شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سرمایه گذاری
روند سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت در 9 ماهه 1400؛

افزایش 90 درصدی حجم مصوبات سرمایه گذاری خارجی در ایران

کدخبر: 464321
اقتصادنیوز: ارزیابی وضعیت مصوبات سرمایه گذاری خارجی در 9 ماه منتهی به آذر 1400 نشان دهنده آن است که هرچند روند جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت رشد نزدیک به 90 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته، اما سرمایه گذاری مصوب برای کل بخش های اقتصادی کشور افتی 24.8 درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت هرچند روند سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت به لحاظ ارزشی در این مدت رشد قابل توجهی داشته است، اما به لحاظ تعداد مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در این مدت شاهد افت 1.9 درصدی مجوزهای صادره بوده ایم. این در حالی که مجوزهای کل بخش های اقتصادی کشور برخلاف افت در حجم سرمایه گذاری با رشد به لحاظ تعداد مجوزهای صادره روبرو بودند.  

اقتصاد1

وضعیت سرمایه گذاری 

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که از مجموع سهم سرمایه گذاری خارجی مصوب بخش صنعت، معدن و تجارت و سایر بخش های کشور 46 درصد از سرمایه گذاری به بخش صنعت، معدن و تجارت رسیده و سهم کل اقتصاد کشور هم 54 درصد بوده است.

از سوی دیگر با توجه به داده های اعلام شده از مجموع 74 طرح مصوب در نیمه نخست سال جاری در مجموع 47 طرح در مرحله اجرا قرار دارد و 27 طرح نیز به بهره برداری رسیده است. اما سهم هریک بخش ها با توجه به گزارش وزارت صمت چگونه است؟ ارزیابی صورت گرفته نشان دهنده آن است که بخش صنعت با 93 طرح سهمی 91.3 درصدی از کل سرمایه‌‌‌های مصوب را به خود اختصاص داده است، همچنین تعداد پروژه‌‌‌های بخش معدن نیز برابر با6 طرح بوده که سهمی 5.8 درصدی از مجموع طرح های مصوب داشته است. اما بخش تجارت نیز با سه پروژه، سهمی 2.9 درصدی از کل مصوبات خارجی را از آن خود کرده است.

اقتصاد 5

دادهای اعلام شده نشان دهنده آن است که از مجموع مجوزهای صادره برای بخش صنعت 58 مجوز برای صدور جواز تاسیس بوده و 35 مجوز هم به پروانه بهره برداری اختصاص داشته است. از سوی دیگر در بخش معدن نیز سهم پروانه های اکتشاف یک سهم بوده و پروانه های بهره برداری نیز 5 مجوز دریافت کرده است. اما برای بخش تجارت نیز مجوزهای صادره تنها برای سایر (صنوف تولیدی) 3 مجوز صادر شده است.

از سوی دیگر، این گزارش نشان می‌دهد، 39 طرح از مجموع طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی در قالب مشارکت خارجی 100درصد در کشور به ثبت رسیده‌‌‌اند.  همچنین مشارکت با شرکای خارجی به شیوه جوینت ونچر (jv) نیز در 43 طرح صورت گرفته است. در عین حال، 20طرح دیگر در قالب‌‌‌هایی نظیر بیع متقابل، BOT و مشارکت مدنی، سرمایه گذاران را به سمت کشور کشانده است.

اقتصاد 3