شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلب#خانه احزاب

زنگ خطر تعطیلی خانه احزاب

زنگ خطر تعطیلی خانه احزاب

مهر نوشت:فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده خانه احزاب، گفت: با ادامه روند انفعالی، اتفاق جدیدی نخواهد افتاد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، خود به خود فعالیت خانه احزاب متوقف می‌شود.

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ، درخصوص آخرین وضعیت و فعالیت خانه احزاب گفت: دوره قبل که من هم عضو شورای مرکزی خانه احزاب بودم، با تلاش‌های بسیاری توانستیم تا حدی این مجموعه را سر پا نگاه داریم و آن را احیا کنیم؛ اما در این دوره شاهد کمترین خروجی و نتیجه بوده‌ایم.

حزبی‌ها منفعل عمل می‌کنند/ کم‌کاری، «خانه احزاب» را تعطیل می‌کند

وی اظهار کرد: وضعیت به گونه‌ای است که حتی من به عنوان کسی که پیگیر موضوعات حزبی بوده‌ام، امروز هیچ خبری از فعالیت‌ها ندارم و حتی در جریان ریاست خانه احزاب نیستم.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان با اشاره به اینکه از اولین روز فعالیت خانه احزاب عضو آن بوده است، گفت: وقتی یک مجموعه خروجی نداشته باشد نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم، تا جایی که در آخرین همایش فصلی که برگزار شد فقط حدود ۱۰نفر از دبیران کل احزاب حضور داشتند.

شریف ادامه داد: در همایش فصلی مطرح کردم که روزی در این سالن شور و غوغایی برپا بود، همه دبیران کل از این همایش‌ها استقبال می‌کردند و اصحاب رسانه نیز حضور داشتند. اما امروز فعالان حزبی در این گردهمایی‌ها حاضر نمی‌شوند و طبیعتاً رسانه هم آن را دنبال نخواهد کرد.

انفعال سیاسیون برای کشور خطرناک است

وی با بیان اینکه این سطح از انفعال سیاسیون برای کشور بسیار خطرناک است، تصریح کرد: امروز با این وضعیت و با غیبت احزاب، مشخص نیست فضای سیاسی کشور به دست چه کسانی مدیریت می‌شود. احزاب به حال خود رها شده‌اند و کسی به آنها اهمیت نمی‌دهد.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان افزود: در چنین شرایطی، در آینده هر اتفاقی بیفتد یا اگر اعتراضی صورت بگیرد، نمی‌شود توقع داشت احزاب به میدان بیایند و به کنترل اوضاع کمکی کنند.

شریف تاکید کرد: البته این فضایی که بر خانه احزاب مسطولی شده، بازتابی از سطح فعالیت خود احزاب است. شاهد هستیم که نوعی سرخوردگی عجیب در میان فعالان سیاسی ایجاد شده و ریزش زیادی در بدنه احزاب اتفاق افتاده است؛ اما کسی نمی‌خواهد شرایط را به روی خود بیاورد اما من صراحتاً می‌گویم، ادامه این شرایط خلا بزرگی در کشور ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت احزاب یک مسئله حاکمیتی است

وی با طرح این سوال که عرصه سیاست باید به دست چه کسانی مدیریت شود؟ بیان کرد: فعالان سیاسی باید این مدیریت را بر عهده بگیرند، در حالی‌که امروز این گروه، گوشه رینگ افتاده‌اند و اکثراً منزوی شده‌اند، حتی در جامعه هم برخوردی طعنه‌آمیز با آنها صورت می‌گیرد و این نگاه وجود دارد که اثربخشی و نقشی در سیاست ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: نکته دیگر آن است که افرادی که به مسئولیت می‌رسند، به راحتی خود را از فعالیت حزبی و احزاب مبرا می‌کنند. اگر پیش از این افراد از حمایت احزاب کمک می‌گرفتند، اما امروز خود را از فعالیت و حمایت حزبی بی‌نیاز می‌دانند. حتی من به عنوان دبیرکل تشکیلاتی که از سال ۷۸ در وزارت کشور ثبت شده است، برای حضور در عرصه رقابتی «ابا» دارم که فعالیت حزبی خود را عنوان کنم و این یعنی فاجعه! فعالیت حزبی باید بزرگترین امتیاز برای عرصه سیاست محسوب شود اما شرایط برعکس است.

