به گزارش برنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز پنجشنبه به وقت محلی با استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مورد نگرانی های مشترک پیرامون افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دو طرف در خصوص رویکرد دوگانه ناتو در مقابل روسیه گفت و گو و خاطر نشان کردند که ائتلاف آماده گفت و گوی معنادار با روسیه است.

بر اساس این گزارش، طرفین همچنین اعلام کردند  که ائتلاف ناتو در عین حال متحد برای دفاع  و حفاظت از متحدان خود ایستاده است.
پیش از این، یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده است در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۲ به صورت دیپلماتیک و از طریق کانال های مختلف دو و چند جانبه با روسیه تعامل کند.

این مقام ارشد کاخ سفید که نامش بیان نشده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران آمریکایی در توضیح سیاست آمریکا در قبال روسیه گفت که آمریکا آماده است در اوایل ماه ژانویه به صورت دیپلماتیک و از طریق کانال های مختلف دو جانبه شامل گفت و گوی ثبات راهبردی و چند جانبه شامل  شورای ناتو و روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا، با روسیه وارد تعامل شود.

 وی تصریح کرد ما نگرانی‌هایی را که روسیه چه به صورت خصوصی و چه عمومی مطرح کرده است، مورد توجه قرار داده‌ایم.

این مقام آمریکایی ادامه داد تکرار می کنیم که هر گفت‌وگو باید به صورت متقابل باشد، به این معنی که آمریکا نگرانی‌های خود را دارد و آنها را مطرح خواهد کرد.

وی در عین حال گفت هر گفت‌وگویی با روسیه  در هماهنگی کامل با شرکا و متحدان آمریکا انجام خواهد شد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است. این در حالیست که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی  است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌ خود اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است. اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.