شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#عربستان#سازمان ملل

عطوان بررسی کرد؛

راز تغییر موضع ناگهانی ریاض علیه دمشق

راز تغییر موضع ناگهانی ریاض علیه دمشق

یکی از تحلیلگران معروف جهان عرب به دلایل تغییر موضع ناگهانی ریاض علیه دمشق اشاره کرده، و به واکنش سوریه به هجمه نماینده عربستان در سازمان ملل پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به هجمه اخیر عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل علیه سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به واکنش بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه پرداخته و نوشته است: بشار الجعفری در اوج بزرگی و متانت و در عین حال کوبنده به هجمه اخیر المعلمی واکنش نشان داد.

وی می نویسد: الجعفری گفت که سوریه بزرگتر از این است که به موضع گیری یک کارمند سعودی واکنش نشان دهد. این واکنشی به هجمه المعلمی به سوریه و رئیس جمهور آن در موضع گیری غافلگیرکننده از نماینده سازمان ملل در عربستان در چند روز گذشته بود که در پیروزی سوریه ابراز تردید کرد.

عطوان در ادامه نوشت: این موضع گیری تصادفی نیست و با چراغ سبز دولتمردان سعودی رخ می دهد. روابط میان دو کشور آرام بود و در آستانه بازگشایی سفارتخانه های دو کشور قرار داشت و سئوالی مهمی که مطرح می شود، تغییر ناگهانی در مواضع سعودی است که بیجا و بی موقع بوداین موضع گیری تصادفی نیست و با چراغ سبز دولتمردان سعودی رخ می دهد. روابط میان دو کشور آرام بود و در آستانه بازگشایی سفارتخانه های دو کشور قرار داشت و سئوالی مهمی که مطرح می شود، تغییر ناگهانی در مواضع سعودی است که بیجا و بی موقع بود.

وی می نویسد: یک هیات امنیتی به ریاست ژنرال خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات سعودی به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری و علی مملوک رئیس سازمان ملل اطلاعات سوریه دیدار و گفتگو کرد که این موجی از خوش بینی درباره بازگشت قریب الوقوع روابط میان طرفین مطرح کرد و صحبت از بازگشایی قریب الوقوع سفارت سعودی در دمشق بود.

عطوان به دلایل این موضوع در ادامه دلایل چندی را درباره این موضع گیری جدید ریاض مطرح کرده است که عبارتند از؛

نخست، عربستان سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد آن که اکنون حاکم واقعی این کشور به شمار می رود از سوریه خشمگین و عصبانی است؛ چراکه معتقد است سوریه از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و همپیمان دمشق در لبنان خواسته بود تا هنگام تشکیل دولت این کشور «جورج قرداحی» را به عنوان وزیر رسانه کابینه جدید لبنان معرفی کند و همچنین بعد از بحرانی که میان عربستان با لبنان به دلیل اظهارات جورج قرداحی درباره جنگ یمن به وجود آمد، اجازه استعفای وی و عذرخواهی از عربستان را ندهد.

دوم، بهبود سریع روابط سوریه و امارات در شرایطی که روابط ریاض و اوبوظبی رو به وخامت می رود و همچنین سفر شیخ «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق، دعوت رسمی «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی از بشار اسد برای سفر به امارات و تماس تلفنی میان محمد بن زاید و بشار اسد، به مذاق عربستان خوش نیامد؛ چرا که ریاض همواره می‌خواهد رهبر کشورهای عربی اسلامی بوده و در هر مسئله‌ای پیشگام شود.

راز تغییر موضع ناگهانی ریاض علیه دمشق

سوم، مقاله قوی و پرمحتوای دکتر «بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه که در سایت شبکه المیادین منتشر شد و در آن به حمایت از موضع جورج قرداحی پرداخته و تاکید کرده بود که استعفای قرداحی موجب موفقیت فشارهای عربستان در آینده برای برکناری سایر وزرای دولت لبنان خواهد شد، خشم سعودیها را برانگیخت.

چهارم، چندین گزارش خبری غیر رسمی وجود دارد مبنی بر اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان در سفر همزمان خود به قطر با یکدیگر دیدار کردند و یکی از بارزترین نتایج این دیدار برقراری مجدد ائتلاف ترکیه و عربستان علیه سوریه و برافروختن آتش جنگ در این کشور بودچندین گزارش خبری غیر رسمی وجود دارد مبنی بر اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان در سفر همزمان خود به قطر با یکدیگر دیدار کردند و یکی از بارزترین نتایج این دیدار برقراری مجدد ائتلاف ترکیه و عربستان علیه سوریه و برافروختن آتش جنگ در این کشور بود.

وی می نویسد: یک منبع آگاه در این زمینه در گفتگو با روزنامه رای الیوم اعلام کرد که مقامات سوریه از شدت هجمه عبدالله المعلمی ضد این کشور غافلگیر شدند اما ترجیح می‌دهند قبل از مشخص شدن اهداف اصلی عربستان از این هجمه، اوضاع به سمت جنگ رسانه‌ای پیش نرود.

عبدالباری عطوان آورده است: مواضع حمایتی سوریه از جورج قرداحی نه عجیب است و نه قابل سرزنش؛ چرا که این مرد با مواضع خود در رسانه‌ها در برابر توطئه‌ای که هدف آن تجزیه سوریه و سرنگونی نظام این کشور بود، ایستاد.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه نوشت: مقامات سعودی در بحران به سر می برند و دچار سرخوردگی شده اند و این به علت فشارهای همه جانبه است از جمله در یمن و به ویژه در مأرب که اوضاع به نفع آنها پیش نمی رود. عربستان همچنین با خشم آمریکا از فاش شدن همکاری سعودی-چینی برای تولید موشکهای بالستیک در کارخانه تسلیحاتی در نزدیکی ریاض، روبرو است و همچنین نگرانی بابت مذاکرات وین دارد.

وی در پایان با اشاره به ایستادگی دمشق در جنگ ۱۰ ساله به رهبری آمریکا و حمایت مالی گسترده شیخ نشینان علیه این کشور می نویسد: سوریه وقتی ندارد که آنرا در جنگهای کوچک و حاشیه‌ای صرف کند.