شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#وزیرخارجه#باکو

بازتاب سفر وزیرخارجه ایران به باکو در رسانه‌های جمهوری‌آذربایجان

کدخبر: 463969
سفر وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه به باکو و دیدار با " الهام علی اف" و دیگر مقامات جمهوری آذربایجان بازتاب گسترده در رسانه های این کشور داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، رسانه های چاپی، تصویری و مجازی جمهوری آذربایجان با انعکاس گسترده سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو و دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، در گزارش های خود به تاثیر مثبت این سفر در روابط آتی باکو و تهران و تعاملات ایران و جمهوری اذربایجان در قالب فرمت های همکاری منطقه ای و نیز اجرای طرح های اقتصادی مشترک پرداختند.

خبرگزاری رسمی "آذرتاج" در گزارشی در باره دیدار وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری آذربایجان نوشت:  الهام علی اف دیدار اخیر با سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد را یادآور شد و گفت که در جریان ان موضوعات زیادی بررسی شد و روابط دوستی ایران و جمهوری آذربایجان بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار الهام علی اف و سید ابراهیم رئیسی در عشق آباد را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست.

آذرتاج افزود: در این دیدار بر اهمیت تداوم تلاش های مشترک برای تعمیق همکاری ها در زمینه های سیاسی، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، بشردوستانه و غیره تاکید شد.

این منبع خبری جمهوری اذربایجان در گزارش دیگری سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که ایران و جمهوری آذربایجان را یکی از نزدیک ترین دوستان خود می داند،  عنوان گزارش خود انتخاب کرد و نوشت: وزیر امور خارجه ایران با اشاره چند دیدار حضوری و تماس های مرتب با همتای آذربایجانی خود در چهار ماه اخیر، حصول توافقات مهم در دیدار با رییس جمهوری آذربایجان در این سفر به باکو را مورد اشاره قرار داد و گفت که این توافقات موجب تقویت روابط فیمابین می شود و در ادامه نزدیک شاهد نتایج مثبت ان خواهیم شد.

خبرگزاری "توران" نیز در گزارشی بعنوان "فرمت همکاری که در آن منافع باکو و تهران مطابقت داشت" نوشت، وزیر جه ایران در سفر به باکو اعلام کرد که  فرمت ۳ + ۳ (آذربایجان - ارمنستان - گرجستان + روسیه، ترکیه - ایران) به ثبات و صلح در منطقه کمک می کند. نیروهای فرامنطقه ای حق دخالت در امور منطقه را ندارند و کشورهای منطقه  می توانند مشکلات خود را حل کنند.

 بنا به این گزارش، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار وزیر امور خارجه ایران گفت، باکو خواستار گسترش روابط در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و باید پروژه های مهم بین دو کشور تکمیل شود.

توران با نقد و بررسی موضوع دخالت بیگانگان در امور منطقه، افزود: در  این صورت حضور یا دخالت نیروهای خارجی در روند منطقه در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان پذیر است و اگر واضح تر گفته شود، بحث در مورد دخالت احتمالی فرانسه و ایالات متحده می باشد و در این زمینه، باکو و تهران ممکن است متحد باشند. مشارکت ایران در پروژه های بازسازی سرزمین های آزاد شده و گشایش ارتباطات جدید موجب تقویت روابط باکو و تهران  خواهد شد.   همچنین موضوع مهم دیگر برای ایران که کریدور های تجاری به شمال و دریای سیاه حل  می شود.

پایگاه خبری روسی زبان " حقین. آذ" نوشت : حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر موفقیت آمیز خود به باکو گفت،  ایران از فرمت همکاری های منطقه ای  ۳ + ۳ حمایت می کند و معتقد است که مشکلات منطقه ای با کمک سازوکارهای درون منطقه ای قابل حل است.

این گزارش افزود : جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز علناً اذعان کرد که دولت باکو  بی صبرانه منتظر مشارکت شرکت های ایرانی در امور بازسازی  در سرزمینهای آزاد شده در قره باغ است.

