به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی طی آیینی در گلزار شهدای زاهدان در قالب برنامه‎های کاروان هنری «روایت حبیب» نصب و با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و نظامی استان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ۲دی‌ماه رونمایی شد.

مصطفی سیاسر رئیس حوزه هنری سیستان و بلوچستان در این آیین گفت: هنر نافذترین ابزار برای انتقال مفاهیم و پیام است و ما بر خودمان می‌بالیم که در بستر ناب‌ترین فرهنگ متولد شدیم که مفاهیم و معانی نابی برای انتقال به زبان هنر دارد.

رئیس حوزه‌هنری استان افزود: کاروان هنری روایت حبیب سعی دارد که ابعاد شخصیتی حاج قاسم که انسان تراز انقلاب است را به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: کاروان هنری «روایت حبیب» به دنبال اینست که این پیام‌ها را به‌واسطه هنر و با زبان تئاتر، موسیقی، سرود و سایر فرم‌های هنری انتقال دهد و مفاهیمی که با زندگی سردار پیوسته است را منتقل کند.

سیاسر ادامه داد: انتقال مفاهیم آموزنده از زندگانی شهدا به عموم مردم به ویژه جوانان نقش مهمی در حفظ و اشاعه فرهنگ مقاومت دارد. کاروان هنری «روایت حبیب» هم با اقدامی که آغاز کرده است توانسته سهم مهمی در رویکرد فرهنگ مقاومت و مکتب حاج قاسم سلیمانی و همرزم ایشان حاج قاسم میرحسینی داشته باشد.

وی یادآور شد: نمایشگاه تجسمی عکس و پوستر این کاروان هنری چهارم دی‌ماه در حسینیه عاشقان ثارالله برگزار خواهد شد و ۸۰ عکس و پوستر در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس حوزه‌هنری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: چهارم دی‌ماه نیز در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان نقش حاج قاسم در تامین امنیت و نیز رابطه ایشان با حاج قاسم میرحسینی روایت خواهد شد.

*شعرخوانی عباسعلی صباغ‌زاده شاعر آیینی سیستان و بلوچستان

عباسعلی صباغ‌زاده شاعر آیینی استان سیستان و بلوچستان نیز در آیین رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای زاهدان شعری را تقدیم کرد.

*ترسیم دست نیافتنی حاج قاسم سلیمانی غلط است

حسن نوری دبیر قرارگاه خاتم الاوصیا نیز با خضور در مراسم رونمایی سردیس سردار دلها گفت: بزرگترین ظلم به حاج قاسم سلیمانی در اینگونه مراسم‌ها این است که به گونه‌ای سخن بگوییم که حاج قاسم شدن را غیرممکن نشان دهیم و دست نیافتنی ترسیم کنیم. در حالی که هر کدام از ما می‌تواند یک حاج قاسم سلیمانی شود.

وی افزود: تمسک به قرآن و پیوند با ولایت از ویژگی‌های عافیت و عاقبت بخیری حاج قاسم سلیمانی بود و ما هم باید آن را ادامه دهیم. باید پا جای پای حاج قاسم بگذاریم و نشان دهیم نسل حاج قاسم سلیمانی‌ها بی‌پایان است.

نوری در پایان گفت: حاج قاسم سلیمانی متوسل و ارادتمند به حضرت زهرا سلام الله علیها بود و پیرو مکتب امام حسین و همین راه را تا آخرین نفس ادامه داد.

اجرای نمایش «سردار» در گلزار شهدای زاهدان

نمایش «سردار» تولیدی از واحد نمایش حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و ارسلان محبی با کارگردانی محدثه مهرپویان نیز عصر روز پنجشنبه ۲دی‌ماه در گلزار شهدای زاهدان و مقابل سردیس تازه رونمایی شده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا شد.

ارسلان محبی مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان و از نویسندگان این نمایش در خصوص اجرای این اثر گفت: نمایش«سردار» سه روایت از بخش‌های مهم و اقدامات ارزنده شهید حاج قاسم سلیمانی است. اولین روایت به شهید یوسف‌الهی و ارتباط ایشان به شهید حاج قاسم سلیمانی مربوط می‌شود و روایت دوم به ارتباط شهید سلیمانی با اقای بارزانی برای مقابله و ایستادگی پیشمرگه‌های کرد مقابل تلاش داعش برای تصرف کردستان عراق می‌پردازد.

محبی افزود: دو روایت اول نوشته مرتضی شاه‌کرم است که ما با اجازه و نظارت ایشان روایت سوم که به دلاوری‌های حاج قاسم میرحسینی از یاران و همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد را اضافه کردیم. شهید قاسم میرحسینی اهل استان سیستان و بلوچستان و همرزم سردار دل‌ها در دفاع مقدس است. سرداری که حاج قاسم سلیمانی به جوانان توصیه کرد باید چنین شخصیت‌هایی را برای خودشان الگو کنند.

محبی ادامه داد: علی میر در انتخاب متن و برقراری ارتباط ما با مرتضی شاه‌کرم نویسنده اصلی متن کمک بسیاری کردند. همچنین ارسلان منصورآبادی، علی شیخی و علی سلجوقیان سه بازیگر این نمایش بودند. ابوالفضل سعادتیان هم اجرای موسیقی زنده مارش را برعهده داشتند.

*میزبانی پارک مهرشهر زاهدان از کاروان سیار «روایت حبیب»

کاروان سیار «روایت حبیب» هم عصر روز جمعه ۳دی‌ماه با حضور در پارک مهرشهر زاهدان با اجرای برنامه‌های گوناگون به استقبال از مردم این محله رفتند.

گروه سرود «صبح ظهور» با سرپرستی مهدی میرگل قطعه «حاج قاسم سلیمانی» را در این برنامه از کاروان سیار اجرا کردند. این اثر تولید مسجد بلال حبشی زاهدان در کانون فرهنگی و هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان بود. همچنین اجرای نمایش «ژنرال» به کارگردانی سعید بادینی از هنرمندان جوان و خوش ذوق این استان نیز در این کاروان سیار اجرا شد. مرشد محسن میرزاعلی از همراهان همیشگی کاروان هنری «روایت حبیب» هم در ادامه حضور کاروان سیار در پارک مهرشهر به نقالی و پرده‌خوانی پرداخت.

یادآور می‌شود، ویژه‌برنامه شب خاطره «روایت حبیب» در زاهدان عصر روز شنبه ۴دی‌ماه در تالار فردوسی زاهدان برگزار می‌شود.

گفتنی است، کاروان هنری «روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. طی این رویداد فرهنگی، برنامه‌های متنوعی چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد.

کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، استان‌های میزبان «کاروان هنری روایت حبیب» خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می‌شود.

«کاروان هنری روایت حبیب» که تاکنون حضور در استان‌های کرمان، اصفهان، زنجان، سنندج، خوزستان، بوشهر و بندرعباس را تجربه کرده است، در ادامه سفرهای خود به زاهدان آمده است و در ادامه به استان خراسان رضوی شهر مشهد مقدس سفر خواهد کرد.

انتهای پیام//