شریف با تاکید بر اینکه شرایط خانه احزاب و فعالیت حزبی مسئله‌ای حاکمیتی است، بیان کرد: همه تقصیرات به گردن دولت، مجلس یا قوه قضائیه نیست؛ بلکه همه آنها با هم باعث شرایط کنونی شده‌اند. امروز هیچگونه حمایت مادی و غیرمادی از فعالیت حزبی صورت نمی‌گیرد. با این شرایط در آینده هرج و مرج ایجاد خواهد شد و بستر پرورش و مدیریت جریان و افراد سیاسی از بین خواهد رفت بنابراین انفعال احزاب بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه متولی خانه احزاب و فضای سیاسی، وزارت کشور است، گفت: امروز باید به سراغ معاون سیاسی وزیر کشور برویم و بگوییم در همایش فصلی احزاب نه خودش و نه وزیر حضور نداشتند، با این بی‌اهمیتی قطعاً فعالیت‌ها از رونق می‌افتد.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان همچنین درخصوص کمیسیون ماده ۱۰ احزاب عنوان کرد: این کمیسیون باید نقش حمایتی خود را ایفا کرده و فضا را برای فعالیت سیاسی فراهم کند، اما هیچکدام از آنها اتفاق نمی‌افتد؛ متاسفانه نه تنها هیچ‌یک از نگرانی‌های فعالان سیاسی برطرف نمی‌شود بلکه بیشتر به آن دامن می‌زنند. من فکر می‌کنم باید این موضوع به جد پیگیری شود.

احزاب منفعل قدرتی ندارند

شریف تاکید کرد: خانه احزاب یک اتحادیه صنفی است، هر اتحادیه صنفی دیگری را که در نظر بگیریم، اگر همه اعضای آن غیرفعال باشند، آن صنف دیگر قدرتی نخواهد داشت؛ در خانه احزاب هم اوضاع همین است.

وی با بیان اینکه اعضای این اتحادیه صنفی به سمت غیرفعال شدن و خودتعطیلی پیش می‌روند، تصریح کرد: گوشه‌ای از این آسیب‌شناسی باید در میان خود احزاب در جریانات مختلف بررسی شود که چرا این همه دلسردی ایجاد شده است. فکر می‌کردیم انفعال و دلسردی میان اصلاح طلبان به خاطر انتخابات به وجود آمده است، اما وقتی با برخی دبیران کل اصولگرا گفتگو کردیم مشخص شد عدم فعالیت در میان اصولگرایان نیز وضعیت مشابهی ایجاد شده است.

احزاب ضربه‌گیر نظام هستند

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه قانون اساسی در یک اصل، به صورت خیلی گذرا به احزاب پرداخته است، گفت: فعالیت احزاب باید از پایه اصلاح شود، آنها باید برنامه‌های اساسی ارائه دهند، روی برنامه‌ها کار کارشناسی کنند و به چالش کشیده شوند.

شریف ادامه داد: ما می‌گوییم احزاب ضربه‌گیر نظام هستند و این ضربه‌گیر در حال از دست رفتن است، چراکه نباید کوچکترین ناکارآمدی دولت به راس نظام بازگردد. وقتی احزاب به کنار گذاشته شوند هر موضوع جزئی مستقیماً به راس دولت و نظام برمی‌گردد، درحالی‌که برنامه افراد و مسئولان مشکل داشته است و این اشتباه محض است.

تعطیلی خانه احزاب هزینه سنگینی به دنبال دارد

وی در پاسخ به این سوال چه پیش‌بینی برای آینده خانه احزاب متصور هستید؟ گفت: من فکر می‌کنم با این روند اتفاق جدیدی نخواهد افتاد، اگر این شرایط ادامه پیدا کند خود به خود فعالیت خانه احزاب متوقف می‌شود چراکه فعالان سیاسی هیچ رغبتی برای این مسیر ندارند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان با تاکید بر اینکه چنین سرنوشتی برای کشور هزینه سنگینی به دنبال خواهد داشت، گفت: در خانه احزاب، سه جبهه سیاسی اصلی کشور در کنار هم تعامل می‌کنند و این تنها جایی است که این بستر را فراهم می‌کند، اما با این انفعال چنین بستری را خودمان از بین می‌بریم. اگر خانه احزاب تعطیل شود تنها فرصت گفتگوی جریان‌های سیاسی کشور از دست خواهد رفت.

21217