شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

تاثیر پیشرفت بورس بر بازار رمزارزها

سقوط بزرگ بورس تهران هم زمان با صعود بازار رمزارز در دو سال گذشته بود. تب داغ بازار رمزارز در ایران این سوال را به وجود آورده است که آیا سبز شدن دوباره بورس تهران می‌تواند فعالان بازار رمزارز را به سمت خود جلب کند.

بعد از سقوط بزرگ بورس تهران، اعتماد سهام‌داران به این بازار مالی کشور به دلایلی از بین رفت. در همین زمان بود که تب ارزهای دیجیتال در ایران داغ شد و تا زمان تنظیم این گزارش بیشتر رمزارزها بالای ۳۰۰ درصد بازدهی داشته‌اند. اکنون این سوال مطرح است که آیا برگشت بورس تهران می‌تواند فعالان فعلی حوزه رمزارز را دوباره به سمت خودت جذب کند؟

قبل از اینکه بخواهیم در خصوص این سوال که آیا فعالان فعلی بازار رمزارز وارد بورس می‌شوند یا خیر، بهتر است در مورد بورس تهران اطلاعاتی ارائه شود. بدون شک اعتماد مهم‌ترین متغیر هر بازار مالی است. به خصوص اگر بازار سهام کشورها باشد و عملا چشم‌انداز و مبنای اعتماد مردم بر اساس عملکرد سیاستمداران و مسئولین حوزه بورس اوراق بهادار هر کشور است. در شرایط فعلی به دلیل سقوط شدید بورس تهران در دو سال گذشته، اعتماد از بازار سلب شده و باید سبزپوشی بورس تهران بیشتر ادامه یابد تا فعالان مالی کشور تازه به این سوال فکر کنند که آیا ارزش دارد در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. نکته مهم‌تر بحث حجم معاملات در بورس تهران است و عملا افزایش سطح شاخص کل و قیمت سهام بدون افزایش حجم معاملات در بازار، توخالی بوده و نمی‌تواند زیاد پایدار باشد.

حال برای اینکه بتوانیم به سوال این گزارش پاسخ دهیم لازم است مقایسه کلی بین بورس تهران و بازار رمزارز داشته باشیم.

مزیت‌های بازار رمزارز

۱. در بازار رمزارز بیش از ۱۱ هزار توکن و کوین وجود دارد که در سطح جهانی در حال گسترش است. در مقابل بورس تهران، فقط بورس مربوط به یک کشور است.

۲. جهت معاملات در بازار رمزارزها برخلاف بورس تهران دوطرفه است یعنی عملا می‌توان از پایین آمدن قیمت نیز سود گرفت.

۳. حجم معاملات در رمزارزهای برتر حوزه ارز دیجیتال بسیار بیشتر از بورس تهران است.

۴. دامنه نوسان در رمزارز مطرح نیست و هر ارز می‌تواند بسته به تقاضا بدون محدودیت مثبت یا منفی باشد.

۵. بازار رمزارز یک بازار نوپا و تازه بالغ است که هر روز با یک ایده جدید مثل NFT، متاورس و غیره  توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند.

مزیت‌های بورس تهران

۱. کارگزاری‌های بورس تهران نسبت به صرافی‌های رمزارز کاملا قانونی بوده و در داخل کشور است که طبیعتا ریسک سرقت اموال و هک شدن حساب کاربری شما به صفر می‌رسد.

۲. بر اساس دیدگاه تکنیکال در نمای هفتگی می‌توان اذعان کرد که بازار رمزارز در محدوده حباب خود به سر می‌برد در حالی که عکس این قضیه برای بورس تهران صادق است و مدت‌ها است حباب بورس تهران تخلیه شده است.

۳. سودسازی و صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ و برتر بورس تهران نشان از وضعیت بنیادی و آمار مثبتی دارد که سبب افزایش EPS و کاهش P/E این سهام دارد. نتیجه این امر جذابیت سهام برای خرید است.

۴. طبق گفته‌های اخیر بیشتر مسئولین این حوزه، احتمالا قبل از اتمام سال ۱۴۰۰ بورس تهران بتواند بالای ۱۵۰۰ میلیون واحد رشد کند.

نتیجه‌گیری

بنا بر تمام مطالب و مقایسه دو بازار مذکور می‌توان گفت هرکدام از این دو بازار در حال حاضر جذابیت خاص خود را دارند. اما امید برگشت فعالان بازار رمزارز به بورس تهران به این راحتی نیست چون بسیاری از این افراد به دلیل سودهای هزار درصدی که از بازار رمزارز گرفته‌اند، طوری جذب این بازار شده‌اند که بسیار بعید است در میان‌مدت بی‌خیال این بازار شوند. از طرفی، دوطرفه بودن بازار رمزارز این فرصت را برای افراد حرفه‌ای بازار به وجود آورده که از منفی‌های بازار نیز سود کسب کنند در حالی که چنین فرصتی در بورس تهران وجود ندارد. همچنین اعتماد گرفته شده از بورس تهران سبب شده است که بیشتر معامله‌گران ترجیح دهند یا نقد باشند یا در صورت فرصت مناسب در همان بازار رمزارز فعالیت کنند، لذا برای جذب افراد به بازار بورس نیاز به اعتمادسازی بیشتر از طریق قوانین شفاف است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین