شهر خبر

سه گانه مشکلات محرم نویدکیا در سپاهان؛ خرید زیاد، توقع زیادتر! | تحلیل فنی

سپاهان پس از شکست مقابل پیکان وارد فاز جدیدی از بحران این فصلش شده است... سپاهان تا به حال به ذوب آهن، استقلال، پیکان و البته گل گهر باخته و همین باخت ها بهانه ای است برای کالبدشکافی یک تیم خوب که فعلا بد نتیجه می گیرد...

سپاهان در این هفته ها روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد و اگر برد آیین نامه ای آنها مقابل گل گهر را کنار بگذاریم و به نتیجه اصلی بازی استناد کنیم، این تیم از چهار بازی آخر لیگ برتری خود سه شکست را تجربه کرده و تنها برد آنها در این 4 بازی به دیدار مقابل نفت آبادان بر می گردد، در بازی ای که این تیم با اختلاف حداقلی به پیروزی رسید.

به گزارش طرفداری، پیش از آغاز فصل از سپاهان در این فصل از رقابتهای لیگ برتر به عنوان مدعی اصلی یاد می شد و در همین راستا این تیم لیگ را هم به خوبی آغاز کرد و در سه بازی ابتدایی اش به پیروزی رسید اما در ادامه، شرایط به این خوبی ها برای سپاهان پیش نرفت و شکست های این تیم شروع شد. سپاهان فصل گذشته هم شکست های بدموقع زیادی را مثل باخت مقابل پدیده و نفت مسجدسلیمان تجربه کرد و هم فصل را خوب آغاز نکرد اما اوضاع در فصل گذشته نسبت به این فصل برای سپاهان فرق می کرد و این تفاوت ها شامل مسائل فنی هم می شود. این تفاوت ها را می توانیم به سه بخش تقسیم کنیم...

  • توقعات از محرم نویدکیا بالا رفته است

اولین بحثی که باید آن را بپذیریم این است که فصل گذشته محرم نویدکیا اولین تجربه های خود روی نیمکت سپاهان را پشت سر می گذاشت و با رخ دادن هر اتفاق بد و شکست بد موقعی ما می توانستیم با یک جمله همه چیز را توجیه کنیم؛ "محرم نویدکیا در حد اولین فصل جدی سرمربیگری اش خوب کار کرده و این تیم آینده خوبی دارد" چرا که وقتی تیمی در اولین فصل با مربی جدید بی تجربه اش این گونه بازی می کند و تا هفته های آخر در کورس قهرمانی است قطعا در ادامه با تقویت تیم و ثبات می تواند به قهرمانی لیگ برسد. اما در این فصل از رقابتها هر زمانی که تیم محرم بلغزد ما خط کشی و معیاری از فصل گذشته رقابت ها داریم که سپاهان را با آن می سنجیم. محرم نویدکیا یک فصل فوق العاده را داشته و توقعات هم از این تیم بیشتر شده است. پس کنترل کردن همین توقعات و فشاری که از سوی خارج از تیم وارد می شود یکی از چالش های مهمی است که سپاهان تا روز آخر لیگ با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. یکی دیگر از دلایلی که توقعات را از تیم محرم بالا برده، خریدهایی است که پیش از آغاز فصل انجام داده اند. سپاهان از سه تیم فولاد، استقلال و پرسپولیس سه خرید بسیار مهم داشت و به نوعی ستاره های آنها را جذب کرد. هم فرشاد احمدزاده و هم مسعود ریگی تک مهره های غیرقابل جایگزین استقلال و فولاد بودند و شهریار مغانلو هم به عنوان بازیکنی که فصل گذشته برای پرسپولیس گل های خوبی را به ثمر رسانده، خرید مهمی محسوب می شود. البته در مورد این که این خریدها تا چه حد منطقی بوده اند در ادامه توضیح خواهیم داد ولی در مجموع به نظر می رسد خریدهای سپاهان دلیل غیر فنی هم داشته است و این باشگاه سیاست های کاپیتالیسم و سرمایه داری خود در خصوص جذب مهره را کنار نگذاشته است.

  • تیمی که از لحاظ روانی خالی شد

در این که قهرمان نشدن در فصل گذشته رقابتهای لیگ از لحاظ روانی به مجموعه بازیکنان تیم ضربه بزرگی زد هیچ شکی وجود ندارد. هر چقدر هم که ستاره های بزرگی به این تیم اضافه شده باشند ما نمی توانیم اثر این ضربه بزرگ روانی را کتمان کنیم، علاوه بر این سپاهان محمد محبی، پیام نیازمند و احسان حاج صفی را به صورت همزمان از دست داد و این در حالی بود که سه بازیکن به خوبی در ترکیب سپاهان حل شده بودند اما وقتی نگاهی به لیست خرید سپاهان می اندازیم متوجه می شویم خریدهای تیم خیلی در راستای پر کردن این خلاها نبوده است.

