به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد مسیح گفت: در آستانه حماسه نهم دی قرار داریم، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت این روز را گرامی میدارم که در آن ایستادگی مردم را دیدیم. همچنین در آستانه ایام شهادت سردار سلیمانی وابومهدی المهندس  قرار داریم انشاالله راه این شهیدان ادامه خواهد یافت و با جدیت پیگیری های حقوقی در این زمینه ادامه دارد. 

او با اشاره به مصوبات هیئت دولت گفت: آیین نامه قانون بودجه در هفته قبل به تصویب رسید که در راستای اصلاح شیوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان بود به گونه ای که بتوان در محاسبه تعرفه برق نسبت به اضافه مصرف از الگوی مصرف از مشترکان پرمصرف مبلغ بیشتری اخذ شود و در عوض مشوق هایی در اختیار مشترکین کم مصرف قرار بگیرد.

بهادری جهرمی بیان کرد: استاندار خوزستان در جلسه هیات دولت حضور پیدا کرد، این طبق وعده ای بود که دادیم.ایشان گزارش مفصلی را از معضلات استان اعم از بحران کم آبی ، فاضلاب استان، اشتغال جوانان و سایر مسایل ارایه کردند، اعضای کابینه و وزرا نکات خود را در خصوص استان مطرح کردند و به صورت جمعی برای حل مشکلات استان برنامه ریزی های صورت گرفت. تصمیم گیری نهایی در راستای تسریع حل مشکلات مطرح شد . آقای رییس جمهور معاون اجرایی را مکلف کرد تا با شخصیت های دیگر استان و شخصیت های ملی استان جلسات دیگری را برگزار کنند.

سخنگوی دولت در خصوص شیوع اومیکرون گفت: یک جلسه فوق العاده ستاد کرونا را بلافاصله پس از شناسایی اولین مورد های این سویه برگزار کردیم و در دو جلسه دیگر به بررسی وضعیت شرایط کرونا ویژه به شیوع اومیکرون پرداخته شد، الزامی است تا رسانه ها درباره قدرت انتشار این سویه اطلاع رسانی کنند. مردم برای قدردانی از نعمت واکسیناسیون و جلوگیری از اعمال مجدد محدودیت ها ضمن آنکه دوز سوم را تزریق کنند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند.طی دو هفته گذشته شوراهای عالی متعددی به ریاست شخص رییس جمهور برگزار شد ، دومین جلسه شورای عالی اشتغال در همین دولت با فاصله کمتر از دوماه برگزار شد این سرعت زمانی بی سابقه است و نشان از اهتمام دولت به حل مشکل بیکاری مردم دارد.

وی در خصوص سفر رییس جمهور به مسکو گفت: در استمرار تعاملات راهبردی ایران وروسیه آقای پوتین از آقای رییسی دعوت کردند تا به روسیه سفر کنند در اوایل سال آتی میلادی رییس جمهور به روسیه سفر میکنند، این سفر در چهارچوب سیاست کشور مبنی بر تقویت و توسعه همکاری ها دوجانبه و‌چند جانبه با اولویت کشور های همسایه صورت میگیرد.مسائل دوجانبه، منطقه ای، با محوریت توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی مذاکرات خواهد بود که معاونت سیاسی دفتر رییس جمهور در حال برنامه ریزی آماده سازی مقدمات سفر هستند.

وی در خصوص وضعیت منابع ارزی کشور گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار دارد اما به نسبت این شرایط وضعیت فروش نفت و بازگشت منابع ارزی در وضعیت قابل قبولی قرار دارد امروز شاهد ثبات در بازار ارزی قرار داریم مشکلی در تامین ارز نداریم با همین سرعت حرکت در فروش نفت و بازگشت منابع ارزی باید منتظر شنیدن خبر های بهتری در خصوص گشایش های ارزی باشیم.

