واکنش فیصل مقداد به اشغال خاک سوریه از سوی ترکیه

فیصل مقداد ، وزیر خارجه سوریه در سخنانی از اشغال بخشی از خاک کشورش از سوی ترکیه سخن گفت.

 

فیصل مقداد در مصاحبه با شبکه‌های «السوریه» و «الاخباریه السوریه» گفت ترکیه بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است و در تخریب این کشور منفعت دارد. فیصل مقداد گفت: ترکیه روند توافق‌های آستانه و سوچی را با وجود مثبت بودن آنها، مسدود کرده است.

او همچنین در ادامه از تلاش‌های «نیرو‌های سوریه دموکراتیک» سخن گفت و با مردود خواندن آن، اعلام کرد: مشکل «نیرو‌های سوریه دموکراتیک» این است که ما با آن‌ها بر سر چیزی توافق می‌کنیم و زمانی که اشغالگران آمریکایی با آن مخالفت می‌کنند، آن‌ها آن را رد می‌کنند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه با بیان اینکه به اطرافیانش می‌گوید به واشنگتن نباید تکیه کنند، گفت: هیچ پروژه جدایی طلبانه در سوریه – سوای آنکه چه کسی در پشت آن قرار داشته باشد- نمی‌تواند اجرایی شود. سوریه نمی‌تواند بپذیرد خاکش – هرچند ذره‌ای باشد- جدا شود.

فیصل مقداد همچنین گفت بیش از ۵۷ هزار شهروند سوری – از جمله ۳۰ هزار کودک – را آمریکا در اردوگاه الهول بازداشت کرده است. او همچنین اعلام کرد کشورش از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا شهروندان سوری را بازگردانند؛ اما آن‌ها مخالفت می‌ورزند.

15375389_631

وزیر خارجه سوریه در خصوص تحریم‌های اعمالی علیه کشورش نیز گفت: اقدامات اقتصادی اجباری که آمریکا و کشور‌های غربی بر ملت سوریه اعمال کرده اند؛ نامشروع است و با هدف تحقق برنامه این کشور‌ها صورت پذیرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بررسی قانون اساسی گفت: سوریه با کمیته بررسی قانون اساسی به شکلی مثبت تعامل می‌کند و مشکل اش با فرستاده سازمان ملل و یا خود این سازمان نیست؛ بلکه با کسانی است که هزاران تروریست را فرستاده اند و میلیارد‌ها دلار را نیز برای نابودی (سوریه) هزینه کرده اند.