شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انسانی

گزارشی از اقدام عملی عدلیه در گسترش عدالت قضایی

اقدام عملی عدلیه در گسترش عدالت قضایی با مرخصی زندانیان اقلیت

دستگاه قضا همواره بر کرامت انسانی زندانیان، زندانبانی اسلامی و عدالت قضایی تاکید داشته است و در این راستا دستوالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی را صادر کرده است.

به گزارش مشرق، اقدام عملی دستگاه قضا در خصوص صیانت از کرامت انسانی زندانیان اقلیت در راستای اجرای اصل ۳۴، ۳۶، ۱۵۶، ۱۵۹ قانون اساسی و ماده ۲۰ دستور العمل رئیس وقت قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸ صورت می‌گیرد. همزمان با دوره تحول و تعالی نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان شخصاً ۴ بار از زندان‌ها بازدید کرد و با زندانیان ملاقات چهره به چهره داشت. همچنین در ملاقات‌های خارج از زندان نیز با خانواده‌های زندانیان دیدار کرده و دستوراتی را در این خصوص صادر کرد.

همچنین با توجه به تاکیدات رئیس دستگاه قضا مسئولان و مقامات قضایی اعم از روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها و قضات پرونده‌ها در راستای رفع مشکلات حقوقی و قضایی زندانیان حضور بی سابقه‌ای را زندان‌ها داشتند. در خصوص عفو و مرخصی زندانیان نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است به طوری که در دوره ۱۰۰ روزه از آغاز ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بر قوه قضاییه یش از ۱۵ هزار نفر از زندانیان به مرخصی اعزام شدند و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آن‌ها نیز مشمول عفو قرار گرفتند و بیش از هزار نفر از زندانیان از زندان آزاد شدند. علاوه بر این‌ها قریب به ۲۳ هزار زندانی نیز مشمول نهادهای ارفاقی نظیر آزادی‌های مشروط، تعلیق مجازات و ... شدند.

همزمان با این اقدامات دستگاه قضا، دستور رییس قوه قضاییه در خصوص مرخصی ۱۰ روزه زندانیان اقلیت با استقبال نمایندگان اقلیت در مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

مرخصی به زندانیان مسیحی نشان دهنده همدلی همه ایرانیان است

در همین زمینه نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان مسیحی از سوی آقای اژه‌ای بخاطر عید مسیح نشان دهنده اتحاد، همدلی و یکپارچگی میان همه ما ایرانیان است.

شارلی انویه تکیه با اشاره به دستور رئیس دستگاه قضا جهت اعمال مرخصی به مدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی، اظهار کرد: هموطنان مسیحی همواره مورد لطف و عنایت مسئولان کشور قرار داشته‌اند. وی ادامه داد: اعطای مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان مسیحی از سوی آقای اژه‌ای بخاطر عید مسیح نشان دهنده اتحاد، همدلی و یکپارچگی همه ما ایرانیان است.

نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر حال امیدواریم که زندان‌های ما خالی از زندانیان باشد، گفت: آقای اژه‌ای عملکرد مثبتی را در قوه قضاییه داشته‌اند. انویه تکیه خاطرنشان کرد: طبق بازدیدی که از زندان‌ها داشتم متاسفانه از جامعه مسیحیان تعدادی در زندان ارومیه هستند. با عنایت مسئولان آذربایجان غربی، مدیر کل دادستان و مدیرکل زندان و ریاست استان داشتند در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان با داشتن پابند الکترونیکی موافقت کردند.

مرخصی ۱۰ روزه زندانیان مسیحی هدیه بسیار خوبی برای اعضای جامعه مسیحی ایران است

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس نیز با اشاره به اعطای مرخصی به زندانیان مسیحی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی گفت: موافقت رئیس دستگاه قضا با مرخصی ۱۰ روزه زندانیان مسیحی در آستانه میلاد حضرت مسیح (ع)، اقدام هوشمندانه و انسان دوستانه‌ای بود که هدیه بسیار خوبی برای اعضای جامعه مسیحی ایران بود.

آرا شاوردیان، افزود: از طرف مسحیان کشور از این تصمیم و اقدام خداپسندانه رئیس دستگاه قضا که خانواده زندانیان را در این روزهای سال نو مسیحی شاد کرد، تشکر می‌کنم.

شاوردیان بیان کرد: اعضای خانواده زندانیان مسیحی دربند همیشه به دیدن ما می‌آیند و برای مرخصی اعضای خانواده دربند خود به رؤسای ندامتگاه‌ها نامه می‌خواهند، اما اینکه بخشنامه‌ای به همه ندامتگاه‌ها آن هم برای مرخصی ۱۰ روزه زندانیان مسیحی ابلاغ شد، خبر بسیار خوب و روحیه‌بخشی بود که قطعا موجب شادی جامعه مسیحی کشور شد.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس گفت: بهتر است رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری که قطعنامه‌های ظالمانه‌ای علیه ایران صادر می‌کنند، به این گونه اخبار توجه کنند و بدانند ما اقلیت‌های مذهبی در ایران نه تنها از آزادی و برابری حقوق برخوردار هستیم و مشکلی برای زندگی در ایران نداریم، از این تصمیمات در زمان اعیاد نیز برخوردار می‌شویم که رویکرد مثبت و سازنده‌ای از سوی رئیس دستگاه قضا بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: عضو فراکسیون اصناف هستم و سه هفته پیش با اعضای اتاق اصناف تهران و ایران در جلسه‌ای خدمت رئیس دستگاه قضا رسیدیم که آقای اژه‌ای در این جلسه با حوصله و دقت نکات و دغدغه اعضا را یادداشت کرده و به معاونان خود نیز برای پیگیری امور تاکید می‌کرد.