وی در خصوص  نظر دولت در مورد طرح صیانت گفت: این طرح از سوی جمعی از نمایندگان در دستور مجلس قرار گرفته است و وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت نکاتی را اعلام کرده است که در آن  برخی از نگرانی های مردم و اصحاب رسانه و فعالان کسب و کار هم مد نظر قرار گرفته شده است، نگاه دولت این است که با توجه به وضعیت فعلی فضای مجازی دسترسی به اینترنت پرسرعت امن و ارزان و با کیفیت جزو حقوق شهروندی مردم است و دولت خود را مکلف به تامین این حق میداند و تدابیر لازم در خصوص دسترسی به این فضا در دستور کار قرار دارد. در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی در  خصوص استفاده از منظومه های ماهواره ای برای تامین اینترنت در مناطق محروم و افزایش کیفیت اینترنتی تصمیم گیری های صورت گرفت.

سخنگوی دولت گفت: دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی برای  گندم و دارو ندارد .

بهادری جهرمی گفت: دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. این نامه ای که منتشر شد در خصوص برنامه دولت برای باز توزیع یارانه بنزین بود آن هم نه در سطح ملی بلکه صرفا محدود به دوجزیره ای که نامبرده شد. یارانه بنزین تا امروز به دارندگان خودرو تخصیص داده میشد و همینطور به کسانی که چند خودرو دارند یارانه بنزین تخصیص داده میشد. این طرح برای عادلانه تر شدن توزیع بنزین است.مردم نتیجه اجرای آزمایشی این را در دو جزیره خواهند دید و در مورد مناسب تر بودن نتیجه باز توزیع می توانند اظهار نظر کنند. دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است نه دولت امنیتی . هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین نداریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: رییس جمهور قبل از اخذ رأی اعتماد شفاف اعلام کردند مسئول تیم اقتصادی دولت شخص معاون اول هستند. برنامه اقتصادی از پیش از آغاز به کار دولت اجمالا روشن بود و پس از آغاز به کار چکش کاری و تثبیت شد. در حوزه اتخاذ تصمیمات اقتصادی هیچ‌ مشکل و عدم هماهنگی در دولت وجود ندارد.

وی در خصوص شبهات در مورد نحوه شهادت شهید ایرلو گفت: شهادت شهید ایرلو واقعیت تلخی را که مردم یمن می چشند به جهانیان یادآوری کرد، این برکات خون این شهید بود‌. شهید ایرلو به کرونا مبتلا شد به دلیل وضعیت خاص ایشان امکان بهبود در صنعا میسر نشد و با هماهنگی های به تهران منتقل شدمد ولی به دلیل سابقه جانبازی و تاخیر در انتقال ایشان امکان بهبودی ایشان حاصل نشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال برنا مبنی بر آنکه اخبار پراکنده ای را در خصوص نحوه تخصیص ارز ترجیحی شاهد هستیم مشخصا بفرمایید برنامه دولت برای اصلاح نظام پرداخت یارانه ای و تخصیص ارز ترجیحی چیست گفت: در خصوص ارز ترجیحی ناکارآمدی سیاست های اقتصادی دولت گذشته امروز برای همه روشن است و مردم طعم این ناکارآمدی را با وضعیت تورمی می چشند، در همین راستا مجلس یازدهم هم در دولت قبل در هنگام تصویب بودجه ۱۴۰۰سقفی را برای منابع به منظور ارز ترجیحی در نظر گرفت، که این سقف در ابتدای کار دولت جدید تمام شده بود و منبع جدید وجود نداشت، دولت برای افزایش این سقف منابع، لایحه دو فوریت را به مجلس داد و مجلس مخالفت کرد و این مجوز را به دولت اعطا نکرد و دولت سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را با سرعت بیشتر در دستور کار قرار داد.  تمام تصمیمات پیش از اقدام از همین تریبون از مرجع رسمی به اطلاع مردم خواهد رسید و اقدامات حمایتی لازم هم برای عموم مردم صورت خواهد گرفت. 

وی در همین راستا ادامه داد: اصل مشکل آفرین بودن سیاست واگذاری این ارز ، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. دولت تا زمانی که اطلاع رسانی لازم را به مردم در خصوص تغییر در سیاست و شیوه تخصیص یارانه ها انجام ندهد همان روال اعطای ارز ترجیحی را در دستور دارد. هر افزایش قیمت و گرانی در این کالاها پذیرفتنی نیست و غیر مجاز است. و ستاد تنظیم بازار در صورت مشاهده اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

در حال تکمیل