شهرخبر

اطلاعات دارویی| مکمل «پاورفیت»؛ کاربرد، طرز استفاده و عوارض

اطلاعات دارویی| مکمل «پاورفیت»؛ کاربرد، طرز استفاده و  عوارض

پاورفیت (powerfit) از عصاره قارچ خشک شیتاکه تولید شده که حاوی هیچ مواد شیمیایی مصنوعی، مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی یا طعم دهنده نیست.

به گزارش بهداشت نیوز،  این قارچ دارای هر 8 اسید آمینه ضروری است که بلوک ساز پروتئین ها در بدن ما هستند به علاوه تعدادی از مشتقات آن مانند هیدروکسی لیزین و هیدروکسی پرولین. شیتاکه همچنین دارای هر 8 قند ضروری است که بدن به آنها نیاز دارد مانند فوکوز، زایلوز، گالاکتوزامین، گلوکزامین، مانوز و اسید سیالیک در ساختار آلفا گلوکان.

خواص قرص پاورفیت
سه بتا گلوکان مهم این قارچ لنتینان، KS2 و AC2P است که در ترکیب با سایر ترکیبات تغذیه‌ای مهم موجود در شیتاکه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی به ویژه تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. بتا گلوکان ها می توانند توانایی فاگوسیتوز ماکروفاژها و توانایی لنفوسیت های T4 در تمایز سلول های خارجی از خودی را افزایش دهند.

علاوه بر این منبع طبیعی ریبوفلاوین، نیاسین، بیوتین، ویتامین D و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، روی، مس، سیلیسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد است که همراه با سایر مواد مغذی باعث افزایش توان فیزیکی می شود. بدن در مصرف کننده محتوای آهن موجود در شیتاکه نسبت به سایر منابع آهن گیاهی فراهمی زیستی توانایی بهتری دارد و سلنیوم، روی و مس باعث فعالیت آنتی اکسیدانی این قارچ می شوند.

در بسیاری از فرهنگ های شرقی، قارچ های شیتاکه بخشی جدایی ناپذیر از استفاده سنتی روزانه برای 2000 سال است. قارچ خوراکی شیتاکه (که در درخت شی رشد می کند) حاوی مواد مغذی طبیعی از جمله ترکیبات پلی ساکارید طبیعی ارزشمند به نام آلفا و بتا گلوکان است.
Holistica مفتخر است که در دهه 80 اولین شرکت اروپایی پس از تیم ژاپنی Chihara باشد که دانش گسترده ای را در رابطه با پلی ساکاریدها و گلیکونوترینت های قارچی از عصاره قارچ خوراکی غلیظ شیتاکه توسعه داده است.

برخلاف گیاهان سبز که بسیاری از مواد مغذی خود را از طریق انرژی خورشید در طی فرآیند فتوسنتز و از خاک تولید می کنند، قارچ ها در درجه اول مواد مغذی ارزشمند خود را از مواد چوبی که در آن رشد می کنند به دست می آورند. قارچ‌های شیتاکه، غنی از آنزیم‌ها هستند، الیاف چوبی غنی از کربوهیدرات‌های کمیاب مانند مانوز، زایلوز و برخی دیگر را هضم می‌کنند و در نتیجه پلی‌ساکاریدهای سطح بالایی را در عصاره‌های قارچ دارند.

در حالی که متأسفانه اکثریت قارچ‌های شیتاکه تولید شده در سرتاسر جهان در حال حاضر روی بلوک خاک اره در محیطی غیرطبیعی رشد می‌کنند، هولیستیکا بسیاری از بسترهای سنتی را برای عصاره شیتاکه خود مطالعه کرده است و هرگز قارچ‌هایی را که روی کیسه‌های برنج رشد می‌کنند، انتخاب نمی‌کند.

در کشت «به اصطلاح» ارگانیک زیرا برنج یک بستر غنی از گلوکز است و آخرین قندی است که در رژیم غذایی مدرن خود می‌توانیم از دست بدهیم. برنج (حتی ارگانیک) قطعا بستر طبیعی برای قارچ شیتاکه نیست. این یکی از دلایلی است که هولیستیکا بستر چوب طبیعی را به دلیل انتخاب قارچ و منشاء بومی خود نسبت به روش آلی مصنوعی که گاه از بسترهای سنتی و طبیعی بسیار دور است، ترجیح می دهد.

