شهر خبر

مجسمه مشهور ستون شرم مجسمه یادبود کشتار تیانانمن که ستونی شامل تندیس ده‌ها بدن پاره‌پاره شده و پیچ خورده با چهره‌هایی رنج‌کشیده و یاد اور قربانیان طرفداران دموکراسی بود که توسط «ینس گالشیوت» مجسمه ساز دانمارکی ساخته شده و از سال ۱۹۹۷ در دانشگاه نصب بود، روز چهارشنبه با جلوگیری از حضور دانشجویان و خبرنگاران از دانشگاه برچیده‌شد.

به گزارش هنر ام‌روز، حذف ناگهانی این نماد برای بسیاری از مردم هنگ‌کنگ اهانت به هویت جمعی ساکنان این سرزمین است. دانشگاه گفته است که این مجسمه پس از ۲۴ سال از محوطه دانشگاه به انبار منتقل خواهد شد.
سازنده این مجسمه که به برچیده شدن مجسمه معترض است می گوید این مجسمه یادآور رویدادی شرم‌آور بود؛ رویدادی که هرگز نباید تکرار شود. این مجسمه‌ای درباره کشته‌‌شدگان و به یاد قربانیان حوادث پکن در سال ۸۹ ساخته شد وقتی آن را به این شیوه تخریب می‌کنند، مانند رفتن به گورستان و تخریب تمام سنگ قبرهاست.
مدیریت دانشگاه این اقدام را واکنش به توصیه‌های حقوقی و خدمت به منافع دانشگاه توصیف کرده است. مدیریت دانشگاه در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرده گفته است که "تصمیم در مورد مجسمه قدیمی بر اساس توصیه‌های حقوقی و ارزیابی خطرات ناشی از وجود این مجسمه و در راستای خدمت به منافع دانشگاه اتخاذ شده است." در این بیانیه همچنین در مورد "خطرات ایمنی ناشی از این مجسمه بسیار شکننده" ابراز نگرانی شده است.
این مجسمه از معدود نمادهای یادبود این واقعه بود که هنوز در هنگ‌کنگ در معرض دید عموم قرار داشت در حالیکه دولت چین به هرگونه یادآوری کشتار تیانانمن بسیار حساس است. هنگ‌کنگ چندین دهه به خود می‌بالید که نماد "وجدان چین" است؛ یعنی تنها جایی در قلمرو جمهوری خلق چین که کشتار میدان تیانانمن در سال ۱۹۸۹ را فراموش نکرده است.
اقدام دانشگاه هنگ‌کنگ در حالی صورت گرفته که از زمان اجرایی شدن "قانون امنیت" جدید چین در هنگ‌کنگ در سال گذشته، حقوق و آزادی‌های سیاسی در این سرزمین به‌تدریج از میان برداشته شده و طرفداران دموکراسی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.
چین در اواخر قرن نوزدهم هنگ‌کنگ را به بریتانیا اجاره داد. حاکمیت بر آن در سال ۱۹۹۷ به جمهوری خلق چین بازگشت؛ در حالی‌که دولت چین متعهد شده بود ارزش‌ها و حقوق دموکراتیک ساکنان این سرزمین را دست‌کم به مدت نیم قرن مراعات کند.


در گذشته، هر سال مراسمی به یاد قربانیان کشتار تیانانمن در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۲۹ دولت چین به بهانه شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری این مراسم شد.
در تابستان ۱۹۸۹، صدها و احتمالاً چند هزار نفر از تظاهرکنندگان صلح‌آمیز طرفدار دموکراسی در تهاجم نیروهای چین در میدان تیانانمن پکن کشته شدند. در این حادثه نیروهای نظامی که با تانک و خودرو به این میدان اعزام شده بودند به معترضان تیراندازی کردند. شمار قربانیان هرگز رسما اعلام نشده اما مدافعان حقوق بشر کشته شدن ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر را محتمل دانسته‌اند.
در سرزمین اصلی چین یادآوری این کشتار از نظر سیاسی بسیار حساس تلقی می‌شود و حتی اشاره به رویدادهای ۴ ژوئن ۱۹۸۹ ممنوع است.
این در خالی است که به تازگی دو دانشگاه دیگر هنگ کنگ بناهای یادبود مربوط به کشتار در میدان تیانانمن پکن را حذف کردند.
دانشگاه چینی هنگ کنگ با نام 'سی‌یو‌اچ‌کی ' مجسمه الهه دموکراسی را از محل خود پایین آورد و دانشگاه لینگنان نیز یک مجسمه برجسته را برداشته است.

download2 (3)

download2 (4)

download2 (5)

download2 (6)