به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دهمین قسمت از ویژه برنامه «رستاخیز واژه‌ها» همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با موضوع «الهام از مکتب سلیمانی در شعر و ادبیات معاصر» برگزار می‌شود.

ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن اشاره به تاثیرگذاری قابل توجه ادبیات مقاومت در بیان فداکاری و رشادت‌های شهید سلیمانی گفت: شعر و ادبیات یکی از نخستین قالب‌هایی بود که در سوگ شهادت سردار سلیمانی تجلی پیدا کرد و شاعران از سراسر جبهه مقاومت در همان ساعات ابتدایی پس از این اتفاق، سروده‌های شاخص خود را به روح شهید سلیمانی تقدیم کردند. علاوه بر این، در دو سالی که از شهادت سردار دل‌ها گذشته است، اهالی قلم با خلاقیت‌های هنری و ادبی خود آثار ماندگاری را در توصیف رشادت، فداکاری و سبک زندگی شهید سلیمانی خلق کردند.

رئیس پیشین فرهنگسرای انقلاب با اشاره به گستره ادبیات مقاومت در سطح کشورهای منطقه گفت: شعر و ادبیات مقاومت امروز در سطحی فراتر از مرزهای ایران نفوذ کرده و بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای جبهه مقاومت آثار ادبی ماندگاری را در توصیف حماسه‌ها و فداکاری‌های قهرمانان مبارزه با استکبار خلق می‌کنند. مفهوم مقاومت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مفاهیم استکبارستیزی، تبدیل به آموزه‌‌ای بین‌المللی شده و بسیاری از شاعران و نویسندگان از کشورهای ایران، لبنان، سوریه، فلسطین، یمن، عراق و ... با بهره‌گیری از این مضامین، آثار قابل توجهی را خلق کردند.

امین‌زاده تصریح کرد: از این روی به نظر می‌رسد که نگاهی دوباره به ادبیات مقاومت از رهگذر سیدالشهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی می‌تواند دریچه‌های جدیدی را به روی اهالی قلم باز کند. به ویژه آنکه سبک زندگی شهید سلیمانی که رهبر انقلاب به زیبایی آن را «مکتب شهید سلیمانی» نام نهادند، می‌تواند الهام‌بخش شاعران بوده و آنان را به سمت خلق مضامین ادبی موثر در سطحی بین‌المللی تشویق و ترغیب کند.

او با اشاره به چندبعدی بودن شخصیت سردار سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی را از ابعاد مختلفی می‌توان در شعر و ادبیات بازنمایی کرد؛ او علاوه بر اینکه یک فرمانده رده یک نظامی و دیپلمات ارشد حوزه مقاومت است، عارف و زاهدی است که با سبک زندگی خود، درس بزرگی به همه ما داد. اهمیت پرداخت به این بعد از زندگی و فعالیت‌های سردار سلیمانی از منظر ادبیات رسالت بزرگی است.

رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «رستاخیز واژه‌ها» در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: «رستاخیز واژه‌ها» ویژه برنامه فرهنگسرای اندیشه است که به صورت منظم و با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. در این ویژه برنامه ضمن بررسی کارنامه 4 دهه هنر انقلاب اسلامی، خدمات متقابل اسلام و هنر مورد بررسی قرار می‌گیرد. جدیدترین قسمت از این ویژه برنامه با موضوع «الهام از مکتب سلیمانی در شعر و ادبیات معاصر» در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود تا در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ظرفیت‌های هنر از جمله شعر و ادبیات برای بیان مکتب شهید سلیمانی و هم‌چنین آموزه‌های الهام‌بخش از سبک زندگی متعالی سردار دل‌ها معرفی و بررسی شود.

رئیس سابق فرهنگسرای گلستان و فردوس خاطرنشان کرد: در این جلسه ضمن بیان جلوه‌های اصلی گفتمان مقاومت در شعر معاصر، موضوع بازپردازی ادبی قهرمانان مقاومت به ویژه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مبانی زیبایی‌شناختی گفتمان مقاومت از زبان 2 شاعر برجسته کشورمان معرفی می‌شود. تاثیرگذاری قیام عاشورا بر ادبیات پایداری و مضامین مشترک ادبیات مقاومت در جهان اسلام از جمله دیگر محورهای این جلسه خواهد بود.

وی تاکید کرد: دهمین جلسه از رستاخیز واژه‌ها با حضور رضا اسماعیلی و عبدالرحیم سعیدی‌راد و با اجرای محمدحسن شاهنگی روز چهارشنبه 8 دی‌ماه از ساعت 16 تا 18 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

امین‌زاده در پایان گفت: فرهنگسرای اندیشه به مناسبت شهادت سردار سلیمانی مجموعه‌ای شامل 40 پوستر را با عنوان «معیار مقاومت» تولید کرده و از طریق فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار داده است. دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه در این مناسبت ملی به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام //