"ثمانه اکوان"، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص الزام مذاکره غیرمستقیم با آمریکا گفت: بر اساس تعریفی که از مذاکره در روابط بین‌الملل وجود دارد، مذاکره در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. مذاکره غیرمستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف اختلاف‌های بسیاری دارند که حاضر به مذاکره رو در رو نیستند. در دوره‌های قبل ایران چندین مرتبه با آمریکا به این صورت مذاکره کرده است، به توافق رسیده، توافقی که مبتنی بر اجماع بین‌المللی بوده است و در شورای امنیت و سازمان ملل به تصویب رسیده  را اجرایی نکرده است. 

وی ادامه داد: یک عرف دیگر در روابط بین‌الملل وجود دارد کشوری که به تعهدات خود عمل نمی‌کند و توافقی را زیر پا می‌گذارد برای مذاکره دوباره به دلیل بی‌توجهی و بی‌احترامی به توافق قبلی به او اجازه ورود دوباره به جلسات مذاکره داده نمی‌شود، تا زمانی که حسن نیت و احترام خود را به قوانین بین‌المللی ثابت و ابراز پشیمانی کند. 

 این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: وزیر امور خارجه آمریکا از بعد داخلی چندین مرتبه برای خروج از برجام ابراز پشیمانی کرده است، اما در عرصه بین‌المللی تا به حال اعترافی نکرده‌اند؛ چرا که می‌دانند با اعتراف به اشتباه خود برای خروج از برجام باید غرامت تحریم‌های علیه ایران و ایجاد آشفتگی در اقتصاد ایران را بپردازند. همچنین هنوز طرف آمریکایی  برای بازگشت به پشت میز مذاکره و احترام به طرف مقابل خود یعنی جمهوری اسلامی ایران هیچ حسن نیتی از خود نشان نداده است. بنابراین نمی‌توان آمریکا را به عنوان یک بازیگر منطقی و متعهد در روابط بین‌الملل در نظر گرفت تا با آن مذاکره مستقیم داشته باشیم.

اکوان در ادامه توضیح داد: پذیرفتن ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا با توجه به رفتار و عدم پایبندی او در دوره‌های قبل به این معنا است که هیچ اشکالی ندارد که آسیب‌های زیادی به ایران وارد کردید و مهر تاییدی به رفتار ناپسند این دولت با جمهوری اسلامی ایران است. در واقع مذاکره مستقیم با آمریکا در چنین شرایطی نه تنها خلاف عرف بین‌الملل بلکه در تضاد با دیپلماسی اقتدار و عزت ایران است، لذا تصمیم تیم مذاکره‌کننده بسیار درست و مطابق با قوانین بین‌الملل و احترام به جمهوری اسلامی ایران است. 

وی با اشاره به اظهارات فواد حسین در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه "زمان گفتگوی مستقیم تهران و واشنگتن رسیده است" خاطرنشان کرد: گرچه صحبت‌های وزیر امور خارجه عراق از روی دلسوزی بوده و در حسن نیت او شکی نیست اما بر اساس دیپلماسی عزت در جمهوری، اسلامی ایران این امر پذیرفته نیست. 

اکوان با بیان اینکه تروئیکای اروپایی به عنوان میانجی‌گر قابل اعتماد نیست، عنوان کرد: به عنوان واسط در مذاکرات بین‌المللی حضور داشتن دارای چند شرط است؛ نخست اینکه واسطه باید بی‌طرف باشد، دوم اینکه میانجی‌گر باید تلاش کند دو طرف اعتمادشان را دوباره نسبت به هم به دست بیاورند، و سومین شرط این است که واسطه نباید اجازه بدهد یک طرف، کشور مقابل را تهدید کند و فضای مذاکرات را مسموم و منفی کند، بلکه میانجی‌گر باید تمام تلاش خود را جهت ایجاد زمین مشترک برای همکاری‌های بعدی کند. اما تروئیکای اروپایی کاملا بر خلاف این قاعده بین‌المللی عمل کرده است. این سه کشور نه به عنوان نماینده اروپا و بخشی از کارگروه کمیسیون مشترک برجام بلکه به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی و آمریکا در این مذاکرات وجود دارد. 

وی در ادامه یادآور شد: طرف اروپایی در وسط جلسه در مذاکرات، بیانیه آمریکا را خواند که با واکنش جدی مذاکره‌کننده ایران مواجه شد و گفت ما اگر می‌خواستیم بیانیه آمریکا در جلسه قرائت شود خودشان را به مذاکرات دعوت می‌کردیم. بنابراین اتحادیه اروپا نه تنها به عنوان میانجی در مذاکرات بلکه حتی به عنوان یک شریک تجاری که سال‌ها با ایران همکاری کرده است هم ایفای نقش نمی‌کند.

اکوان با اشاره به ترکیب جدید هیئت مذاکره کننده ایرانی گفت: تیم جدید مذاکره کننده ایران هدف‌شان را به صورت شفاف و صریح از مذاکرات مشخص کردند، همانطور که آقای باقری چندین مرتبه گفتند " هدف لغو همه تحریم‌ها" و " نقد کردن چک برجام" است. مهمترین مسئله هدف‌گذاری بود که این امر به درستی صورت گرفته است. 

وی گفت: مهمترین انتقاد به وزارت امور خارجه ایران در حال حاضر کمرنگ کردن نقش رسانه‌های داخلی و عدم حضور حداکثری آنها در وین برای روایت اصلی و درست از مذاکرات است، این نکته به این دلیل حائز اهمیت است که مذاکرات فعلی تا حد زیادی به جنگ رسانه‌ها و روایت‌ آنها مرتبط می‌شود، پس تبیین شرایط ایران و منطقه و تشریح رفتار آمریکا در قبال ایران توسط رسانه‌ها برای افکار عمومی ضروری و کلیدی است.

اکوان در پایان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی هیئت رسانه‌ای قدرتمندی را برای این امر آماده کرده و حتی برای رسانه‌های اپوزیسیون ایران مثل من و تو، ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی نقش تعیین کردند تا پروژه اجتماعی سازی مذاکرات و ایجاد فضای روانی ملتهب در ایران را پیش‌ببرند، پس داشتن روایت غالب از طرف ایران بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/