شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#دربی#استقلالی#استقلالی ها

بازخوانی دربی ها در طرفداری | وقتی استقلالی ها پرسپولیس را دبل کردند

بازی تیم های استقلال و پرسپولیس که تحت عنوان دربی تهران شناخته می شود به عنوان یکی از بزرگترین دربی های جهان به شمار می آید و تاریخچه تقابل این دو تیم پر بوده از اتفاقاتی که به خوبی اثبات می کند «دربی فراتر از یک بازی است»...

تیم های استقلال و پرسپولیس تاکنون 97 بار با هم بازی کرده اند و اولین دیدار این دو تیم هم به سال 1347 بر می گردد. در طول مقاطع زمانی مختلف گمانه زنی های زیادی در مورد تعداد دربی ها یا اتفاقی که در آن رخ داده است می شود و حالا رسانه طرفداری در این سلسله مطالب به مرور کامل و جامع تاریخچه دربی تهران می پردازد...

به گزارش طرفداری،‌ٰ در فاصله کمتر از سه ماه از تقابل قبلی دو تیم پرطرفدار تهرانی در دور رفت جام آزادگان، حالا در هفته بیستم این رقابت ها، تیم های پرسپولیس و استقلال باید برای سی و هفتمین بار در تاریخشان رو در روی هم صف آرایی میکردند. یک ماه قبل از این بازی حساس، بازیکنان این دو تیم در قالب تیم ملی و برای گرفتن جواز حضور در جام ملت های آسیا سفری به هندوستان داشتند و با کسب دو پیروزی پر گل برابر پاکستان و هندوستان، دست پر به کشور بازگشتند. همین سفر چند روزه و اردوهای تیم ملی باعث شده بود که بعضی از بازی های لیگ آزادگان لغو شوند و برگزاری لیگ با بی نظمی همراه شود. در جدول رده بندی پاس تهران با 19 بازی و 29 امتیاز صدرنشین است و تیم های پرسپولیس و استقلال به ترتیب با 17 و 19 بازی، 28 و 27 امتیازی هستند. با این شرایط در صورت پیروزی پرسپولیس در دربی سی و هفتم، استقلال از کورس قهرمانی خارج می شد، اما اگر هر نتیجه دیگری به جز برد پرسپولیس اتفاق می افتاد تنور رقابت ها داغ تر از قبل می شد. این نکته بازی را برای استقلالی ها حساس تر از قبل می کرد و از طرفی هم پرسپولیسی ها که در بازی رفت مغلوب شاگردان پورحیدری شده بودند برای گرفتن انتقام پا به میدان می گذاشتند.

صمد مرفاوی و عباس سرخاب بخت های اول گلزنی استقلال در دربی سی و هفتم

پرسپولیسی ها در شرایطی قدم به این میدان بزرگ می گذاشتند که پنج روز قبل با برتری برابر ملوان قهرمان جام حذفی کشور شده بودند. اما خبر بد برای سرخپوشان غیبت محمد پنجعلی به دلیل مصدومیت و مصطفی قنبرپور به دلیل محرومیت بود. این دو غایب ترکیب پرسپولیس را متحول کردند به شکلی که مجتبی محرمی به دفاع وسط منتقل شد و محمدحسن انصاری فرد به جناح چپ خط دفاعی رفت. این تغییرات نظم دفاعی پرسپولیسی ها را به کلی به هم ریخته بود. در جبهه مقابل اما استقلالی ها به جز احمدرضا عابدزاده مصدوم، غایبی را در ترکیب خود نداشتند تا با تمام توان راهی میدان مبارزه شوند.

ترکیب استقلال، ایستاده از چپ به راست: مهدی فنونی زاده، بابازاده، مرفاوی، سرخاب، فلاحت زاده، حسن زاده و مسلم حداد ( مسئول تدارکات )
نشسته از چپ به راست: شاهرخ بیانی، شاهین بیانی، ورمزیار، پارسا، مختاری فر