شاوردیان تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از زمانی که ریاست دستگاه را به عهده گرفته است، با اقدامات تحولی و مدبرانه خود نشان داده است ه همان مسیر تحولی که از زمان حضور آقای رئیسی در این قوه ایجاد شده بود را با شتاب بیشتر و با دید مثبت‌تر ادامه می‌دهد.

اعطای مرخصی به محکومان مسیحی موجب وحدت بین مردم می‌شود

پیمان باقری، وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به اعطای مرخصی به محکومان مسیحی از سوی رئیس دستگاه قضا با مثبت ارزیابی کردن اقدام رییس قوه قضاییه در صدور بخشنامه‌ای برای اعطای مرخصی ۱۰ روزه به محکومان مسیحی به میزان گفت: بخشنامه ریاست دستگاه قضا نوعی نوآوری محسوب می‌شود که در قوه قضاییه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ریشه اقدام رئیس دستگاه عدلیه به برابری و کرامتی که قانون اساسی نسبت به ایرانیان قائل است، باز می‌گردد.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: حرکت رئیس قوه قضاییه با اجرای قانون اساسی باعث همدلی، اتحاد و وفاق بیشتر می‌شود همچنین نشان دهنده آن است که رافت اسلامی شامل همه افراد جامعه می‌شود.

باقری با اشاره به اینکه اعطای مرخصی ۱۰ روزه به محکومان مسیحی اقدام اثرگذاری محسوب می‌شود تصریح کرد: اقدام مذکور موجب وحدت بین مردم می‌شود و از لحاظ روحی و روانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این مدرس دانشگاه گفت: با وجود سیاه نمایی مدعیان حقوق بشر در سطح بین المللی در خصوص نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران این اقدام رئیس دستگاه قضا، تمدن غنی ایران و اسلامی را نشان داد و بدون شک دکترین، عقلا و فق‌ها همه مهر تاییدی بر آن است.

اعطای مرخصی به زندانیان مسیحی یک نوآوری است

همچنین مهدی عزیززاده، وکیل دادگستری در این خصوص با اشاره به نحوه اعطای مرخصی به محکومان زندانی به میزان گفت: نحوه اعطای مرخصی به زندانیان و ظوابط و مقررات حاکم بر آن‌ها در قانون و آیین نامه‌های مربوطه مانند ماده ۵۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است.

وی با اشاره به مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان مسیحی به مناسبت سال نو میلادی گفت: در قانون و آیین نامه‌ها مرخصی ویژه مناسبت‌ها احصا نشده و اعطای مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان مسیحی به مناسبت میلاد حضرت مسیح اتفاق مبارکی است.

عزیززاده قصاب با بیان اینکه بخشنامه رئیس قوه قضاییه یک نوآوری است گفت: این قبیل اقدامات نشان از فکر و اقدامات جدید در قوه قضاییه دارد. وی تصریح کرد: امیدوار هستم این دست از اقدامات و بخشنامه‌ها ادامه دار باشد تا بتواند منجر به همبستگی بیشتر ملی شود.

سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل اسلامی بنا شده است

عقیل فاضل، حقوقدان نیز با بیان اینکه سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل اسلامی و رفع تبعیضات و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌های مادی و معنوی بنا شده است به میزان گفت: بر این اساس و مطابق اصول سوم سیزدهم و چهاردهم قانون اساسی و همچنین مقررات ماده ۱۹۷ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها، بخشنامه اخیر ریاست قوه قضاییه؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با موضوع دستورالعمل مرخصی به مدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی مبتنی بر اصول و قانون است.

این حقوقدان در ادامه بااشاره به بازخورد مثبت این اقدام در حامعه گفت: این اقدام رییس قوه قضاییه در جامعه با بازخورد مثبتی همراه خواهد بود، زیرا جمهوری اسلامی ایران برپایه‌های اسلام و جلوگیری از هرگونه تبعیض شکل گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زمانی که عدالت گسترش می‌یابد یک آرامش و اطمنیان اجتماعی به همراه دارد افزود: انسان‌ها ذاتا خداخواه و خداجو هستند و عدالت یکی ار عناصر خداخواهی است. جمهوری اسلامی نیز بر مبنای همین عدالت بنا شده است.

اقدام دستگاه قضا در خصوص مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان مسیحی در ایام ولادت حضرت مسیح حاکی از تداوم روند تحولی عدلیه در صیانت از کرامت انسانی زندانیان و حفظ حقوق شهروندی است.

منبع: میزان