شهر خبر

پکن امضای قانون جدید ضدچینی توسط بایدن را محکوم کرد

پکن امضای قانون جدید ضدچینی توسط بایدن را محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین، امضای قانون ضدچینی جدید توسط رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرده و از واشنگتن خواست دروغ‌پراکنی و مداخله در امور داخلی چین را متوقف کند.

به گزارش مشرق، پکن روز جمعه امضای یک قانون جدید علیه چین توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با محکوم کردن تصویب «قانون جلوگیری از کار اجباری در ایغور»، از آمریکا خواست از این گام اشتباه عقب‌نشینی کند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ» ژائو در این‌باره گفت:‌ «این قانون به‌شکلی کج‌اندیشانه، درخصوص وضعیت حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین را بدون اشاره به واقعیت‌ها، سیاه‌نمایی می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی مدیریت روابط بین‌المللی و مداخله آشکار در امور داخلی چین محسوب می‌شود».

وی متذکر شد، ادعاهای غربی‌ها درباره «کار اجباری» و «نسل‌کشی» در استان سین‌کیانگ چین چیزی جز دروغ‌های شرورانه نیروهای ضدچینی نبوده و توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی این استان چین، از سوی تمام جهان تصدیف شده و در واقع ساکنین این بخش از چین از هر گروه قومی، از یک زندگی شاد و ثمربخش بهره‌مند هستند.

این مقام چینی در ادامه گفت، آمریکا به‌طور مداوم از مسائل مربوط به این استان برای شایعه‌پراکنی و دردسر سازی استفاده می‌کند تا اهدافی نظیر مداخله سیاسی، تهدید اقتصادی و تضعیف ثبات در سین‌کیانگ به بهانه مسائل حقوق بشری را دنبال می‌کند.

لی‌جیان افزود، بسیار مضحک است که آمریکا با سوابق اسفناکی که دارد، در تلاش است به اتهام‌زنی علیه چین بپردازد زیرا آمریکایی‌ها مشکلاتی جدی در زمینه قاچاق انسان و کار اجباری دارند. ظرف پنج سال گذشته، سالانه چیزی حدود صدهزار نفر با هدف انجام کار اجباری به آمریکا قاچاق شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، چیزی که با نسل‌کشی مطابقت دارد، جنایت علیه بشریتی است که آمریکایی‌ها علیه بومیان این کشور انجام داده‌اند و بهتر است واشنگتن برچسب‌های کار اجباری و نسل‌کشی را برای خود نگه دارد.

لی‌جیان در ادامه متذکر شد: «مسائل پیرامون استان سین‌کیانگ، حقوق بشری نیستند بلکه در اصل به مبارزه با تروریسم خشونت‌بار و جدایی‌طلبی مربوط است. طرف چینی قویاً به ایالات متحده هشدار می‌دهد که ساختن تئوری‌های توطئه و نقشه کشیدن برای سین‌کیانگ، موجب نخواهد شد تلاش دولت چین برای ساختن زندگی بهتر برای مردم متعلق به تمام گروه‌های قومی این استان و توسعه چین متوقف شود».

این مقام چینی، آمریکا را به نقض اصول بازار و اخلاق بازرگانی متهم کرده و بیان داشت چنین تحرکاتی زنجیره‌های تأمین صنعتی در جهان را تضعیف می‌کند، نظم تجارت جهانی را مختل می‌کند و به منافع و اعتبار خود آمریکا لطمه وارد می‌کند و سنگی که برداشته‌اند در نهایت روی پای خودشان خواهد افتاد.

او در ادامه گفت: «باید دوباره تأکید کنم که مسائل مرتبط با استان سین‌کیانگ تماماً به امور داخلی چین مربوط است. دولت چین و مردم چین قویاً در حراست از حق حاکمیت ملی، امنیت و توسعه راسخ هستند. از ایالات متحده می‌خواهیم اشتباهات خود را فوراً تصحیح کرده و به استفاده از مسائل استان سین‌کیانگ برای دروغ‌پراکنی، مداخله در امور داخلی چین و مهار توسعه چین خاتمه دهد. چین به اقدامات آمریکا با توجه به تحولات وضعیت پاسخ خواهد داد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن پنجشنبه شب به وقت تهران لایحه مصوب کنگره علیه چین را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد. طبق این قانون، وارد کردن کالاهای تولید استان سین‌کیانگ چین به آمریکا ممنوع است.

دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» با اعمال تعرفه‌های سنگین علیه کالاهای چینی، سیاست جنگ تجاری علیه این کشور را در دستورکار قرار داد و متحدان خود را نیز تحت فشار قرار داد تا از واشنگتن پیروی کنند.

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این‌باره گفت چین بدون شک در آینده به قدرت اول اقتصادی در جهان تبدیل خواهد شد و آمریکا باید این را درک کند که نمی‌تواند مانع از این اتفاق شود.

منبع: فارس