شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه ۱۴۰۱#مجلس#رئیسه مجلس

عضو هیات رئیسه مجلس:

مجمع نمایندگان نسبت سهم استان مرکزی از بودجه ۱۴۰۱ گلایه دارند

مجمع نمایندگان نسبت سهم استان مرکزی از بودجه ۱۴۰۱ گلایه دارند

اراک - عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: سهم استان مرکزی از بودجه ۱۴۰۱ نسبت به درآمد استان بسیار اندک است و این گلایه مشترک مجمع نمایندگان استان است.

علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ گفت: در خصوص بودجه ۱۴۰۱ چند بحث وجود دارد نخست اینکه دولت تغییرات خوبی را آغاز کرده است اما به این منظور نیست که مشکلات جهان مسلمین را حل کند خیر اما خوب شروع کردند. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کسری تراز عملیاتی را پایین آورده یعنی منابع پایدار در ازای هزینه‌های جاری کشور بهبود یافته و از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. که این اقدام با رعایت سایر مؤلفه‌ها می‌تواند در کاهش تورم مؤثر باشد.

وی افزود: در بحث استقراض از بانک مرکزی وقتی بودجه بدون استقراض از بانک بسته شود، اقدام قابل قبولی است. در بودجه ۱۴۰۱ بخش‌هایی از آن شفاف شده است و در برخی بخش‌ها عدم شفافیت وجود دارد به عنوان مثال بسیاری از ردیف‌ها را ادغام کردند که باعث عدم شفافیت شده و به شدت تمرکز گرایی شده به خاطر اینکه خود تمرکز گرایی منجر به عدم شفافیت می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: در بحث اشتغال گام‌هایی خوبی برداشته شده اما کافی نیست. در بودجه ۱۴۰۱ وابستگی شدیدی به نفت و مشتقات نفت وجود دارد اما با وجود نقص‌هایی موجود در ۱۴۰۱ در بخش‌هایی از آن گام‌های بلندی برداشته شده است که امیدواریم به موفقیت بیانجامد.

حجت الاسلام سلیمی گفت: در بخش هدفمندی در تبصره ۱۴ اقدامات خوبی انجام شده اما اینکه دولت بخواهد از منابع هدفمندی برای هزینه‌های جاری استفاده کند، باید در مجلس اصلاح شود و نباید اجازه داد از این منابع برای هزینه‌های جاری استفاده شود؛ اگرچه در پاره‌ای از اوقات اجازه داده شده اما یک نقص محسوب می‌شود و باید اصلاح شود.

وی افزود: سهم استان مرکزی در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به درآمدهای استان که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است بسیار اندک است که قابل قبول نیست و این گلایه مشترک مجمع نمایندگان استان مرکزی است.