شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده

دوقطبی شدید در جامعه و پایان زودهنگام هژمونی آمریکایی


دوقطبی شدید در جامعه و پایان زودهنگام هژمونی آمریکایی

فرانسیس فوکویاما در مطلبی که برای یک نشریه آلمانی نوشته است دوقطبی شدید در جامعه آمریکا را بزرگترین چالش این روزهای این کشور دانسته و از پایان دوران هژمونی ایالات متحده خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی با عنوان پایان دوران هژمونی آمریکا به قلم "فرانسیس فوکویاما"، از اساتید دانشگاه استنفورد آمریکا نوشت: بزرگترین چالش برای آمریکا مسئله دو قطبی شدن در داخل این کشور است.

در ادامه آمده است: در آگوست سال 2021 افغان های ناامید بعد از اینکه دولت مورد حمایت غربی ها در کشورشان دچار فروپاشی شد تلاش کردند کابل را ترک کنند. این تصاویر تکان دهنده نشانگر نقطه عطفی در تاریخ جهان بود مبنی بر اینکه آمریکا به بقیه جهان پشت می کند، اما در واقع این نشان داد که پایان دوران آمریکایی خیلی زودتر آغاز شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایل درازمدت ضعف و افول ایالات متحده آمریکا بیشتر داخلی است تا بین‌المللی. این کشور البته در سال های آینده همچنان قدرت مهمی باقی خواهد ماند، اما اینکه چقدر تاثیرگذار خواهد بود در درجه اول به سیاست خارجی بستگی ندارد بلکه به توانایی آمریکا برای حل مشکلات داخلی خود مرتبط است.

در ادامه این مطلب آمده است: دوران شکوفایی هژمونی آمریکا حتی 20 سال هم طول نکشید. این دوران از فروپاشی دیوار برلین در سال 1989 تا بحران مالی سال های 2007 تا 2009 بود. در این دوران این کشور بر بسیاری حوزه های قدرت چه از نظر نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تسلط داشت.

اوج غرور آمریکا حمله این کشور به عراق در سال 2003 بود، در آن زمان دولت آمریکا امیدوار بود نه تنها عراق و افغانستان بلکه سراسر خاورمیانه را متحول کند. این دهه البته برای آمریکا با دو جنگی خاتمه یافت که نیروهایش در آن گرفتار شدند و منجر به بحران مالی در این کشور شد که نابرابری های جهانی ایجاد شده توسط آمریکا را تشدید کرد. در این دهه درجه تک قطبی در تاریخ بسیار نادر بود. حالا دنیا دوباره به وضعیت نرمال چند قطبی باز می گردد. چین، روسیه، هند، اروپا و دیگر مراکز سیاسی در حال به دست آوردن قدرت هستند.

ایالات متحده آمریکا با خروج از ویتنام در سال 1975 از شکست تحقیر آمیز مشابهی مانند افغانستان جان سالم به در برد و تنها بیش از یک دهه بعد تسلط خود را به دست آورد. اما چالش بسیار بزرگتر فعلی برای آمریکا داخلی است.

جامعه آمریکا عمیقا دچار دو قطبی شده است. فرقی نمی کند که مسئله مورد مناقشه چیست اما موضوع این است که همواره دست یافتن به یک اجماع و توافق دشوارتر می شود. این دو قطبی ها با مسائلی مانند مالیات و سقط جنین آغاز شد و به مبارزه‌ای تلخ برای هویت فرهنگی تبدیل شد.

البته بحران کرونا هم شکاف های عمیق در جامعه آمریکا را تشدید کرده است. در این میان این اختلافات به همه جنبه های زندگی عمومی شهروندان از پوشیدن ماسک گرفته تا ورزش و کالاهای مصرفی که آمریکایی ها به صورت قرمز یا آبی می خرند نفوذ کرده است.

سیاست خارجی ایالات متحده هم مستقیما تحت تاثیر این دوقطبی در جامعه قرار گرفته است. برای مثال جمهوریخواهان در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تلاش های سیاسی وی برای شروعی جدید با مسکو را محکوم کرده و دموکرات ها را ساده لوح می خواندند. اما بعد از آن ترامپ جمهوریخواه روی کار آمد و پوتین را با آغوش باز پذیرفت. حدود نیمی از جمهوریخواهان امروز اعتقاد دارند که دموکرات ها تهدیدی بزرگتر از روسیه برای سبک زندگی آمریکایی هستند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بزرگترین شکست سیاسی دولت بایدن در اوایل سال ریاست جمهوری او شکست در افغانستان بود. بایدن خروج از این کشور را برای تمرکز ایالات متحده بر چالش های بزرگتری که از طرف چین و روسیه ایجاد می شود لازم دانست. در سال 2022 ایالات متحده باید هم منابع و هم تمرکز خود را برای بازدارندگی در برابر رقبای ژئوپلیتیک و ایجاد اتحاد دوباره صرف کند.

با این همه بعید است ایالات متحده آمریکا موقعیت هژمونی سال های گذشته خود را به دست آورد. ایالات متحده اصلا نباید در این راستا تلاش کند؛ به جای آن باید مشترکا با کشورهای دوست تلاش کند نظم دموکراتیکی را به دست آورد که مدافع ارزش های دموکراتیک است.

انتهای پیام/