شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال

رتبه‌بندی مهم‌ترین اتفاقات دنیای فوتبال در سال 2021/ یادداشت اختصاصی طرفداری

سال 2021 میلادی همانند سال پیش از آن، تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت و این مساله، دنیای فوتبال را هم بی نصیب نگذاشت...

سال 2021 به آخرین روزهای خود نزدیک می شود. دنیای فوتبال همانند سال های گذشته، پر از اتفاقات ریز و درشت بود و خاطره های تلخ و شیرینی برای هواداران در سراسر جهان رقم زد. ایتالیایی ها با قهرمانی آتزوری در یورو، شادمان شدند و آرژانتینی ها با فتح کوپا آمریکا به همراه مسی، نفسی به راحتی کشیدند. کریستین اریکسن و سرخیو آگوئرو در طی سال گذشته دچار مشکل حاد قلبی شدند و گرد مولر افسانه ای از دنیا رفت. 

طرفداری| در این یادداشت، به بررسی و رده بندی مهم ترین رخدادهای فوتبالی خارجی و داخلی در حوزه فوتبال پرداخته ایم تا در آستانه سال نوی میلادی، آنها را باهم مرور کرده باشیم. نظر شما چیست و به نظرتان کدام یک از اتفاقات مهم سال می توانند در کنار این موارد، قرار بگیرند؟

 

10- اشتباه باورنکردنی در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان

در پی اتمام دور گروهی چمپیونز لیگ، 16 تیم برتر مشخص شده و همگان در 13 دسامبر آماده شناختن رقبای خود بودند. قرعه‌‌کشی انجام شد و 8 بازی مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد، ولی بلافاصله اخباری مبنی بر اشتباهات متعدد در قرعه‌کشی و احتمال تکرار آن مطرح شد. براین اساس، در یکی از مهم‌ترین موارد، وقتی نام ویارئال از گوی بیرون آمد، برای تعیین حریف این تیم به اشتباه قرعه منچستریونایتد تعیین شد. با توجه به این که امکان برخورد ویارئال و منچستریونایتد به دلیل هم‌گروهی آن‌ها در مرحله گروهی وجود نداشت، قرعه منچستریونایتد باید به درون گلدان بر می گشت اما این اتفاق نیفتاد. وقتی که حریف اتلتیکو مادرید می خواست مشخص شود، قرعه منچستریونایتد در گلدان نبود. اتلتیکو مادرید و پاری سن ژرمن مدعی شدند قرعه کشی عادلانه نبوده است و در رخدادی بی سابقه، قرعه کشی دوباره و به طور کامل تکرار شد

9- حضور دوباره تماشاگران در ورزشگاه های فوتبال

فصل 20-2019 تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفته و درهای ورزشگاه‌های فوتبال به روی تماشاگران بسته شد. لیگ هایی چون هلند، فرانسه نیمه تمام ماند و حتی فرانس فوتبال در تصمیمی عجیب و غریب، مراسم توپ طلای 2020 را لغو کرد. عدم حضور تماشاگران به فصل بعدی هم کشیده شد و تنها در اوایل فصل جاری در آگوست بود که کم کم ورزشگاه ها دوباره پر از تماشاگر شدند. بازگشت تماشاگران به ورزشگاه ها، شور و اشتیاق را به فوتبال برگرداند، ولی با اوج گیری سویه اُومیکرون ویروس کرونا، دوباره اوضاع در حال تبدیل شدن به شرایط 2 سال پیش است. آلمان، ایتالیا و اسپانیا، ظرفیت ورزشگاه ها را کاهش داده اند و طی هفته های گذشته، تعداد قابل توجهی از بازی های لیگ برتر انگلیس، لغو شده است

8- هفتمین توپ طلای لیونل مسی

فرانس فوتبال مراسم بالن دوور 2020 را در شرایطی که همگان اعتقاد داشتند روبرت لواندوفسکی برنده مطلق آن خواهد بود، به دلیل آنچه همه گیری ویروس کرونا خوانده بود، لغو کرد. در مراسم سال 2021 هم لواندوفسکی و مسی، مهم ترین گزینه های بردن این جایزه معتبر بودند و در نهایت این مسی بود که بیشترین رای حاضرین در رای گیری توپ طلا را به خود اختصاص داده و برای هفتمین بار برنده این جایزه شد. لئو با کسب این جایزه، فاصله خود با کریستیانو رونالدو را به 2 رساند و خود را در تاریخ فوتبال، جاودانه کرد.

7- قهرمانی اینتر در سری آ

اینتر بعد از کسب سه گانه در سال 2010، دیگر قهرمان ایتالیا نشده بود. آنها برای تکیه زدن دوباره به صدر جدول لیگ در سرزمین چکمه، به سراغ چهره بزرگ تاریخ یوونتوس، آنتونیو کونته، رفته بودند و در پی کسب نایب قهرمانی در فصل اول، در فصل بعدی با نمایش هایی درخشان، بر سلطه 9 ساله بانوی پیر بر ایتالیا خاتمه داده و قهرمان سری آ شدند. نراتزوری در ادامه، آنتونتیو کونته، کریستین اریکسن و روملو لوکاکو را به دلایل مختلف از دست داد، ولی با ورود چهره هایی چون سیمونه اینزاگی، ادین ژکو و هاکان چالهان اوعلو به عملکرد خوب خود ادامه داده و این فصل هم در صدر جدول سری آ قرار دارد. 

