شهر خبر

تصاویری از لوح حسابداریِ ۴۹۰۰ ساله در شهر سوخته

تصاویر جدیدی از لوح تازه کشف‌شده «حسابداری» در شهر سوخته منتشر شد. این لوح به دوره آغاز عیلامی (ایلامی) در شهر سوخته نسبت داده شده است.

تصاویری از لوح حسابداریِ ۴۹۰۰ ساله در شهر سوخته

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، این لوح پس از ۵۰ سال کاوش در شهر سوخته به‌دست آمده است و یک سند منحصر به فردِ نوشتاری از دوره شهرنشینی شرق ایران به حساب می‌آید. سیدمنصور سیدسجادی ـ سرپرست هیأت‌ باستان‌شناسی شهر سوخته ـ در این‌باره گفته است: کشف این‌گونه لوح‌ها در مناطق غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجا ‌است که در شرقی‌ترین نقطه ایران و «دشت لوت»، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف "منحصر به‌فردی" دست نیافته بودند. این لوح نشانه ارتباط تجاری و نفوذ عیلامیان (ایلامیان) در شهر سوخته است.

لوح حسابداری از عمق چهار متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونیِ محوطه شهر سوخته کشف شده که ۱۱ سانتی‌متر طول و ۷ سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است، یکی از علامت‌ها خطوطی‌اند که نشانگر نوع کالای ارسال‌شده همراهِ لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال‌شده‌ دارد.

به گفته باستان‌شناس، مهمترین نکته در ساختار این لوح اثر مُهر استوانه‌ای ارسال‌کننده روی آن است. طبق ساختار این مُهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام شصت‌گانی بوده است.

عکس‌های جدید از لوح حسابداریِ ۴۹۰۰ ساله در ایران

شهر سوخته، یکی از مهمترین نقاط شهرنشینی فلات ایران در پنج‌هزار سال پیش بوده است که آثار مهمی همچون جمجمه جراحی‌شده یک دختر ۱۳ ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا ۲۸ تا ۳۲ ساله، خط‌کشی با دقت یک میلی‌متر، تخته نردی با ۶۰ مهره، و جامی سفالین با طراحی یک بز که قدیمی‌ترین انیمیشن جهان لقب دارد، کشف شده است. لوح حسابداری نیز در فصل نوزدهم کاوش به‌دست آمده است که قدمت آن به حدود ۴۹۰۰ سال پیش می‌رسد. در این فصل از کاوش، باستان‌شناسان ایتالیایی و صربستانی نیز همکاری دارند.

محوطه باستانی شهر سوخته که در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار یونسکو ثبت شده، در حدود ۶۰ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

عکس‌های جدید از لوح حسابداریِ ۴۹۰۰ ساله در ایران

انتهای پیام