شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنیاد#بدهی#هزار میلیارد تومان

بنیاد شهید ۱۴.۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این بنیاد ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد. او گفت: بخشی از این بدهی‌ها به خاطر بدهی شهریه دانشجوها است و در نهایت ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بنیاد شهید، احصا شده است.

 بنیاد شهید ۱۴.۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این بنیاد ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز (۲ دی‌ماه) در دیدار صمیمی با ایثارگران استان زنجان با تاکید بر اینکه باید وظیفه خـود را با فرهنگ عالی ایثار و شهادت عملی کنیم، اظهار کرد: سفر به زنجان هفتمین سفر استانی است و هر سفر استانی که انجام می‌شود، مسائل و مشکلات احصا شده و معاونان در حوزه تخصصی خود با راه‌اندازی میز خدمت، به ایثارگران خدمات ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ارائه گزارش و کارها، شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازانُ از جمله اهداف سفر به همه استان‌ها از جمله سفر به استان زنجان است، افزود: اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران هر استان بازوی اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران است و در سفرها، ارزیابی عملکردی از اقدام ادارات کل انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در سه ماه گذشته تلاش شده گزارشی از وضعیت جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران احصا و برنامه تحول بنیاد که بخشی از برنامه تحول دولت است، تدوین شود، ادامه داد: برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای برنامه‌های دولت اعلام شده و از آنجایی که بنیاد شهید نهادی انقلابی با هدف توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم آن تشکیل شده و برخی درخواست‌هایی که ارائه شده در حیطه وظایف قانونی بنیاد شهید و امور ایثارگران و برخی دیگر خارج از حیطه وظایف است که کار را سخت می‌کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی با توضیح در رابطه با اجرا نشدن برخی قوانین مصوب برای ایثارگران، تصریح کرد: قوانین متعدد و دیده نشدن بار مالی و ضوابط اجرایی برای قوانین تصویب‌ شده و انجام مطالبه‌گری در جهت خاصی توسط ایثارگران بود، بنیاد شهید کم‌کم وظایف فرهنگی خود را تعطیل کرده و گام‌به‌گام از این عرصه دور شده است. سال گذشته ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که ۱۰۰ میلیارد تومان آن بودجه فرهنگی بود که تقریبا هیچ است و هنگامی هم که بودجه کم بیاید از بودجه عمرانی و فرهنگی کم می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: در رابطه با نیازهای معیشتی نیز باید گفت همه نیازها برطرف نشده و این مشکل همه جامعه در کشور است. اوضاع اشتغال و معیشت اقشار مختلف ایثارگر همانند کل مردم در کشور است. برخی نیازها هنوز تبدیل به قانون نشده و لازمه آن تبدیل شدن آن به قانون در مجلس است و باز هم مشکل تصویب و اجرا نشدن قانون اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به احصای مجموعه وظایف قانونی مرتبط با ایثارگران، عنوان کرد: این وظایف بر اساس نرخ‌های امسال قیمت‌ها بروزرسانی شد و به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیدیم؛ اگر همه مشمولان از همه بخش‌های قانون بهره‌مند شوند، این میزان بودجه نیاز است که در این رابطه نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته شده و در نهایت تیمی از سازمان برنامه و بودجه مامور بر این امر شد که در این راستا بودجه عمرانی و اعتبارات فرهنگی حذف و معوقات ایثارگری که ۴۰ هزار میلیارد تومان است، تقسیم بر ۵ شده و در نهایت ۱۰ هزار میلیارد تومان آن پذیرفته شد.