6- جنجال سوپرلیگ

زمزمه های راه انداختن لیگی بین بهترین های اروپا از سال ها پیش شنیده می شد، ولی در تابستان 2021 بود که باشگاه های بزرگ اروپایی شامل میلان، آرسنال، اتلتیکومادرید، چلسی بارسلونا، اینتر، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، رئال مادرید و تاتنهام می خواستند برنامه های خود را عملی کنند. در ماه می 2021 (اردیبهشت 1400) بود که فلورنتینو پرز، رئیس سوپر لیگ، خبر از راه اندازی سوپرلیگ در آینده نزدیک داد و با واکنش ها و تهدیدهای تند یوفا، فیفا و فدراسیون های داخلی و البته مخالفت گسترده طرفداران فوتبال در سراسر اروپا مواجه شد. در ابتدا Big 6 انگلیس از سوپرلیگ کناره گیری کردند و در ادامه دیگران هم کنار رفتند و در نهایت تنها رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس بودند که پای حرف خود ماندند، ولی برگزاری سوپرلیگ فعلا لغو شد تا بزرگان اروپا رویای خود را در زمان دیگری دنبال کنند. 

5- ایست قلبی کریستین اریکسن

دانمارک در اولین بازی خود در یورو 2020 برابر فنلاند قرار گرفته بود. در دقیقه 42 بازی، کریستین اریکسن به دلیل حمله قلبی بیهوش شد و روی زمین افتاد. کادر پزشکی تیم ملی دانمارک با ماساژ قلبی و عملیات CPR دقایق متعددی تلاش کرد جان اریکسن را نجات دهد و در شرایطی که قلب این بازیکن سابق تاتنهام و اینتر، برای دقایقی کار نمی کرد، موفق به احیا و برگرداندن او به زندگی شد. دانمارک در ادامه مجبور شد بدون ستاره شماره یک خود در مسابقات حضور پیدا کند و با انگیزه مضاعفی که گرفته بود، تا نیمه نهایی مسابقات هم پیش رفت و فقط مقابل انگلیس پرستاره بود که نتوانست به مسیر خوب خود ادامه دهد. اریکسن در ادامه با اینتر فسخ قرارداد کرد و ادامه حضورش در فوتبال مشخص نیست. 

سرخیو آگوئرو چهره بزرگ دیگری به حساب می رود که در سال 2021 دچار مشکل قلبی شده و در شرایطی که تنها چند بازی از حضورش در ترکیب بارسلونا می گذشت، به دلیل مشکل قلبی مجبور به خداحافظی اجباری از دنیای فوتبال شد. آگوئرو که در پی ترک بارسا از سوی مسی، بسیار سرخورده شده بود، در نهایت با چشمانی اشک بار و به شکلی کاملا درامتیک، به دوران درخشان فوتبال خود خاتمه داد. 

4- قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان

آبی های لندن با فرانک لمپارد فصل را نسبتا خوب شروع کردند، ولی اوضاع برای آنها رضایت بخش پیش نرفت و رومن آبراموویچ در نهایت تصمیم گرفت فرانکی را از سمت هدایت باشگاه کنار بگذارد. در ادامه توماس توخل که از پاری‌سن ژرمن اخراج شده بود، به استمفورد بریج آمد و با تغییر و تحولات مثبتی که در روند حرکتی تیم ایجاد کرد، آنها را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و توانست با شکست تیم قدرتمند منچسترسیتی، دومین قهرمانی تاریخ چلسی در اروپا را برایشان کسب کند. توخل، علاوه بر کسب بزرگترین عنوان باشگاهی دنیا برای تیم لندنی، خود را هم بیش از پیش به دنیای فوتبال، ثابت کرد.

3- قهرمانی آرژانتین در کوپا آمریکا

آرژانتین در دوران بازی فوق ستاره بی مثال خود، لیونل مسی، هیچ گاه نتوانسته بود به جام بزرگی دست پیدا کند. مسی و آلبی سلسته چند بار تا یک قدمی فتح جام جهانی و کوپا آمریکا رفته بودند، ولی هیچ گاه دستشان به جام قهرمانی نرسیده بود. همین مساله باعث شده بود لئو همواره سایه سنگین دیگو مارادونا در تیم ملی را احساس کند. مسی با قهرمانی در کوپا آمریکای 2021 در برزیل که همراه با کسب عنوان آقای گلی، آقای پاس گلی و بهترین بازیکن رقابت ها هم بود، علاوه بر جاودانه کردن خود در تاریخ تیم ملی کشورش، بیشتر راه بردن توپ طلای 2021 را هم طی کرد. عکسی که لیونل مسی با جام قهرمانی کوپا آمریکا منتشر کرد، تبدیل به پرلایک ترین عکس تاریخ اینستاگرام شده و او از این حیث هم رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد. این عکس الان بیش از 22 میلیون بار لایک شده است. 

