شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#معاون وزیر#وزیر خارجه#گفتگو#مسکو

امروز سه شنبه؛

ریابکوف: مسائل امنیتی در یک جلسه حل نمی شود

ریابکوف: مسائل امنیتی در یک جلسه حل نمی شود

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اهمیت مسئله پیشنهادات امنیتی و گفتگو در این باره بین مسکو و واشنگتن، گفت که توافق یک روزه در این باره محال و در عین حال به تعویق انداختن آن نیز اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین روسیه و آمریکا درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی مسکو برای ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در شهر ژنو در کشور سوئیس برنامه ریزی شده است.

ریابکوف همچنین در ادامه و با اشاره به اهمیت این مسئله گفت: نه دستیابی به یک توافق در یک روز ممکن است و نه می‌توانیم روند را به تعویق بیندازیم زیرا این موضوع بسیار فوری و جدی است.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که طرف روسی شرایط فعلی در حوزه امنیتی را نیازمند انجام اقدامات فوری می داند. وی افزود: به همین دلیل است که تلاش‌های طرف مقابل برای طولانی کردن این روند و تبدیل همه اینها به بحث‌هایی بی‌پایان و غیره که دور از انتظار نبود، از نظر ما به عنوان قماری برای برهم زدن مذاکرات با عواقب بعدی تلقی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه در همین رابطه به نقل از کاخ سفید گزارش داد که آمریکا و روسیه در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) درباره کنترل تسلیحات و وضعیت اوکراین گفتگو خواهند کرد.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داد که انتظار می‌رود نشست روسیه و ناتو نیز در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) مفاد پیشنهادات تضمین‌های امنیتی مسکو را که به آمریکا و ناتو ارائه کرده بود، منتشر کرد و ریابکوف نیز پس از آن گفته بود که غربی‌ها هر چه سریع‌تر درباره این پیشنهادات پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است.

پیشنهادات مذکور شامل دادن تضمین‌های امنیتی از جانب دو طرف است که در این باره روسیه مسائلی از جمله گسترش ناتو به شرق اروپا و عضویت کشورهایی که از اقمار شوروی سابق بودند از جمله اوکراین و گرجستان را به صراحت مطرح و جزء خطوط قرمز کرملین برشمرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به تجمع نیروها در مرز با اوکراین متهم کرده اند و همراه با کی یف ادعا می‌کنند که مسکو مشغول آماده شدن برای تهاجم است. روسیه اما می‌گوید که این حق را دارد که نظامیانش را در داخل خاک خود، به هر کجا که می‌خواهد جابجا کند.

روابط روسیه و اوکراین پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف و پس از آن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش آلود شد و در چند وقت اخیر نیز این تنش‌ها به اوج خود رسیده است.