مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی برنا، درباره قانون هوای پاک، اظهار کرد: قانون هوای پاک تنها برای شهرداری تهران وظایفی را مشخص نکرده و دستگاه‌های مختلفی در این خصوص وظایف دارند که متاسفانه اکثر دستگاه‌ها به وظایف‌شان عمل نکردند.

وی با اشاره به اینکه حدود 4 میلیون موتورسیکلت‌ داریم که بین 5 تا 7 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، افزود: تا زمانی که نسبت به رفع آلودگی برای این قبیل موتورسیکلت‌ها اقدام و از تکنولوژی روز استفاده نکنیم، خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی را به کار نگیریم آلودگی هوا رفع نخواهد شد و همچنین تا زمانی که وزارت صمت حامی برخی از تولیدکنندگانی است که هنگام تولید خودرو استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند، آلودگی هوا کنترل نخواهد شد.

پیرهادی ادامه داد: علاوه بر این پالایشگاه‌ها، صنایع و ناوگان فرسوده‌ای که به شهر تهران تردد دارند از جمله عواملی است که باعث آلودگی هوا می‌شود.

وی درباره بازنگری قانون هوای پاک، بیان کرد: قانون هوای پاک نیازمند بازنگری است. نظر شخصی بنده این است که سازمان محیط زیست نباید متولی اجرای قانون هوای پاک باشد و معاون اول رئیس جمهور باید اجرای این قانون را بر عهده داشته باشد چراکه فردی باید در راس اجرای این قانون باشد که تمام وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها از او حرف شنوی داشته باشند.

رئیس کمیسیون‌ محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه رئیس جمهور مشغله‌ زیادی دارند قاعده این است که معاون اول‌شان به عنوان متولی قانون هوای پاک، سکان‌دار این مسئله باشد. اگر این اتفاق بیفتد امیدی است که آلودگی هوا رفع شود در غیر این صورت بنده برای رفع آلودگی هوا امیدی ندارم چراکه دستگاه‌ها به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل نمی‌کنند.

انتهای پیام// 3