شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انفجار بیروت

درخواست خانواده‌های بازداشت‌شدگان پرونده انفجار بیروت از میقاتی درباره عملکرد نامناسب قاضی البیطار


درخواست خانواده‌های بازداشت‌شدگان پرونده انفجار بیروت از میقاتی درباره عملکرد نامناسب قاضی البیطار

خانواده‌های بازداشت‌شدگان پرونده انفجار بندر بیروت با ابراز نارضایتی از عملکرد قاضی این پرونده، از نجیب میقاتی خواستند تا به پرونده فرزندانشان رسیدگی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خانواده‌های بازداشت‌شدگان پرونده انفجار بندر بیروت با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار کردند و خواستار آزادی فرزندان خود که بنا به اتهامات اثبات نشده  در  بازداشت به سر می‌برند، شدند. آنها اعلام کردند فرزندانشان درحالی در بازداشت هستند که «طارق البیطار» قاضی پرونده انفجار بندر بیروت تصمیم قطعی درباره آنها نگرفته است.

این خانواده ها به نجیب میقاتی اطلاع دادند که دو هفته قبل از طارق البیطار خواستند تا پرونده فرزندانشان را بررسی کند و او هم قول رسیدگی به این پرونده ها را داد؛ اما با وجود این که شماری از این بازداشت شدگان در شرایط سخت روانی و بهداشتی به سر می‌برند هیچ اتفاقی درخصوص رسیدگی به پرونده آنها نیفتاده است.

به گزارش منابع مردمی، نجیب میقاتی به این خانواده ها قول داد که به حل پرونده کمک خواهد کرد و در صورتی که بی گناهی فرزندانشان ثابت شود آنها آزاد خواهند شد.

 

اما بعد از تصمیم «ناجی عید» قاضی شعبه اول دادگاه تجدید نظر درباره شکایت «غازی زعیتر» و «حسن خلیل» وزرای سابق لبنان از طارق البیطار، مردم در خصوص رسیدگی به پرونده فرزندان خود که در رابطه با پرونده انفجار بندر بیروت در بازداشت هستند تردید دارند. آنها از خلف وعده طارق البیطار درباره آزادی شماری از بازداشت شدگان ابراز نارضایتی کردند؛ آن هم در حالی که این افراد در شرایط روانی و بهداشتی وخیمی به سر می برند.

در همین زمینه روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که وضعیت جسمانی «عبد الحفیظ القیسی» رئیس  حمل و نقل زمینی و دریایی لبنان که اکنون در پرونده انفجار بندر بیروت بازداشت شده بحرانی است و تحت معاینات پزشکی قرار گرفته تا درباره انتقال او به بیمارستان تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش القیسی هر کاری را که از وی خواسته شده بود برای ارسال گزارش وجود مواد منفجره در بندر بیروت قبل از حادثه انفجار انجام داد؛ اما طارق البیطار همچنان بر بازداشت وی اصرار دارد.

خانواده های بازداشت شدگان پرونده انفجار بندر بیروت که پیشتر با قاضی البیطار دیدار کرده و نتیجه نگرفته بودند، بعد از دیدار با نجیب میقاتی خواستار ملاقات با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان شدند.

«ابراهیم حطیط» رئیس کمیته خانواده‌های شهدای انفجار بندر بیروت و نماینده آنها اعلام کرد،  از ابتدا درباره پرونده انفجار بندر بیروت توافق شده بود تا هیچگونه جهت گیری سیاسی در این پرونده وارد نشود؛  اما با این وجود تغییرات زیادی در مواضع برخی طرفها دیده شد.  بنابراین ما به همراه خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت به این رفتار اعتراض کردیم و نمونه بارز آن تجمع اعتراض آمیز مردم در مقابل کاخ دادگستری در منطقه الطیونه بود.

ابراهیم حطیط تاکید کرد، پیش از این شبهاتی درباره روند تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت مطرح بود و این شک و شبهه‌ها در زمان کنونی به وجود نیامده است و از پیش وجود داشت. اما سهل انگاری طرف‌های مربوطه، نظرات برخی افراد را آشکار کرد  و این افراد قبلا درباره عملکرد طارق البیطار هشدار داده بودند. همچنین آنها هشدار دادند، در صورتی که قاضی البیطار به سهل انگاری درباره پرونده حساس انفجار بندر بیروت ادامه دهد شکایتهای زیادی علیه او مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/