شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قیمت#استاندارد

عوارض گمرکی اورآسیا از مهر ۱۴۰۱ برای کالاهای ایرانی برداشته می‌شود


عوارض گمرکی اورآسیا از مهر 1401 برای کالاهای ایرانی برداشته می‌شود

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا با بیان اینکه از مهر ماه ۱۴۰۱ عوارض گمرکی صادرات محصولات ایرانی به این اتحادیه برداشته می‌شود گفت: با توجه به قیمت رقابتی و استاندارد بودن، محصولات کشاورزی فرآوری شده و مواد غذایی بیشترین قابلیت صادرات را دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیرعباس افشار امین مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس قراردادهای تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا مقرر شده که از مهرماه 1401 کالاهای ایرانی بدون پرداخت حقوق گمرکی به کشورهای این منطقه صادر شوند.

وی افزود: کالاهای صادراتی البته باید استانداردهای مورد نیاز این اتحادیه را رعایت کنند به همین منظور حتی دفاتری نیز در مسکو و ایروان ایجاد شده است تا به صادرات کالاهای ایرانی کمک کند.

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا ادامه داد: براساس تفاهم صورت گرفته حتی مفاد اولیه مورد نیاز تولید کالاهای صادراتی به این منطقه تامین می شود تا بتوان کالایی رقابتی را به این کشورها صادر کرد.

افشار امین در پاسخ به سوال خبرنگاران خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: انواع محصولات فراوری شده غذایی مانند انواع خشکبار فراوری شد و خرما ماکارونی انواع شیرینی و شکلات و کنسرو قابلیت صادراتی بالایی برای ارسال به این کشورها دارند.

وی افزود: مواد غذایی فراوری کشور ما استانداردهای مورد نیاز برای صادرات به اتحادیه اوراسیا را پاس می کند همچنین قابلیت هایی در زمینه صادرات محصولاتی مانند شیرالات و پارچه داریم.

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا اظهار داشت: با توجه به تفاوت قیمتی که به ویژه در بخش مواد غذایی و در مرحله بعد پارچه و شیرالات داریم می توانیم بخش مناسبی را از این بازارها در اختیار خود قرار دهیم.

افشار امین با اشاره به استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی خام، گفت: متاسفانه در این بخش بسیاری از محصولات کشاورزی ما به صورت خام قابلیت صادرات به اوراسیا را ندارند به طوری که خرمای ما استانداردهای لازم و ضدعفونی مورد نظر اتحادیه اروپا را انجام نمی دهد اما کنسرسیوم خود برای انجام صادرات وارد میدان شده و محصولات صادراتی را براساس خواست این کشورها فراوری می کند.

وی اظهار داشت: برای تسهیل صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا حتی شلف های فروشگاهی را در فروگشاه های زنجیره ای این کشورها اجاره کرده ایم و مبلغ حاصل از صادرات را بعد از فروش محصول خود در این کشورها دریافت می کنیم.

مدیر اجرایی مرکز کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا ادامه داد: در حال حاضر نیز صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان در حال انجام است که امیدواریم از سال اینده و با برداشته شدن تعرفه های گمرکی صادرات به دیگر کشورها را نیز شاهد باشیم و میزان صادرات به دو کشور یادشده افزایش یابد.

افشار امین تاکید کرد: با برداشته شدن تعرفه های گمرکی از سال اینده براورد شده که بتوان 300 میلیون دلار صادرات در یک سال به کشورهای این منطقه داشته باشیم.

بنابراین گزارش، رامین مهمان پرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و فعال در بخش دیپلماسی اقتصادی نیز در این نشست، اظهار کرد: اقدامات حمایتی مانند تسهیل قوانین صادراتی اعطای مشوقهای صادراتی تامین و واردات مواد اولیه مورد نیاز و ماشین الات از جمله مواردی هست که می تواند صادرات ما را به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا افزایش دهد.

وی افزود: در حال حاضر وارد کننده های انحصاری کالا به شکل مافیایی در کشور وجود دارد و به اشکال مختلف چوب لای چرخ تولیدکنندگان داخلی می کنند حتی شاهدیم که در واردی نیز برای فراهم شدن امکان واردات اقدام به‌آمار سازی دارند.

این فعال بخش دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: بازار منطقه یکی از جذاب ترین بازارهای دنیاست زیرا علاوه براینکه بکر و دارای امنیت لازم است برای کشورمان نیز مزیت های نسبی در ارتباط با هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده دارد.

مهمان پرست اظهار داشت: قابلیت تامین بازار 600 میلیون نفری منطقه برای کشورمان محیاست که بخش خصوصی خود با وجود تحریم ها می تواند راه های صادرات را هموار کند.

وی تاکید کرد: تحریم ها تنها تا 20 درصد می تواند مشکل و هزینه ایجاد کند و بخش خصوصی خود زمینه های صادرات این محصولات را با شرکای خارجی خود فراهم می کنند.

بنابراین گزارش تجارت کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 8 ماهه سال، از لحاظ وزنی 42 درصد و از لحاظ ارزش 73 درصد رشد داشته است.

 هشت میلیون و 566هزار و 18 تن کالا به ارزش سه میلیارد و 626 میلیون و 262هزار و 452دلار کالا بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماه نخست امسال تبادل شد که از این میزان 6میلیون و 726 هزار و 846تن به ارزش دو میلیارد و 862میلیون و 623هزار و 303دلار از مبدا این کشورها به ایران کالا فروخته شده، که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه 66درصد در وزن و 98درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

 در این مدت صادرات کشورمان به اوراسیا هم یک میلیون و 839هزار و 172تن به ارزش 763میلیون و 639 هزار و 149 دلار بوده است که نسبت به هشت ماهه سال 99تغییری در وزن نداشته اما در ارزش کالای صادر شده 18 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/