شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنامه ششم

پیشنهاد هاشمی طبا به تیم اقتصادی دولت/ برنامه ششم توسعه را اجرا کنید

کدخبر: 463882
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تناقضات و ناهماهنگی ها در تیم اقتصادی دولت، گفت: گفتمانی که در دولت و مجلس وجود دارد، مطابق نیاز کشور نیست. کشور به گفتمان حفظ ایران نیاز دارد. متاسفانه، بیشتر گفتمان ها درباره بورس، ارز و ... است که این مسائل حل هم نخواهد شد؛ اما، گفتمان دولت و مجلس باید حفظ ایران باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره ارزیابی اش از عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: من انتظار کار خاصی را ندارم برای آنکه مسائل بسیار پیچیده است. نمی توان از افراد این تیم انتظار کار خاصی را داشت و کسی هم نمی تواند معجزه کند. ما تئوری درباره مدیریت اقتصادی کشور نداریم و بر اساس امروز و فردا بگذرد، کشور اداره می شود. 

دولت رئیسی جهت‌گیری اقتصادی مشخصی ندارد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 درباره برخی تحلیل ها مبنی براینکه دولت رئیسی برنامه و نقشه راه اقتصادی ندارد، خاطر نشان کرد: بهترین برنامه، برنامه ششم توسعه است اما هم امکانات و سرمایه گذاری های آن فراهم نیست  و هم شرایط اقتصادی کشور پاسخگو نیست. به طور مثال، در این برنامه در زمینه آب و منابع کشاورزی 4 ماده وجود دارد. ماده 37 مربوط به بخش آب و ماده 31 مربوط به کشاورزی است. همین برنامه را اجرا کنند. همچنین روابط خارجی و بین المللی کشور خوب نیست. قبول دارم که دل دولت می خواهد کار خوب کند ولی شرایط فراهم نیست. افراد تیم اقتصادی هم جهت گیری مشخصی در برنامه اقتصادی ندارند، تا روی آن بیایستند. 

گفتمان اقتصادی دولت و مجلس باید حفظ ایران باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تناقضات و ناهماهنگی ها در تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: گفتمانی که در دولت و مجلس وجود دارد، مطابق نیاز کشور نیست. کشور به گفتمان حفظ ایران نیاز دارد. متاسفانه، بیشتر گفتمان ها درباره بورس، ارز و ... است که این مسائل حل هم نخواهد شد؛ اما، گفتمان دولت و مجلس باید حفظ ایران باشد.

وی گفت: به دلیل نشست زمین، بی آبی و خالی شدن آبخانه ها امکانات زیربنایی کشور کاملا به خطر افتاده است و این موضوع فوق اقتصاد کشور است. آقایان اقتصاد را در تورم و بورس می بینند در حالی که پایه هایی که این ها را رسم می کند، سرمایه  گذاری، تولید و حفظ زیربناهای کشور است و متاسفانه، هیچ کدام سر به بالین ندارد. 

آقایان! یاعلی بگویید و برنامه ششم توسعه را اجرا کنید

وی ادامه داد: تناقضاتی که در اظهارات آقایان وجود دارد، به این دلیل است که هرکدام به یک گونه فکر می کنند، چرا که برنامه ندارد. در حالی که ما یک برنامه نسبتا خوب و مصوب مجلس داریم که مباحث خوبی را مطرح کرده و آن برنامه ششم توسعه است. بنابراین، بهتر است آقایان این برنامه را اجرا کنند، یا علی!. دیگر برنامه جدید نمی خواهد چرا که مشکلات اقتصادی با اجرای برنامه ششم توسعه حل خواهد شد. 

مسائلی مهمتر از بورس، ارز و تورم داریم

هاشمی طبا درباره اختلاف نظرها در تیم اقتصادی، تصریح کرد: حسن نیت دارند و کاری که به نظرشان آمده است را انجام می دهند اما این رفتار، مشکلات اقتصادی را به سامان نمی برد. همچنین بالاتر از مسائل بورس، ارز، تورم و .... که می تواند حل شود؛ مسائلی غیر قابل حل وجود دارد که همان حفظ سرزمینی ایران است. آب، فاضلاب، تالاب، هوا و پسماندها، نشست زمین و رودخانه ها مشکلاتی هستند که باید حل شده و کشور را حفظ کنند. 

اشتباه بزرگی که احمدی نژاد کرد

این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که ناهماهنگی بین تیم اقتصادی چقدر به ضرر مردم است، گفت: یک اشکالی که در کشور ما وجود دارد، این است که می خواهند به همه به تساوی پول بدهند. متاسفانه این موضوع از زمان آقای احمدی نژاد هم پایه گذاری شد. شهید مطهری و علمای گفته اند که عدالت به معنای تساوی همه نیست و آقای احمدی نژاد عکس آن را عمل کرد و گفت به فقیر و غنی یارانه یکسان می دهد. این حرکت اشتباه بزرگی بود؛ زیرا باید به افرادی که مشکل معیشتی واقعی دارند کمک کرد. فردی که خانه و ماهی 5 میلیون درآمد دارد، می تواند زندگی خود را به گونه ایی بچرخاند اما، به فردی که پول، خانه و درآمد ندارد یا زن سرپرست خانوار است باید کمک شود. متاسفانه، با پولدارتر کردن فرد پولدار نمی توان به افراد ضعیف کمک کرد و این رفتار و برخورد در جامعه یکسان و گله‌ای جواب نمی دهد. 

دولت روحانی به وعده های سیاست خارجی خود عمل کرد

کاندیدای اسبق ریاست جمهوری، با اشاره بسته شدن بودجه و نگاه دولت به مذاکرات وین هم گفت: به نظر می آید یک تحولی در اقتصاد ایجاد شود و این موضوه صادرات نفت را بیشتر می کند. این که داوطلبانه دوربین ها را نصب کردیم، یک پالس مثبتی است. با این حال ما در برجام به تعهدات خود عمل کردیم و برخی مسائل به دست آمریکا است.

هاشمی طبا گفت: دولت روحانی در سیاست بین الملل وارد عمل شد و به وعده های خود عمل کرد؛ آمریکا زیر تعهدات خود در برجام زد. متاسفانه، برخی از افراد هم در داخل کشور علیه برجام همسو با آمریکا و اسرائیل موضع گیری کردند. اسرائیل در حال حاضر می گوید که مذاکرات احیای برجام نباید به ثمر برسد؛ حضرات تندرو نیز در زمان آقای روحانی همین حرف را می زدند که الحمدالله از خر شیطان پایین آمده و می گویند برجام خط قرمز ما است.