شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#ایران#فوریت

تهران تایمز بررسی کرد؛

ضرب الاجل های ساختگی مانع پیشرفت در مذاکرات وین است

ضرب الاجل های ساختگی مانع پیشرفت در مذاکرات وین است

غرب دنبال تلقین حس فوریت و تعیین ضرب الاجل با هدف اعمال فشار بر ایران است حال آنکه ایران به صراحت می گوید اگر چه خواهان توافقی سریع است اما منافع خود را قربانی ضرب الاجل های ساختگی نمی کند.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: روزنامه تهران تایمز در آستانه آغاز دور هشتم، گزارش امروز خود را به مذاکرات وین اختصاص داد.

دور قبلی گفتگوها، بیش از یک هفته پیش با حصول توافق درباره برخی اصول کلی که قرار است دور آتی بر مبنای آن پیش برود، پایان یافت. این در حالی است که دور هفتم به واسطه مخالفت غربی ها با در نظر گرفتن تغییری که به واسطه انتخابات ریاست جمهوری در ایران حاصل شده است، با فراز و نشیب های زیادی همراه بود.

تهران تایمز در این باره می نویسد: تیم مذاکره کننده جدید به سرپرستی «علی باقری» معاون وزارت خارجه ایران با مجموعه ای از پیشنهادهای جدید در حوزه های رفع تحریم و اقدامات هسته ای به وین رفت که در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه شد.

این در حالی است که با وجود تاکید ایران مبنی بر اینکه پیش نویس های پیشنهادی محل مذاکره است، آمریکا و تروئیکای اروپایی ترجیح دادند ایران را به عدم همکاری و جدیت برای پیشبرد مذاکره متهم کنند. آنها همچنین با تکیه بر تصورات واهی خود؛ به پیش بینی شکست مذاکرات روی آوردند.

تهران تایمز در ادامه نوشت: در سوی مقابل، ایران بر جدیت خود مبنی بر حصول توافقی خوب و سریع تاکید داشت. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز در تماس تلفنی که با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، تاکید کرد که توافق خوب در دسترس است.

وی در این باره گفته بود: معتقدیم دستیابی به توافق خوب در دسترس است اما لازمه آن تغییر رویکرد برخی طرف‌ها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری، احترام متقابل و نتیجه محور است.

امیرعبداللهیان همچنین در پیامی توئیتری به این مسئله اشاره کرد که چنانچه غرب حسن نیت نشان دهد، توافق در دسترس است.

تهران تایمز در ادامه می نویسد: با اینکه ایران حصول توافق خوب را به حسن نیت طرف غربی مشروط کرده است، اروپایی ها و شرکای آمریکایی شان هیچ تمایلی به پیگیری مذاکرات از منظر حسن نیت نشان نداده اند. آنها با دنباله روی از سیاست های دولت ترامپ، از هرچه که در توان داشتند استفاده کردند تا مذاکرات وین را به نقطه آغاز یا سکویی برای مذاکرات های بعدی خود با ایران تبدیل کنند. به بیان دیگر، مذاکره کنندگان غربی به این منظور در وین نیستند که منحصراً به توافق هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به توافق جامع اقدام مشترک برگردند بلکه آنها به دنبال تحمیل نسخه ناقصی از برجام به ایران هستند حال آنکه بخش بزرگی از تحریم های آمریکا را برای (سود بردن از آنها در) مذاکرات هایی که به زعم خود در آینده با ایران خواهند داشت؛ حفظ می کنند. چنین هدفی در تضاد با مفاد برجام است.

برای مثال، آمریکا تحریم های ضد ایرانی را به سه دسته اصلی تقسیم کرده است. تحریم های قرمز که قابل مذاکره نیستند، تحریم های زرد که قابل مذاکره اند و نهایتاً تحریم های سبز که قرار است بعد از احیای توافق برداشته شوند. علاوه بر این، آمریکا به دنبال آن است که از تحریم های زرد برای «تقویت و طولانی کردن» برجام استفاده کند.

تهران تایمز در این باره می نویسد: ایران این دسته بندی را مردود می داند و اینگونه استدلال می کند که هدف همه تحریم هایی که از ۲۰۱۵ به این سو بر ایران تحمیل شده، برهم زدن برجام بوده و بنابراین ناسازگار با اصل توافق است. این در حالی است که آمریکا تقلا می کند که برخی تحریم ها را سازگار با برجام جلوه داده و آنها را دائمی کند.

خلاصه کلام آنکه همزمان با تلاش ایران برای زنده کردن اصل توافق، آمریکا در همراهی با تروئیکای اروپایی به دنبال بازنگری در اصل توافق است.

تهران تایمز در نهایت می نویسد: اکنون نیز با شروع دوباره مذاکرات وین (دور هشتم)، آمریکا و اروپا به دنبال تلقین حس فوریت و تعیین ضرب الاجل های ساختگی با هدف اعمال فشار بر ایران هستند. در حال حاضر، محافل دیپلماتیک غربی از ضرب الاجل اوایل ژانویه برای جمع بندی مذاکرات وین صحبت می کنند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اخیراً مدعی شد که پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است. وی در ادامه این ادعا افزود: قصد ندارم محدودیت زمانی قائل شوم یا به شما بگویم تا نقطه پایان چند متر مانده است. فقط می توانم بگویم که بله، این فاصله خیلی خیلی زیاد در حال کوتاه شدن است.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران هم مدعی شده که اگر ایران (برنامه هسته ای خود را) با سرعت فعلی ادامه دهد؛ فقط چند هفته و نه بیشتر از آن (برای حصول توافق وقت داریم) و در این مرحله، نتیجه آن خواهد بود که دیگر توافقی برای احیا وجود ندارد.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که ایران به صراحت تاکید کرده که اگر چه خواهان توافقی سریع است اما منافع خود را قربانی ضرب الاجل های خودخواسته نمی کند.