شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن

مدیر فرودگاه صنعا:

هدف از حمله به فرودگاه صنعا تشدید محاصره یمن بود

مدیر فرودگاه صنعا گفت: بر کسی پوشیده نیست که هدف ائتلاف آمریکایی – سعودی از بمباران فرودگاه صنعاء، تشدید محاصره ملت یمن است.

هدف از حمله به فرودگاه صنعا تشدید محاصره یمن بود

به گزارش مُنیبان از ایرنا، خالد الشایف افزود: فرودگاه صنعا برای نخستین بار در 26 مارس 2015 هدف قرار گرفت و آخرین حمله به آن نیز 20 دسامبر(29 آذرماه) انجام شد.

وی بیان کرد: این فرودگاه که دارای حداقل آمادگی برای پذیرش هواپیما بود پس از این حمله به طور کامل از مدار خارج شد.

الشایف گفت: در حمله اخیر به تاسیسات و زیرساخت های این فرودگاه خسارت های سنگینی وارد شد و بخش هایی از آن هدف قرار گرفت که در حملات پیشین آسیب ندیده بود.

وی اضافه کرد: دانشکده هواپیمایی، ساختمان قرنطینه، سوله ها و انبارهای کالا که کمک های انسانی به ملت یمن در آن نگهداری می شد به طور کامل تخریب شد.

 

حمله به فرودگاه، جنایت جنگی تمام عیار

مدیر فرودگاه یمن تصریح کرد: این بمباران که بیشتر تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار داد یک جنایت جنگی تمام عیار بود.

الشایف افزود: در حمله اخیر فرودگاه به طور کامل از مدار خارج شد و هم اکنون امکان پذیرش هیچ هواپیمایی از جمله هواپیماهای سازمان ملل متحد و غیر آن را ندارد.

وی یادآور شد: فرودگاه بین المللی صنعا در سال 2016 به طور کامل تعطیل شد و این تعطیلی به یک فاجعه بزرگ انسانی منجر شد.

الشایف گفت: بیشترین خسارت ها پس از این تعطیلی به بخش بهداشت و درمان یمن وارد شد زیرا این فرودگاه به 80 درصد ملت خدمات رسانی می کرد.

 

جان باختن بیش از 100 هزار یمنی

وی اضافه کرد: از زمان تعطیلی فرودگاه صنعا بیش از 100 هزار بیمار که از سفر به خارج برای درمان محروم شده بودند جان خود را از دست دادند.

مدیر فرودگاه صنعا گفت: بیش از 70 هزار بیمار سرطانی، 20 هزار بیمارکلیوی، 10 هزار بیمار نیازمند پیوند کبد و پنج هزار بیمار معلول برای سفر با مشکل روبرو هستند که در صورت ادامه محاصره، جان خود را از دست می دهند یا با معلولیت دائم روبرو خواهند شد.

الشایف اضافه کرد: بیش از یک میلیون بیمار نیازمند دریافت داروهای بیماری های مزمن هستند که پیش از محاصره، داروهای آن ها از طریق فرودگاه وارد می شد.

وی گفت: هم اکنون بیش از 400 هزار بیمارمبتلا به بیماری صعب العلاج که نیاز فوری به سفر برای درمان دارند با سرنوشتی مبهم روبرو هستند.

الشایف افزود: بیش از چهار هزار دانشجو در خارج و داخل یمن گرفتار شده و امکان بازگشت به کشور و یا خروج برای ادامه تحصیل برای آن ها ممکن نیست.

وی بیان کرد: ائتلاف متجاوزان به پیش از بمباران فرودگاه، اقدام به انتشار شایعه وجود تاسیسات نظامی و سکوهای شلیک موشک در این فرودگاه کرد و این ادعا از اساس کذب است.

 

تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات

مدیر فرودگاه صنعا گفت: هدف از انتشار این شایعه ها، ایجاد بهانه برای هدف قرار دادن فرودگاه و تخریب تاسیسات آن برای جلوگیری از بازگشایی، گرسنگی دادن ملت یمن، متوقف کردن فعالیت سازمان های کمک رسان، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود از طریق جلوگیری از ورود سازمان های بین المللی و حقوقی و خبرنگاران به کشور و تبدیل یمن به یک زندان بزرگ بود.

الشایف افزود: فرودگاه صنعا یک فرودگاه غیرنظامی است و هیچ گونه فعالیت نظامی در آن انجام نمی شود و این دروغ ها و شایعات، بهانه ای برای ویران کردن زیرساخت های باقیمانده ملت یمن بود.

وی اضافه کرد: اگر در طول این سال ها در این فرودگاه فعالیت نظامی انجام می شد، هواپیماها و نمایندگان سازمان ملل متحد و شخصیات های بین المللی از طریق آن وارد یمن نمی شدند زیرا می دانستند که این فرودگاه هدف قرار خواهد گرفت.

 

قدرت، صلح می آورد

الشایف با بیان اینکه ائتلاف متجاوزان هیچ کدام از قوانین بین المللی را رعایت نمی کند گفت:  تنها راه گفت و گو با متجاوزان مقابله به مثل و در پیش گرفتن شیوه خود آن ها است.

مدیر فرودگاه صنعا تاکید کرد: توسعه توان موشکی و پهپادی و هدف قراردادن اهداف مشابه در کشورهای متجاوز بهترین راه برای متوقف کردن این تجاوز است.

 

متجاوزان از ملت یمن انتقام می گیرند

الشایف افزود: ائتلاف امریکایی – سعودی پس از هر پیروزی ملت یمن در جبهه های مختلف، مناطق مسکونی و زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار می دهد که این اقدام نشانه ناکامی و سردرگمی آن ها است.

ائتلاف آمریکایی – سعودی روز 29 آذرماه فرودگاه صنعا که تنها مسیر ارتباطی ملت یمن با جهان خارج بود را به شدت بمباران کرد.

این فرودگاه که از سال 2016 تعطیل شده بود فقط برای دریافت کمک های انسانی و ورود نمایندگان سازمان ملل متحد مورد استفاده قرار می گرفت.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند.

وبگردی