چند ساعت پیش از بازی پرسپولیس و استقلال، تیم های پاس و ملوان در ورزشگاه آزادی رو در روی هم قرار گرفتند که این مسابقه با تساوی بدون گل دو تیم خاتمه یافت. در بین دو نیمه این بازی و در کنار رختکن پاسی ها، خبرنگاران علی پروین را محاصره کردند و درباره شرایط تیمش در دربی پیش رو از او سوالاتی پرسیدند که سرمربی تیم ملی و باشگاه پرسپولیس اینگونه پاسخ داد: « بازیکنان ما سرحال و قبراق هستند اما غیبت پنجعلی برای این بازی بزرگترین مشکل ماست. از شانس بد ما قنبرپور هم که می توانست جانشین او باشد هم محروم است اما با این حال باز هم ما برای برد می رویم و امیدوارم هواداران بازی زیبایی ببینند. مشکل اصلی بازیکنان در اینجور بازی ها ترس از باختن است. اگر این مشکل در تیم ما حل شود می توانیم با سیستم و ترکیب های متفاوتی به زمین برویم. »

اردوی استقلالی ها در روزهای متنهی به دربی درگیر مسائل حاشیه ای مختلفی شده بود، به همین خاطر به دستور منصور پورحیدری بازیکنان تیم چند روز قبل از دربی در اردوی آماده سازی شرکت کردند تا در محیطی بسته مشکلات داخلی تیم حل شود. یکی از مشکلات به خود پورحیدری مرتبط است. سرمربی آبی پوشان در مصاحبه ای عنوان کرده بود که برای هدایت تیم به دنبال این است که رایکوف را دعوت به همکاری کند و خودش تیم را تحویل این مربی سابق استقالی ها کند. همین موضوع شایعاتی را در فضای فوتبال ایران به وجود آورده بود که منصور پورحیدری با مدیران وقت باشگاه مشکل دارد. اضافه شدند ادوین بونژاک مجاری به عنوان کمک مربی به تیم استقلال هم مزید بر علت شد تا شایعات این اختلافات بیشتر از قبل قوت بگیرد. بونژاک علاوه بر مشاوره در امور فنی، کارهای بدنسازی را نیز زیر نظر داشت.

با تمام این حواشی، پورحیدری، سرمربی استقلالی ها پیش از بازی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص تیمش گفت: « قبل از بازی چند روزی را در اردو گذراندیم و مشکلات داخلی تیم به خوبی کنترل شد و امیدوارم برد برابر پرسپولیس یک پایان شیرین برای این اردوی چند روزه باشد. ما با دفاع من تو من پیوس و محمدخانی را مهار خواهیم کرد و اگر پرسپولیس از قلب دفاع ما حمله کند مهدی فنونی زاده به کمک مدافعان میانی تیممان خواهد آمد تا بتوانیم پیروز میدان باشیم. »

پیش از بازی نماینده یک شرکت تجاری با حضور در رختکن پرسپولیس به مناسبت قهرمانی سرخپوشان در جام حذفی به تمام بازیکنان تیم هدایایی اهدا کرد تا با روحیه ای بالاتر به مصاف استقلال بروند.

اینفوگرافیک خلاصه دربی سی و هفتم

ورزشگاه آزادی مملو از تماشاچی بود و مثل بازی قبلی دو تیم، صدا و سیما به دلیل وجود تابلوهای تبلیغاتی در کنار زمین، از پخش زنده مسابقه خودداری کرد.

آیا کمترین تناسب میان بیش از یکصد هزار تماشاگر با فوتبال بی مقدار روز جمعه وجود داشت؟ بدون شک نه
(کیهان ورزشی - 16 خرداد 1371)
مراسم ابتدای مسابقه با حضور کاپیتان های دو تیم، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی در حضور تیم داوری
عکس یادگاری کاپیتان های دو تیم پیش از شروع مسابقه
تیم داوری دربی سی و هفتم. از راست: فنایی، اخوان، رمضی
(دنیای ورزش - 9 خرداد 1371)

بازی با سوت آقای اخوان شروع شد و طبق انتظار اولین حمله را پرسپولیسی ها روی دروازه استقلال ترتیب دادند. در دقیقه ششم بازی حرکت نعیم آبادی در جناح راست به فرشاد پیوس ختم شد و پاس رو به بیرون پیوس از نزدیکی خط عرضی زمین، پشت محوطه جریمه به حسین عبدی شوتزن رسید که شوت سرکش عبدی با اختلافی کم از کنار تیر عمودی دروازه به بیرون رفت. بعد از این حمله و خیلی زود فشار حملات پرسپولیس کمتر شد و استقلالی ها بازی را در اختیار گرفتند. اکثر حملات آبی پوشان از جناح راست خود و چپ پرسپولیس بود، جایی به دلیل تغییر پست بازیکنان پرسپولیس که پیشتر به آن اشاره شد به پاشنه آشین تیم پروین تبدیل شده بود. اولین خطر استقلالی ها در دقیقه 20 و با شوت سرکش سرخاب ایجاد شد که وحید قلیچ به خوبی توپ را دفع کرد. شش دقیقه بعد سانتر مختاری فر از به محوطه جریمه پرسپولیس در بین مدافعان میانی این تیم به عباس سرخاب رسید. استپ خوب از مهاجم استقلال باعث شد تا سرخاب در مصافی تک به تک با دروازه بان پرسپولیس قرار بگیرد اما وحید قلیچ با یک واکنش استثنایی باز هم دروازه پرسپولیس را بسته نگه داشت.

نعیم آبادی مدافع پرسپولیس در حال عبور از شاهین بیانی مدافع استقلال است و مختاری فر سد راه او شده است. حسن زاده مدافع یارکوب و چهره خوب استقلال در این میدان و دورتر از صحنه پیوس به صحنه می نگرند
(دنیای ورزش - 9 خرداد 1371)

بعد از این موقعیت و برای چیزی در حدود 15 دقیقه این پرسپولیسی ها بودند که توپ و میدان را مال خود کردند و با چند حمله نصفه و نیمه روی دروازه بابازاده خطرساز شدند اما بر خلاف جریان بازی، در دقیقه سی و هشتم شاهرخ بیانی با یک حرکت پا به توپ و شوتی زمینی و محکم وحید قلیچ را وادار به واکنش کرد. توپ بعد از دخالت قلیچ در برابر پاهای مختاری فر قرار گرفت اما ضربه دوم را هم وحید قلیچ به زیبایی مهار کرد تا ستاره بی چون و چرای تیمش در نیمه اول باشد و باعث شود تا نیمه اول مسابقه بدون گل به پایان برسد. 

پایان بازی در نیمه اول با تساوی بدون گل. بازیکنان دو تیم در حال ترک میدان هستند

با شروع نیمه دوم و در حالی که انتظار می رفت در ترکیب پرسپولیس تغییراتی اعمال شود تا دفاع تیم سر و سامان پیدا کند، دو تیم بدون تغییر به زمین مسابقه آمدند و خیلی زود پرسپولیسی ها از جایی که انتظارش میرفت، گل خوردند. سه دقیقه بیشتر از نیمه دوم نگذشته بود که مهدی فنونی زاده از جناح چپ تا نزدیکی های خط عرضی زمین پا به توپ حرکت کرد و با یک سانتر دقیق روی سر مرفاوی و پشت محوطه شش قدم پرسپولیس پایه گذار گل اول بازی شد. صمد مرفاوی با یک ضربه سر زیبا و دقیقا در بین دو مدافع میانی ناهماهنگ پرسپولیس گل برتری استقلالی ها را به ثمر رساند.

شادی صمد مرفاوی از گلزنی در دربی سی و هفتم. مهدی فنونی زاده و عباس سرخاب در تعقیب او هستند

بعد از این گل دو حادثه مهم در بازی رخ داد. اول اینکه استقلالی ها خیلی زود و با تمام توان در لاک دفاعی فرو رفتند تا از گل خود محافظت کنند. دومین حادثه مهم بازی در این دقایق هم خشونت بیش از حد بازیکنان دو تیم به ویژه استقلالی ها بود که با کارت های زرد داور همراه شد.

استقلال با یک گل پرسپولیس را مغلوب کرد تا این دیدار را به سود خود خاتمه دهد. در دیدار این دو تیم صحنه هایی این چنین فراوان بود. در عکس پارسا این چنین توپ را از مقابل محرمی دفع کرده است
(دنیای ورزش - 9 خرداد 1371)

در دقیقه 62 محمد حسن انصاری فرد در یک نفوذ با یک شوت ناگهانی و زیبا دروازه بابازاده را تهدید کرد که توپش با اختلافی ناچیز از کنار دروازه به بیرون رفت. در دقیقه 70 سرانجام تعویضی که انتظارش می رفت انجام شد. رحیم یوسفی جای خود را به منوچهر عبدالله نژاد داد تا به رفتن عبدالله نژاد به قلب دفاع، مجتبی محرمی بتواند در حملات پرسپولیس شرکت کند.

حسن زاده مدافع شاخص استقلال در دیدار با پرسپولیس و عبدی و نعیم آبادی نبرد هوائی دارند. مختاری فر نظاره گر صحنه است
(کیهان ورزشی - 16 خرداد 1371)

تنها دو دقیقه بعد مجتبی محرمی در یک نفوذ از جناح چپ شوتی را روانه دروازه استقلال کرد که در بین راه و درون محوطه جریمه به دست مدافع استقلالی خورد. پرسپولیسی ها معتقد بودند که این صحنه باید پنالتی اعلام شود اما آقای اخوان نقطه کرنر را نشان داد تا پنالتی پرسپولیسی ها بسوزد. چهار دقیقه بعد از اینکه آتش اعتراضات بازیکنان پرسپولیس فروکش کرد در یک برخرود پشت محوطه جریمه پرسپولیس دست عباس سرخاب به صورت مرتضی فنونی زاده اثابت کرد. فنونی زاده که در این دقایق از کوره در رفته بود در یک حرکت خشونت آمیز با سر به صورت سرخاب کوبید تا حالا استقلالی ها داور مسابقه را محاصره کنند و تقاضای اخراج یار خاطی را داشته باشند. در این صحنه هم آقای اخوان تنها به یک کارت زرد بسنده کرد و این در حالی بود که عباس سرخاب بعد از چند دقیقه به دلیل جراحت بوجود آمده در صورتش به ناچار از زمین مسابقه بیرون رفت و جایش را به مسعود غفوری های اصل داد.

مرتضی فنونی زاده مدافع تنومند پرسپولیس در دربی سی و هفتم
ورمزیار در جناح چپ استقلال یک وزنه ارزشمند بود و در درگیری ها به سختی باج میداد. ورمزیار به لطف آمادگی بدنی و حرکت مطمئن می رود تا شیرمحمدی هافبک راست پرسپولیس را پشت سر بگذارد
(کیهان ورزشی - 16 خرداد 1371)

در دقیقه 77 آخرین تلاش سرخپوشان برای جبران گل خورده هم بی ثمر ماند. ناصر محمدخانی با تکنیک بالایش از سد مدافعان استقلال گذشت و توپ را پشت محوطه شش قدم برای محرمی ساخته و پرداخته کرد تا با یک ضربه دقیق گل مساوی پرسپولیس بدست آید اما شوت بی دقت محرمی از بالای دروازه به بیرون رفت تا این بازی هم با برتری استقلالی ها تمام شود.

پرسپولیس در نبرد با استقلال همیشه چون این صحنه در میانه میدان مشکل داشت و تسلط نسبی حریف، سرانجام یک گل را درون دروازه قرمزپوشها کاشت. محسن عاشوری بازیساز اول پرسپولیس با شاهرخ بیانی هافبک کهنه کار و تیزبین استقلال در کورس است و مهدی فنونی زاده نیز به صحنه نزدیک می شود
(کیهان ورزشی - 16 خرداد 1371)
مختاری فر یار معمولا غایب استقلال در یکی دو فصل اخیر، پا به توپ است و نعیم آبادی، مدافع راست پرسپولیس در حال مقابله، با دخالت شاهین بیانی، مدافع آخر پوششی آبی پوشها در تنگنا قرار دارد
(کیهان ورزشی - 16 خرداد 1371)

استقلالی ها با این برد و با توجه به برتری در دیدار رفت این فصل موفق شدند برای اولین بار پرسپولیس را دبل کنند و رفت و برگشت رقیب سنتی خود را شکست دهند. در پایان بازی علی پروین که لبخند تلخی به لب داشت با خبرنگاران صحبت نکرد اما منصور پورحیدری که اشک شوق در چشمانش حلقه بسته بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و در صحبت هایی کوتاه گفت: « ما تمام اعتبارمان را امروز در زمین گذاشتیم و خوشحالم که برنده بازی شدیم. » سرمربی استقلال در ادامه درباره عقب نشینی تیمش در نیمه دوم گفت: « متاسفانه ما برای این بازی، بازیکنانی مثل قلعه نویی و نامجو مطلق را نداشتیم که بتوانند در این شرایط بازی تیم را اداره کنند و به ناچار مجبور به عقب نشینی شدیم. »