این گزارش  به نقل از محمد فرازمند  سفیر ایران در آنکارا، ابتکار همکاری منطقه ای  ۳+۳ با  اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی حل مشکلات منطقه ای توسط کشورهای منطقه، به حداقل رساندن مناطق درگیری، توسعه همکاری ها، مطابقت دارد.

  خبرگزاری " آپا " نیز سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که کشورهای منطقه می توانند مشکلات خود را خودشان حل کنند، عنوان گزارش خود انتخاب کرد و نوشت : در نشست روسای جمهور ایران و آذربایجان در عشق آباد، سران دو کشور در باره تشکیل یک فرمت همکاری منطاق ای  چهارجانبه توافق کردند و این فرمت متشکل از کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه می باشد.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه ایران  گفت، ما برای موفقیت این فرمت همکاری تلاش خواهیم کرد. کشورهای منطقه می توانند مشکلات خود را به تنهایی حل کنند، نیازی به دخالت کشورهای خارج از منطقه نیست، ما به کمک آنها نیازی نداریم، آنها نمی توانند در منطقه ما جایی داشته باشند، کشورهای منطقه اراده دارند تا مشکلاتشان را حل کنند. ما از تقویت همکاری های منطقه ای حمایت می کنیم. بسترهایی که با مشارکت کشورهای منطقه ایجاد شده است برای ما دریچه ای است. تقویت این بسترها باعث کاهش نفوذ کشورهای خارجی در منطقه می شود.

"آپا " در گزارش دیگری به نقل از وزیر امور خارجه آذربایجان نوشت : روابط تجاری و اقتصادی در مناسبات  ما با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

بایرام اف گفت :اگرچه وزیر امور خارجه ایران اولین سفر رسمی خود را به جمهوری آذربایجان داشت، اما در ماه های اخیر سه بار با هم دیدار و گفت و گو کردیم و هدف اصلی این دیدارها بحث در مورد روابط چند جانبه بین کشورهایمان بود. اساس روابط ما ریشه های عمیق تاریخی، پیوندهای فرهنگی و مذهبی است.

وزیر امور خارجه آذربایجان با اشاره به فعالیت فشرده کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: پس از تشکیل دولت جدید در ایران، نتایج ملموسی در اجرای پروژه های جدید وجود دارد.

خبرگزاری " رپورت " نیز در گزارشی به دیدار وزیر امور خارجه ایران با صاحبه غفاراوا رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان پرداخت و نوشت، رییس مجلس ملی آذربایجان ابراز امیدواری کرد که اولین سفر وزیر امور خارجه ایران به آذربایجان تحرک جدیدی به  تقویت بیشتر روابط دو کشور خواهد بخشید.

رئیس مجلس ملی خاطرنشان کرد، شرایط خوبی برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها بین ایران و آذربایجان  وجود دارد. دیدارها و سفرهای متقابل سران کشورها و اراده سیاسی آنها نقش مهمی در توسعه روابط ما دارد. گفت و گوهای انجام شده در جلسات سطح بالا و اسناد امضا شده بین کشورهای ما، مبنای حقوقی روابط فیمابین را تشکیل می دهد.

خبرگزاری "ترند" نیز با اشاره به دیدار وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ایران نوشت : در این دیدار همکاری های موفق جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فعالیت کمیسیون دولتی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت. طرفین همچنین درباره وضعیت کنونی منطقه،  چشم‌انداز همکاری های منطقه ای، مزایای باز کردن ارتباطات در منطقه و موضوعات دیگر تبادل نظر کردند.

شبکه های تلویزیونی " آذ تی وی "، "ای تی وی "، ای آربی " " اسپیس" و " خزر" نیز در برنامه های خبری روز گذشته (چهارشنبه) و پنجشنبه به انعکاس سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری آذربایجان پرداختند.