اضافه شدن مسعود ریگی و شهریار مغانلو در نگاه اول خیلی در راستای سبک بازی فصل گذشته سپاهان نبودند. نوع بازی ای که محرم نوید کیا از محمد کریمی در پست هافبک دفاعی می گرفت تفاوت های مهمی با سبک بازی مسعود ریگی دارد و شهریار مغانلو هم به عنوان مهاجم نوک به هیچ عنوان نمی تواند نقش سجاد شهباززاده به عنوان مهاجم نوک را بازی کند. فصل گذشته هم تا زمانی که محرم نویدکیا، کی روش استنلی را از ترکیب بیرون نگذاشت و سجاد شهباززاده را به عنوان مهاجم میانی بازی نداد، تیم به ثبات هجومی نرسید اما این فصل هم می بینیم که شهریار مغانلو با ایفای نقشی مشابه کی روش استنلی، سجاد را به حاشیه رانده و محرم نویدکیا مجبور می شود این بازیکن را در پست بال کناری بازی بدهد و همین قضیه نتیجه اش این می شود که آقای گل فصل گذشته لیگ هیچ جایی در بین فهرست برترین گل زن های این فصل لیگ ندارد.

  • استراتژی ها همان است اما اجرا به مشکل خورده است

پاس های قطری، توپ های بلند، سانتر های تیز از کناره ها و بازی طولی استراتژی و ایده ثابت کادرفنی محرم نویدکیا برای بازی است و ما در این فصل هم شاهد این قضیه هستیم که تیم به دنبال اجرای همین استراتژی ها برای به گل رسیدن است اما اجرای این استراتژی ها به مشکل خورده است.

مهره های جدید سپاهان باعث شده اند این تیم برای برخی بازی ها از سیستم 433 و 4141 اش فاصله بگیرد و به سمت سیستم 4231 برود. اولین دلیل این قضیه خریدهای سپاهان است. فصل گذشته سپاهان پس از بیرون گذاشتن کی روش استنلی، از سجاد شهباززاده در پست مهاجم نوک استفاده می کرد و روزهای خوب سپاهان هم پس از اعمال همین تغییرات شروع شد. سجاد شهباززاده یکی از بهترین False9 های لیگ برتر است و می توانست در حالی که نقش یک گلزن را برای تیم بازی می کند، با فضاسازی و خروج  کمک زیادی به موقعیت سازی های تیم بکند اما حالا انگار محرم نویدکیا در رودربایستی خریدهای جدیدش قرار گرفته است. خود سجاد به دلیل دورشدن از دروازه و نیمکت نشینی در برخی بازی ها از فرم ایده آلش دور شده و اگر محرم نویدکیا از مهاجم ایستا و بلندزنی مثل شهریار مغانلو استفاده نکند یکی از بزرگترین خریدهای سپاهان برچسب ناموفق می خورد علاوه بر این قضیه ترکیب خط میانی سپاهان هم دچار تغییراتی شده است. در راستای حضور مغانلو در ترکیب، شهباززاده در پست بال کناری بازی می کند و یکی از بال های کناری تیم که در این فصل تعدادشان هم کم نیست، نیمکت نشین می شود. در این فصل از رقابتها تیم سپاهان امید گل مجموع 17.4 را داشته و این در حالی است که تنها 14 گل به ثمر رسانده است. (نتیجه واقعی بازی با گل گهر را در این آمار حساب می کنیم) این آمار به ما نشان می دهد در بین تیم های لیگ برتری، سپاهان از لحاظ خلق موقعیت یکی از بهترین عملکردها را دارد اما سردرگمی که برای پست مهاجم نوک این تیم ایجاد شده، تمام کنندگی و بازدهی خط آتش تیم را کاهش داده است.

یکی دیگر از تغییرات ترکیب تیم، هارمونی خط هافبک سپاهان است. در فصل گذشته دفاعی ترین مهره خط هافبک سپاهان محمد کریمی ای بود که مشارکت فعالی در شکل دهی حملات تیم داشت و جلوی این بازیکن دو مهره بازیساز مثل رفیعی و حاج صفی حضور داشتند اما حالا در بازی هایی پیش می آید که محرم نویدکیا در ترکیبش از دو بازیکن پست 6 استفاده می کند. برای مثال در بازی مقابل استقلال به صورت همزمان از مسعود ریگی و محمد کریمی استفاده می کند و اصلا به سمت سیستم 4231 می رود، در حالی که این تیم فصل گذشته در بهترین روند فرمش از سیستم 433 استفاده می کرد. خط هافبک سپاهان در این فصل سر و شکل دفاعی تری به خود گرفته است و این قضیه خیلی در راستای استراتژی های مورد نظر کادرفنی نیست.

حالا باید دید سپاهانی که هفته آینده با پرسپولیس بازی دارد، چه واکنشی به این چالش های بزرگ نشان می دهد و بعید نیست یکی از خریدهای جدید این تیم قربانی شود... در جمع خریدهای جدید سپاهان، جدا از نت که جانشین نیازمند شده و فرشاد احمدزاده که به بازی سپاهان ریتم هجومی تری داده و تمام کننده تر از حسینی است (هرچند قدرت و قابلیت بازیسازی او را ندارد) سایر خریدهای سپاهان تا به حال چیزی به دارایی های این تیم نسبت به فصل قبل اضافه نکرده اند. گاهی اوقات خرید زیاد هم مثل پول زیاد ایجاد دردسر می کند، به خصوص وقتی سرمربی گرفتار تعارف می شود و می خواهد همه ستاره ها را در ترکیب کنار هم داشته باشد!