نمایی از درگیری های تکراری این دربی و مداخله مهدی اخوان برای پایان دادن به قائله
نمایی از دربی سی و هفتم جایی که یار استقلالی آماده زدن ضربه آزاد می شود

با این پیروزی استقلالی ها به رتبه دوم جدول رده بندی صعود کردند و با 29 امتیاز از 20 بازی، بعد از پاسی که با همین تعداد بازی 30 امتیازی است قرار گرفتند. پرسپولیسی ها هم با همان 28 امتیاز و البته دو بازی کمتر در رتبه سوم قرار گرفتند. با این حال باز هم شانس اول قهرمانی در اولین دوره لیگ آزادگان پرسپولیس بود، چرا که اگر شاگردان علی پروین در چهار بازی آینده خود در برابر ابومسلم، نساجی، کما و همین پاس صدرنشین، پیروز میدان میشدند بدون توجه به نتایج دیگر تیمها عنوان قهرمانی را بدست می آوردند.

ناصر محمدخانی چهره پرتلاش خط حمله پرسپولیس که در این بازی فروغ گذشته را نداشت
اینفوگرافیک پیراهن های دو تیم در دربی سی و هفتم

قسمت های قبلی:

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و ششم؛ استقلال هرگز به این آسانی نبرده بود

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و پنجم؛ صفر-صفر به سود استقلال؛ قهرمانی بعد از پنج سال انتظار

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و چهارم؛ یک مساوی جنجالی

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و سوم؛ برد شیرین در دربی با چاشنی جشن قهرمانی برای استقلالی ها

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و دوم؛ برگ برنده ای به نام عابدیان

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی و یکم؛ قلیچ پنالتی قلعه نویی را گرفت

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سی ام؛ باز هم ورزشگاه بزرگ شهر کوچک بود

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و نهم؛ دو تیم متحول شده در یک دربی نوروزی

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و هشتم؛ فرارهای 8 برای 3 گل

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و هفتم؛ عجیب ترین دربی تاریخ

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و ششم؛ پایان خوب استقلال در حضور روشن بعد از چهار سال

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و پنجم؛ استقلال پرویی در تساوی 85 هزار نفری

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و چهارم؛ خداحافظی با آقای گل دربی ها

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و سوم؛ هرج و مرج و تنها دربی نیمه تمام تاریخ

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و دوم؛ انتقام و ایرانپاکی که آقای گل دربی ها شد

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیست و یکم؛ برد سه گله تاج جوان برابر پرسپولیس

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی بیستم؛ یک مُرده، یک بازی ضعیف و 90 هزار هوادار پرشور

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی نوزدهم؛ جنجال در دقیقه 85، توپ گل شد؟

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی هجدهم؛ انتقام 32 دقیقه ای پرسپولیس، حالا سرخپوش ها در عرش سیر می کنند

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی هفدهم؛ پرسپولیس نود دقیقه حمله کرد؛ حاصل، سه گل در کیسه

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی شانزدهم؛ پرسپولیس بر تاج قهرمان پیروز شد

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی پانزدهم؛ پایان افسانه شکست ناپذیری پرسپولیس با معجزه حجازی

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی چهاردهم؛ بدشانسی تاج و فرار پرسپولیس به سمت جام

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سیزدهم؛ شش گل در کیسه تاج

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی دوازدهم؛ جام اتحاد پیش درآمدی بر آغاز لیگ سراسری

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی یازدهم؛ حرفه ای گری یا فوتبال آماتوری؟ مسئله این است

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی دهم؛ دبل رقیب و قهرمانی

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی نهم؛ این پرسپولیس بی رحم

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی هشتم؛ یک بازی به قیمت قهرمانی

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی هفتم، جذابِ خشن
بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی ششم؛ کامبک 17 دقیقه ای تاجی ها در دربی دوستانه

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی پنجم؛ خشم عزیز و روز سیاه داوری

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی چهارم؛ شکست تلخ و کوچ ستارگان

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی سوم؛ تساوی، قهرمانی و صعود به جام باشگاه های آسیا

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی دوم؛ غیر رسمی اما جذاب، مسابقه ای که در میان تاریخ گم شده بود

بازخوانی دربی ها در طرفداری | دربی اول؛ برای شروع بد نبود