شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شلمچه

امضای توافقنامه ساخت راه آهن شلمچه ــ بصره پس از ۲۰ سال


امضای توافقنامه ساخت راه آهن شلمچه ــ بصره پس از 20 سال

وزیر راه و شهرسازی کشورمان از امضای توافقنامه خط راه آهن شلمچه ــ بصره پس از ۲۰ سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در ارتباط زنده تصویری از بغداد پایتخت عراق با خبر 21 شبکه اول سیما، در خصوص دستاورد‌های سفر به این کشور افزود: مذاکرات با وزیر حمل و نقل عراق امروز آغاز شد و مذاکرات راه آهن شلمچه ــ بصره با عراق قدمتی 20 ساله دارد در این مدت توافقات زیادی امضاء شد، اما هیچگاه اتفاقی نیفتاد و نتیجه مطلوبی به دست نیامد.

او ادامه داد: در توافقنامه‌ای که حدود 2 ساعت قبل در خصوص احداث راه آهن شلمچه ــ بصره به امضا رسید، زمانبندی مشخص و معینی ترتیب داده شد طی این زمان بندی ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. متولیان این پروژه، شرکت‌های راه آهن دو کشور ایران و عراق خواهند بود.

وی گفت: با این همکاری دو جانبه ظرف دو ماه شرکتی مشترک جهت اجرای پروژه راه آهن شلمچه ــ بصره تشکیل خواهد شد، اما ما به این زمانبندی اکتفا نکردیم و قرار شد با مستقر شدن در کنار پل میانی دو کشور، پیش درآمد‌های این پروژه را ظرف مدت یک ماه آینده آغاز کنیم.

 قاسمی گفت: این پروژه به منظور مصرف مسافری و تجاری در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه کشورمان تصریح کرد: در ملاقات با نخست وزیر عراق، امروز جلسه مهمی برگزار و حمایت ایشان منجر به امضاء توافقنامه راه آهن شلمچه ــ بصره شد. همچنین در خصوص روابط اجتماعی اقتصادی دو کشور هم با ایشان بحث‌های گوناگونی صورت گرفت.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه عراق امروز در شرایط بازسازی قرار گرفته است، شرکت‌های ایرانی به منظور بازسازی این کشور می‌توانند حضور پررنگ و مؤثری در عراق داشته باشند.

او همچنین به ملاقات با رئیس جمهور عراق اشاره کرد و افزود: با ایشان در خصوص مسائل کلی میان دو کشور و افزایش سطح تجاری میان دو کشور و حمایت از طرح شلمچه ــ​ بصره و همین طور موضوع حمل و نقل هوایی با عراق بحث و گفتگو‌هایی صورت گرفت.

 قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 100 پرواز میان دو کشور در جریان است که قصد داریم به دو برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام/