شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زلزله#مسکونی#هرمزگان
گفت‌وگو|

پیشرفت فیزیکی ۱۷ درصدی بازسازی واحد‌های مسکونی زلزله‌زده هرمزگان/ تکمیل نهایی منازل مسکونی تا تامین اعتبار مالی متوقف شده است

معاون استاندار هرمزگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی کلی ۱۷ درصدی در بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله اخیر استان، گفت: فعلاً برای تکمیل واحد‌های مسکونی اقدام نمی‌کنیم چراکه این نگرانی وجود دارد اگر ساخت منازل را تمام کنیم، مردم برای تشکیل و تکمیل پرونده و ساختار اجرایی متعاقب مصوبه دولت مراجعه نکنند.
رضا مدرس در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده در زلزله هرمزگان اظهار‌کرد: نقشه‌های اجرایی هزار و ۲۱ واحد مسکونی پیاده شده است و عملیات پی کنی ۶۱۵ واحد مسکونی دیگر نیز تکمیل شده است. 

وی با بیان اینکه کار فنداسیون ۲۶۰ واحد مسکونی پایان یافته است، افزود: اسکلت پیچ و مهره‌ای ۱۰۰ واحد مسکونی نیز نصب شده است همچنین ۲۶ واحد مسکونی اسکلت بندی شده و ۳ منزل مسکونی آماده بهره برداری شدند. 

معاون استانداری هرمزگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده در مناطق زلزله زده بندرعباس گفت: در این راستا دو نسبت مورد توجه است، نخست سازه‌های آسیب‌دیده در زلزله که گرید A بودند، خانه‌هایی که افراد در آن ساکن بودند و خانه‌هایشان دچار آسیب شد که پیشرفت فیزیکی آن‌ها ۳۸ درصد است اما پیشرفت فیزیکی به نسبت کل و با در نظر گرفتن گریدهای ‌A,B,C حدود ۱۷ درصد و پیشرفت مالی صفر است. 

مدرس با تاکید بر اینکه قرار بود تا پایان سال عمده منازل مسکونی به بهره برداری برسند، اظهار کرد: هنوز مصوبه دولت درباره کنش و واکنش مالی ابلاغ نشده است و تاکنون با منابع مالی استان که در اختیار داشتیم کار را پیش بردیم و همین امر منجر شده که از برنامه زمانبندی شده عقب بیفتیم.

وی با بیان اینکه عدم تامین اعتبار و فاصله‌ای که بین پیشرفت فیزیکی و مالی اتفاق افتاده باعث شد نتوانیم ساخت و ساز‌ها را بر اساس وعده‌هایمان پیش ببریم، افزود: بنا بود تا پایان سال ساخت ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را به سرانجام برسانیم. 

مدرس اظهار کرد: طبق زمانبندی اولیه بنا بود در گام اول ۳۰۰ واحد مسکونی، در گام دوم ۶۰۰ واحد مسکونی و در گام بعدی هزار واحد مسکونی ساخته شود تا در پایان سال بتوانیم فرآیند بازسازی را به نحو مطلوب مدیریت کنیم اما عدم تعیین تکلیف وضعیت مصوبه دولت درباره نحوه مداخله که چقدر از اعتبارات وام و چه میزان بلاعوض است، باعث شد از برنامه‌هایمان عقب بمانیم.

وی با بیان اینکه در روند بازسازی واحد‌های مسکونی تغییر استراتژی دادیم، افزود: فعلاً برای تکمیل واحد‌های مسکونی در مناطق خسارت دیده از زلزله اقدام نمی‌کنیم چراکه این نگرانی وجود دارد اگر ساخت منازل را تمام کنیم، مردم برای تشکیل و تکمیل پرونده و ساختار اجرایی متعاقب مصوبه دولت مراجعه نکنند؛ این نگرانی بنیاد مسکن کشور است که آن را به استان هرمزگان ابلاغ کرده و دغدغه‌ای منطقی است. 
 
  • احداث ۳ هزار و ۱۰۶ واحد مسکونی و تعمیر هزار و ۶۰۰ منزل در مناطق زلزله‌زده بندرعباس
  •  
    انتهای پیام/