شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#قیمت#دلار#تعطیلات#کریسمس

واکنش قیمت دلار به ازسرگیری مذاکرات وین در تعطیلات کریسمس

به دنبال اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات برجام، قیمت دلار با افت 200 تومانی همراه شد و طبق اعلام کانال های غیررسمی به 30080 تومان رسید.

بورسان: انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد مذاکرات وین روز دوشنبه ٢٧ دسامبر (ششم دی) از سر گرفته می‌شود. این در حالی است که پیش از این نسبت به آنکه مذاکرات وین قبل از آغاز سال میلادی جدید و در آستانه تعطیلات کریسمس ادامه یابد تردید وجود داشت و عموما نسبت به ازسرگیری مذاکرات در اوایل سال 2022 ابراز امیدواری می‌شد. حال ازسرگیری زودتر از انتظار مذاکرات وین به نظر موجب افزایش فروش‌ها در معاملات آخر هفته بازار ارز شده است.

قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته در بازه 29400 تا 30400 تومان نوسان کرده است. سقف این بازه در معاملات دیروز (چهارشنبه) تجربه شده بود. دلار هفته قبل نشان داد قصد عقب‌نشینی از مرز 30 هزار تومان را ندارد. به طوریکه پس از نزول به کانال 29 هزار تومان (در پایان دور هفتم مذاکرات وین) به سرعت به محدوده 30 هزار تومان برگشت.

با این حال، به نظر می‌رسد صرف اعلام ازسرگیری مذاکرات وین پیش از سال نوی میلادی نتواند موجب شکستن این مرز برای دلار شود. به ویژه آنکه برخی خبرها موجب شده معامله‌گران نسبت به هرگونه خوشبینی به مذاکرات محتاط باشند. به طور مثال شب گذشته رسانه‌های اسرائیلی از آنچه در دیدار مهم مشاور امنیت ملی بایدن با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نوشتند و از سه سناریو پرده‌برداری کردند که آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران مدنظر دارد . به گفته منابع آگاه اسرائیلی، آمریکایی‌ها در خصوص تحقق سناریوی اول که دستیابی به توافق در هفته‌های آتی است تردید داشته‌اند. ضمن آنکه به گفته آن‌ها جیک سالیوان گفته است که تنها تا پایان ژانویه (ماه میلادی آینده) یا آغاز ماه فوریه برای احیای توافق هسته‌ای فرصت وجود دارد. از این رو، عدم احیای برجام در هفته‌های آتی می‌تواند تهدید جدی برای ادامه رشد قیمت دلار باشد.