اگرچه قارچ‌های شیتاکه را می‌توان از رژیم غذایی معمول به‌دست آورد، اما عصاره‌های حاوی آب داغ ترجیح داده می‌شوند، زیرا دیواره‌های سلولی قارچ‌ها از درصد بالایی از یک ماده فیبری غیرقابل هضم به نام کیتین تشکیل شده است. برای انسان دشوار است که تمام مزایای این مواد مغذی را به دست آورد، مگر اینکه آنها به روشی دقیق پردازش شوند تا این مواد مغذی را استخراج کرده و آنها را به ترکیبات زیست در دسترس برای انسان تبدیل کنند.

همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از هضم بد این ترکیبات، از خوردن پودر شیتاکه خام یا پودر ساده و کم هزینه خام بدون فرآیند استخراج لازم خودداری کنید.

اگر درشت مغذی‌ های معمولی به خوبی شناخته شده باشند، برخی از خانواده‌ های کربوهیدرات‌ های کمیاب، از جمله پلی‌ساکاریدها، به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند که نقش آنها را برای زیست بهتر عمومی مشخص کند. از آنجایی که اسیدهای چرب اشباع در غذاهای مدرن بیش از حد است و اسیدهای چرب غیراشباع وجود ندارد، قندهای تصفیه شده و زنجیره کوتاه نیز بیش از حد وجود دارند، اما محققان نشان داده اند که پلی ساکاریدهای زنجیره بلند مانند آلفا و بتا گلوکان وجود ندارد.

طرز استفاده و زمان مصرف قرص پاورفیت
بسیاری از محققین معروف پلی ساکاریدهای لنتینان، KS2 و AC2P و ترکیبات طبیعی آلفا هگزوز قارچ شیتاکه را به عنوان مواد مغذی امیدوارکننده برای رفاه عمومی توصیف کرده اند.

برای درمان کمکی HPV: روزانه 2 کپسول (یکی قبل از صبحانه و یکی قبل از ناهار) به مدت سه تا شش ماه مصرف شود.
برای بهبود سیستم ایمنی: روزانه 2 کپسول (یکی قبل از صبحانه و یکی قبل از ناهار) به مدت حداقل 1 ماه در زمان تغییر فصل و در اولین دوره سرماخوردگی مصرف شود.
برای بهبود انرژی بدنی: روزانه 1 تا 2 کپسول قبل از صبحانه یا ناهار مصرف کنید.
کودکان 1 تا 8 ساله: روزانه 1 کپسول قبل از صبحانه مصرف شود.

عوارض قرص پاورفیت چیست؟

از آنجایی که کپسول پاورفیت، جز داروی های ایمن است در موارد که درست و به مقدار توصیه شده مصرف شود، هیچ عوارضی نخواهد داشت. اما مصرف طولانی مدت کپسول پاورفیت که از قارچ شیتاکه ساخته شده است طبق منابع علمی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

1. بروز ناراحتی های گوارشی
مصرف طولانی مدت از داروهایی که در ساخت آنها از قارچ شیتاکه استفاده شده است و یا مصرف بیش از حد توصیه شده کپسول پاورفیت ، می تواند باعث بروز اختلالات گوارشی مانند معده درد شود.

2. مشکلات تنفسی
یکی از عوارض خطرناک مصرف کپسول پاورفیت بیش از دوز توصیه شده ، و عدم توجه به دستور پزشک، می تواند باعث بروز ناراحتی های تنفسی شود. در این صورت باید مصرف قرص را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

3. حساسیت به نور خورشید
یکی دیگر از عوارض استفاده نادرست از کپسول پاورفیت ، حساس شدن پوست در برابر نور خورشید می باشد. ممکن است که با مصرف قرص پاورفیت زمانی که در برابر نور خورشید قرار میگیرید، دچار کهیر، خارش یا تورم و التهاب شوید

به یاد داشته باشید پیش از مصرف هر مکملی از پزشک مشورت نمایید.

منبع: salamdonya