شهر خبر

هواشناسی بورس در ایستگاه ۱۴۰۰

در نقطه حساس تکنیکالی شانس به سهام رو کرد

بازار سرمایه طی روزهای گذشته روند صعودی خوبی را به خود گرفته است که پس از گذشت چند هفته سخت، حس امید و ترس توامانی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

بورسان: به نظر می‌رسد پس از ریزشی که بورس اخیرا تجربه کرد، اکنون زمان آن رسیده که با همراهی شرایط و خبرهای مثبتی که همه از ارزندگی بازار خبر دارند، روند صعودی خود را تداوم بخشد.

همه این اتفاقات از زمانی شروع شد که دولت نخستین قدم مثبت را در جهت حمایت از بازار سرمایه برداشت. تصویب ۱۰ بند جدید برای حمایت از بورس که توانست تا حدودی اعتماد از دست رفته را برگرداند. اتفاقی که تاثیر آن را به خوبی در معاملات این روزها شاهد هستیم.

هرچند که در میان این روند صعودی همچنان عده‌ای با دیدن رنگ سبز دست به فروش می‌زنند اما افزایش قدرت خریداران فعلا کلیت بازار را در محدوده مثبت حفظ کرده است.

حال سوال این است که آیا این اتفاق شروع دوران سبز بورس در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ است و یا می‌توان کف‌های جدیدی برای آن متصور بود؟

گردش گردون به کام بورس

از زمانی که دولت جدید به روی کار آمد، بازار سرمایه شرایط سختی را دنبال کرد. هرچند که صحبت‌های دلنشینی در جهت حمایت از بورس به میان بود اما در عمل چیز دیگری اتفاق می‌افتاد. از حواشی افزایش نرخ خودرویی‌ها تا لایحه بودجه ۱۴۰۱، همگی نشان از عدم توجه دولت و کابینه آن به بورس داشت.

در این میان اما دنیا به کام بازارهای دیگر بود. دلار وارد کانال ۳۰هزار تومان شد و طلا هم پا به پای دلار رشد کرد. خودرو در بازار آزاد با افزایش قیمت همراه شد و رونق نسبی به معاملات بازار مسکن بازگشت و در این میان فقط بورس بود که در کنج عزلت خود زانوی غم بغل کرده بود.

اما اکنون دیگر نوبت بورس است. دلار در کانال ۳۰هزار تومان آرام گرفته، سهام در کف‌های قیمتی قرار دارند، قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی ثبات دارد، چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها بهتر از قبل است و از همه مهم‌تر دولت به این نتیجه رسیده که باید از بورس به عنوان محلی برای هدایت نقدینگی حمایت کند.

برگ برنده بورس در گزارش ماهانه شرکت‌ها

یکی از اتفاقات مهم این روزها که محرک مهمی برای افزایش قیمت سهام و تداوم رشد بورس شده است، گزارش‌های بسیار خوب شرکت‌ها برای وضعیت تولید و فروش آذر ماه است.

اکثر شرکت‌ها با افزایش فروش نسبت به ماه‌های گذشته همراه بوده‌اند و حتی بسیاری از آنها رکورد جدیدی در فروش ماهانه خود ثبت کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ بازار مانند فولاد، فملی، شپدیس، خراسان، سخوز و... عمدتا وضعیت بسیاری خوبی را در آذر پشت سر گذاشته و انتظارات را برای دستیابی به یک سود قابل توجه در انتهای سال مالی افزایش داده‌اند.

این اتفاق در زمان بسیاری مناسبی رخ داد و بازار سرمایه برای تداوم روند صعودی خود به اینگونه محرکی بیش از پیش نیازمند بود که برای چندمین بار ارزندگی سهام در قیمت‌های کنونی را تایید کند.

فرش قرمز زیر پای پول‌های بزرگ

یکی از خبرهای مهمی که روزهای گذشته منتشر شد و شاید کمتر توجهی به آن شد، خبر عدم امکان مسدودسازی کدهای معاملاتی توسط کارگزاری‌ها و بورس‌ها بود که راه را برای ورود پول‌های بزرگ تسهیل می‌کند.

بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان و کدهای حقیقی و حقوقی که سهم بزرگی از معاملات بازار سرمایه را داشتند، تا قبل از این اتفاق به دلیل سخت‌گیری زیاد و احتمال مسدود شدن کدهای خود، به سختی دست به خرید روزانه می‌زدند که همین عامل باعث شده بود حجم پول ورودی و همچنین ارزش معاملات بسیار پایین باشد.

این اقدام از این جهت حائز اهمیت است که اکنون این کدها که حجم بالایی سرمایه دارند، با اطمینان بیشتری دست به خرید می‌زنند که می‌تواند رونق دوباره‌ای به بورس هدیه دهد.

تلاش ارزش معاملات برای خروج از رکود

ارزش معاملات این روزهای یکی از مهم‌ترین پارامترها برای اثبات شروع روند صعودی قدرتمند بازار است. طی یک ماه گذشته، امروز دومین روزی بود که ارزش معاملات توانست اعداد بالای ۴هزار میلیارد تومان را به ثبت برساند که نشان از افزایش تدریجی آن دارد.

بسیاری از پول‌های پارک شده هم‌اکنون در انتظار رسیدن ارزش معاملات به اعداد مطمئن هستند که با قدرت سرمایه خود را به بازار سرمایه وارد کنند. رسیدن ارزش معاملات به حوالی ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان می‌تواند نوید شروع دوران جدید از صعود بازار را بدهد که با توجه به فراهم بودن تمامی شرایط، می‌تواند دوران بسیار خوبی نیز باشد.

روز سرنوشت ساز شاخص کل

فردا از دید تکنیکال روز بسیار مهمی برای شاخص کل بورس است. امروز شاخص کل توانست با کندل بسیار خوبی که ثبت کرد، به یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های داینامیک خود حوالی ۱.۴ میلیون واحد که سقف کانال نزولی میان مدت است برسد.

شاخص کل برای تایید عبور از این مقاومت نیازمند یک کندل قدرتمند دیگر همراه با حجم و ارزش معاملات بالاست که بتواند صعود خود را هموارتر از قبل کند.

عرضه‌های اواخر معاملات امروز کمی نگرانی را بابت احتمال عدم توانایی از این مقاومت بیشتر کرد اما این افزایش عرضه و جابه‌جایی سهام بین فعالان یکی از الزامات عبور از مقاومت‌های مهم است. به نظر می‌رسد می‌توان این افزایش عرضه را که منجر به افزایش ارزش معاملات می‌شود را به فال نیک بگیریم که شاخص بتواند با قدرت بهتری مقاومت خود را پشت سر بگذارد.

در صورت عبور از مقاومت ذکر شده، شاخص کل می‌تواند در ادامه حرکت خود به شاخص ۱.۵ میلیون واحدی نیز دست یابد که البته قدرت و سرعت رسیدن به آن به شرایط پیش رو وابسته است.

شاخص بورس

با توجه به نکات ذکر شده، با قطعیت بالایی می‌توان گفت که بازار سرمایه در یکی از بهترین شرایط خود به سر می‌برد و در قیمت‌های کنونی کف‌های مستحکمی را ایجاد کرده است. اینکه قیمت سهام دیگر اعداد پایین‌تری را نخواهد دید را نمی‌توان با قطعیت تایید یا رد کرد و شرایط سیاسی و اقتصادی آتی می‌تواند تاثیرات زیادی را بر ذهنیت و تصمیمات سرمایه‌گذاران و فعالان بگذارد اما به طور بنیادی این روزها را می‌توان دورانی طلایی برای سرمایه‌گذاری در بورس قلمداد کرد.