به گزارش خبرنگار برنا؛ غول کرونا از همان دو سال پیش بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد و خیلی‌ها را از اجتماعات پراکنده. جمع شدن اجتماعات شادی و تفریح یک قسمتی از ماجرا بود اما ضربه‌ای که همه از آن به نوعی می‌ترسیدند، اجتماعات آموزشی و پناه بردن به کامیپوتر و لب تاب و تلفن همراه برای کسب علم بود. بدنبال علم و دانش گشتن در فضای مجازی پیر و جوان نمی‌شناخت چراکه هم مدرسهها به شبکه شاد منتقل شد و هم کلاس های دانشگاه به سامانه های مجازی دانشگاهی.

در این دو سال شاهد بسیاری از جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های معلمان و اساتید دانشگاهی بودیم؛ اما مانند بسیاری از بحران‌ها که عده‌ای به دنبال سوءاستفاده‌گری هستند؛ مشاهده کردیم که معلمهای زیادی خصوصا در مقطع ابتدایی به جای اینکه مانند قبل، دانش آموزان را راهنمایی کنند که درس‌ها را به خوبی یاد بگیرند و اشکالات‌شان رفع شود اغلب اختیارات خود را به والدین، خصوصا مادران تفویض کردند. حالا آن مادران هستند که گروه‌بندی شده‌اند و هر کدام موظفند مشق‌ها و نتایج آزمون‌های دانش آموزان را بررسی کنند و تنها خروجی آن را به معلم کلاس گزارش کنند؛ در این شرایط سوالی که پیش می‌آید این است که اگر کلاس‌های مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شد باز هم معلم‌ها می‌توانستند اختیارات خود را به اولیا بدهند و خود را از بازی یادگیری کودکان و نوجوانان کشور کنار بکشند؟

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه بر خلاف سایر کشورها که در مدت کوتاهی متوجه شدند آموزش ابتدایی باید به صورت حضوری برگزار شود، این امر به صورت مجازی در کشور ما ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ما مدت طولانی مدارس را بسته نگه داشتیم، افزود: همه پژوهش‌ها در دنیا اعلام می‌کند یادگیری موثر برای کودکان از طریق فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما برنامه‌ای برای جبران و تثبیت یادگیری در تابستان اجرا کردیم و در حال حضار نیز برنامه‌ای را تدوین کردیم که در پایان ارزشیابی نوبت اول دوره ابتدایی، دانش آموزانی که نیاز به تلاش و قابل قبول هستند، مشمول این برنامه جبرانی می‌کنیم تا ضعف‌های احتمالی در یادگیری برطرف شود.

حکیم‌زاده گفت: یکی از چالش‌های جدی ما این است که در مواجهه با شرایط کرونایی، خانوادهها به اندازه کافی آموزش ندیدند که بتوانند با نظام آموزشی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی از حمایت‌های والدین، جنبه دخالت داشت و بیشتر از اینکه مفید باشد جنبه ضرر برای دانش‌آموزان داشته است، افزود: این برنامه جبرانی بعد از ارزشیابی نوبت اول تا پایان سال تحصیلی برای دانش آموزان نیازمند ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام// 3