2- قهرمانی ایتالیا در یورو 2020

آتزوری بعد از قهرمانی جام جهانی 2006، خود را به فینال یورو 2012 رساند، ولی شکست بدی مقابل اسپانیا خورد. در ادامه، آنها در دور گروهی جام جهانی 2014 حذف شدند و برای اولین بار طی بیش از 60 دهه، نتوانستند سهمیه حضور در جام جهانی را کسب کنند تا روسیه 2018، غایبی بزرگ به خود ببیند. با این حال، بعد از حضور روبرتو مانچینی در سمت هدایت تیم ملی، اوضاع کم کم برایشان بهتر شد و این چهره پرافتخار، تیمی پرانگیزه و یک دست برای کشورش ساخت. ایتالیا از آغاز یورو 2020، خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی معرفی کرد و با وجود سخت شدن کار برای آنها برابر اسپانیا و انگلیس، در نهایت تاج قهرمانی اروپا را به سر گذاشت. این دومین قهرمانی ایتالیا در اروپا بود که بعد از سال 1968، تکرار می شد. 

سایر موارد قابل توجه

قبل از اینکه به صدر لیست مهم ترین رخدادهای فوتبال 2021 برسیم، برخی رخدادها وجود دارد که نتوانستیم آنها را بین 10 اتفاق برتر سال قرار دهیم، ولی ذکر آنها خالی از لطف نخواهد بود. طی سال گذشته، فرانسه با بازگشت تحسین برانگیز کریم بنزما به قهرمانی لیگ ملت های اروپا برسد تا دومین قهرمان این جام نوپا باشد. مهدی طارمی با گل تماشایی که به چلسی زد، نامزد جایزه پوشکاش سال شد. تیم ملی ایران در شرایطی که در آستانه حذف از مرحله اول مقدماتی جام جهانی بود، با حضور اسکوچیچ روی نیمکت، همه بازی های خود را برد و راهی مرحله دوم شد و در این مرحله فقط کره جنوبی بود که توانسته از ایران امتیاز بگیرد تا کشورمان در آستانه صعود به جام جهانی قرار داشته باشد. 

روبرت لواندوفسکی توانست با ادامه گلزنی هایش، رکورد تعداد گل های گرد مولر در بوندس بوندس لیگا را بشکند و جوایز فردی متعددی نصیب خود کند. همچنین طی سال 2021 بود که بعد از نتایج ضعیف رونالد کومان و اخراجش از بارسلونا، ژاوی هرناندز، اسطوره محبوب بلوگرانا، از السد قطر جدا شده و به نیوکمپ بازگشت تا در پی خروج تلخ لیونل مسی، بارقه های امید در قلب هواداران تیم جرقه بزند. همچنین در سال 2021 بود که گرد مولر، مهاجم افسانه ای بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان، در پی درگیری طولانی با آلزایمر، از دنیا رفت و در حوزه داخلی هم علی انصاریان و مهرداد میناوند به دلیل ابتلا به کرونا، درگذشتند. 

1- انتقالات باورنکردنی تابستانی

تابستان 2021، انتقالات عجیب و غافلگیرانه ای به خود دید. روملو لوکاکو که به همراه اینتر دوباره احیا شده بود و قهرمانی ایتالیا را به دست آورده بود، راهی چلسی شد. آنتوان گریزمان بارسلونا را ترک و راهی اتلتیکو مادرید شد. مانوئل لوکاتلی بعد از مدت ها انتظار، به یوونتوس ملحق شد. رافائل واران و جیدون سانچو راهی یونایتد شدند. داوید آلابا به مقصد رئال مادرید، از بایرن مونیخ جدا شد. ناگلزمان، زابیتسر و اوپامکانو باهم از لایپزیش به بایرن رفتند. ممفیس دیپای و جک گریلیش به ترتیب راهی بارسلونا و منچسترسیتی شدند. 

در این بین، پاری‌سن ژرمن با به خدمت گرفتن چهره هایی شامل واینالدوم، دوناروما، حکیمی، نشان داد حضور پرقدرتی در بازار خواهد داشت، ولی بمب های نقل و انتقالاتی خود را با ترانسفر کردن لیونل مسی و سرخیو راموس، کاپیتان و اسطوره های بارسلونا و رئال مادرید، ترکاند تا برنده مسلم فصل نقل و انتقالات معرفی شود هر چند که در طول فصل، نتوانسته به قدرت روزهای تابستان ظاهر شود. در نهایت در آخرین روزهای نقل و انتقالات و در شرایطی که هیچ کس انتظارش را نداشت، کریستیانو رونالدو از یوونتوس درخواست خروج داده و به باشگاه محبوبش، منچستریونایتد، بازگشت تا گلزنی های خود را در اولدترافورد ادامه دهد.