در مذاکرات اخیر اخلال ایجاد کرده حجم انبوه تخریب از سوی رسانه‌های غربی و دیپلمات های اروپایی است، تا جایی که برخی از کارشناسان اعلام کردند که جهت گیری‌های اینچنینی در راستای خواسته‌ها و اهداف رژیم صهیونیستی است. اگر چه دولت جدید رژیم اشغالگر قدس تلاش می کند خود را انعطاف پذیرتر از دولت تندرو بنیامین نتانیاهو نشان دهد. اما اقدامات پشت پرده رژیم اسرائیل در راستای ایران‌هراسی ادامه دارد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش این رژیم به انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون فعلی، پرداخت و در مورد برجام مدعی شد که ما به‌طور خودکار نه نمی‌گوییم، ما رویکردی عملی در پیش گرفته‌ایم و بر خلاف دیگران، به دنبال جنگیدن فقط به خاطر جنگیدن نیستیم. بلکه سعی می‌کنیم به نتیجه برسیم. اما مقامات رژیم اشغالگر قدس عملا مواضع نتانیاهو را دنبال می کنند و می‌گویند که توافق خوب توافقی است که توانمندی هسته‌ای ایران را «سلب کند.»

در همین راستا و در جهت مخدوش کردن مذاکراتی که در جریان است، مقامات آمریکایی نیز ادعاهایی را مطرح کرده اند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر مدعی شد که ایران ثابت کرده است که از برنامه موشک‌های بالستیک خود برای تهدید همسایگانش استفاده می‌کند و آمریکا درباره میزان تحویل تسلیحات ایران به نیروهای شبه‌نظامی‌اش در منطقه‌ نگران است.

حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای از سوی غرب مذاکرات و تکرار کلیدواژه‌هایی که مقامات رژیم صهیونیستی به کار می برند نشان دهنده نفوذ اسرائیل در میان مقامات غربی است طرف‌های غربی از طریق فضاسازی‌های جعلی تلاش می کنند که فضای حاکم بر مذاکرات را متشنج کنند و با عملیات روانی مذاکره کنندگان و مقامات کشورمان را تخت فشار قرار دهند.

منبع: ایرنا