به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  مریم خدابنده در برنامه «سلام تهران» با بیان اینکه بیش از ۵ هزار هنرمند در مشاغل خانگی و کارگاهی در دشت ورامین مشغول به کارند، گفت: این هنرمندان در رشته‌های شیشه و آبگینه، چرم دست‌دوز، صنایع سنگی، فیروزه‌کوبی، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، بافته‌های داری، رشته‌های صنایع چاپ، چاپ پارچه و دوخت‌های سنتی هنرنمایی می‌کنند. تعداد رشته‌های فعال و پویا در دشت ورامین بسیار زیاد است.

این فعال گردشگری و صنایع دستی، قدمت دشت ورامین را ۷ هزار ساله و مملوء از آثار تاریخی مانند مساجد، کاروان‌سراها، آب‌انبارها، یخچال‌ها و قلعه‌های تاریخی دانست و افزود: این آثار در جذب توریست بسیار مؤثر بودند و قبل از کرونا، گردشگران بسیاری از اتریش و آلمان به این منطقه سفر می‌کردند. ورامین دارای فرهنگ و تمدن غنی است که بنای مسجد جامع، برج علاء‌الدوله، تپه فردیس و قلعه ایرج ورامین بین ۵ تا ۷ هزار سال قدمت دارند.

وی با اشاره به ثبت ۹۰ اثر ملی در ورامین و وجود ۲۵۰ اثر تاریخی در این شهرستان، تصریح کرد: امامزاده‌ها هم شامل این آثار می‌باشند و قدمت آنها بیش از 700 سال است. منطقه ورامین ۱۷۰ اثر تاریخی دارد که ۷۰ مورد از این آثار ثبت ملی شده است. در ایام کرونا تور گردشگری مجازی از ورامین برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بود و مردم دوست داشتند ورامین را ببینند. البته جاذبه‌های گردشگری کشاورزی ورامین هم بسیار عالی است، چرا که این شهرستان از نظر کشاورزی بسیار غنی است.

خدابنده کشت سیفی‌جات و سکونت اقوام مختلف ایرانی در ورامین را در جذب گردشگر کشاورزی مؤثر دانست و گفت: میراث فرهنگی، رونق گردشگری کشاورزی ورامین را در دستور کار قرار داده است؛ در این طرح می‌توان آداب و رسوم مردم یک روستا را به نمایش گذاشت. هنرهای سنتی یعنی هنرهایی که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند، مثل گلیم‌بافی، فیروزه‌کوبی، چاپ‌های سنتی روی پارچه، دوخت‌‌های سنتی و هنرهای قدیمی دیگر که باید نمایش دهیم. ورامین در قالیبافی، گلیم‌بافی، شیشه و آبگینه و سفال قوی است. فرش میناخانی ورامین ثبت ملی شده است؛ شهر شیشه و آبگینه را هم سال گذشته ثبت کردیم و هنرمندان دیده شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی قرچک که ۱۷ سال به عنوان کارشناس در ورامین خدمت کرده است، درباره مهمترین مشکلات و کمبودهای این شهرستان، گفت: هنرمندان ورامینی جایی برای ارائه تولیداتشان ندارند. یک بازارچه دائمی نیاز است. باید بخش خصوصی به میدان بیاید و هنرمندان هم توسط دولت حمایت شوند. سرمایه گاران باید آگاه باشند که خیلی راحت می‌توانند در اشتغال هنرمندان کمک کنند و از آن بهره ببرند. در کنار شهرک صنعتی و بازارچه دائمی صنایع دستی، یک موزه هم برای این بخش نیاز است تا بچه‌های ما از ابتدایی با این هنرها آشنا شوند؛ آنها را یاد بگیرند و این رشته‌ها منسوخ نشوند.

هنرمندان هویت و فرهنگ یک کشور را حفظ و تولید می‌کنند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//