این مسئول، بدهکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران را ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بخشی از این بدهی‌ها به خاطر بدهی شهریه دانشجوها است و در نهایت ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بنیاد شهید، احصا شده است. دولت می‌داند بار مالی بر روی این نهاد چقدر است و بیشترین رشد بودجه در بین دستگاه‌ها با ۵۵ درصد رشد مربوط به این نهاد است و دولت توان تامین این بار مالی را ندارد مگر پول جدید چاپ کند که تورم‌های بالایی در جامعه ایجاد می‌شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: اجرای برخی قوانین به علت مشکلات بودجه‌ای معطل مانده است؛ برای سال بعد یک گام به جلو برداشته شده است و برخی قوانین عملیاتی خواهد شده ولی مطالبه‌گری باید از راه درستی انجام شود. اینکه گفته می‌شود باب گفتمان بسته شده، درست نیست و دروغی است که در حال تکرار شدن است و رئیس‌ بنیاد موظف است با هماهنگی قبلی با هر درخواست‌کننده‌ای صحبت کند ولی با هرگونه تجمع مخالف هستیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: محل گفت‌وگو با ایثارگران کف خیابان و اعتراض نیست همان‌گونه که مصاحبه در رابطه با مسائل اتفاق نیفتاده غلط است؛ اعتراض‌های این‌چنینی نیز غلط است و دشمنان از آن سوءاستفاده می‌کنند. ۱۰۷ تشکل ایثارگری داریم که با نیمی از آن‌ها صحبت شده است و دولت سیزدهم حمایت بی‌نظیری از ایثارگران دارد. معتقدم که برخی قوانین اصلاح و ابهام‌ها برطرف شود که در این راستا آیین‌نامه‌های جدیدی در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه حدود کار را قوانین مشخص می‌کند، ادامه داد: برای مثال در بخشی، قانون تعیین‌ کرده که کمک معیشت‌بگیری ایثارگر برابر با حداقل کارکنان دولت باشد و یا بر اساس موارد دیگری محاسبه شود. تنوع و تفاوت‌های ایجاد شده در قانون دلیل بر تبعیض‌هایی است که گاه اتفاق می‌افتد. در رابطه با کمیسیون تعیین درصد و یا از کارافتادگی از آنجایی که توسط عامل انسانی و تحت تاثیر و تاثر انجام می‌شود، می‌تواند مشکلاتی داشته باشد؛ چرا که افرادی بودند که ۲۱ بار به کمیسیون آمدند. ۶۰۰ هزار جانباز داریم و نمی‌توان دوباره کمیسیون را برای این افراد انجام داد.

این مسئول با بیان اینکه افزایش درصد جانبازی بیشترین دلیل مراجعه امروز به میزهای خدمت در زنجان بوده است، تصریح کرد: خدمت ارائه‌ شده نباید بر اساس درصد باشد بلکه خدمت ارائه شده باید بر اساس نیاز صورت گیرد. دولت در قبال مسکن و اشتغال همه بالاخص ایثارگران مسئول است و توسعه آسایشگاه‌ها نیاز جدید کشور با توجه به افزایش سن و نیاز به نگهداری پدر و مادر شهدا است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با تاکید لزوم حفظ جایگاه اجتماعی خانواده ایثاگران و شهدا، خاطرنشان کرد: در رابطه با استفاده از ظرفیت جانبازان، ایثارگران و فرزندان شهدا در پست‌های مدیریتی، سامانه شمسا در راستای شایسته‌سالاری با همکاری سازمان اداری و استخدامی برای استعدادیابی و به کارگیری این افراد در بخش‌های دولتی و خصوصی راه‌اندازی شده است و این طرح به صورت پایلوت در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اجرا می‌شود.

​معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: رکن اصلی جنگ مادران و همسران شهدا بودند و نقش بسیاری در تربیت رزمنده دارند و این افراد نباید مغفول بمانند که در این راستا نهضت تولید فیلم توسط استان‌ها ایجاد شده تا از این شخصیت‌ها رونمایی شود و مقرر شده سازمان صداو سیما نیز همکاری کند.

در ادامه این جلسه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در رابطه با مشکلات و مطالبات خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان استان زنجان به رئیس این بنیاد گزارشی را ارائه کرد.