شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

بورس در مه و ابهام

شایان آرانی: آینده ابهام مذاکرات برای پایان تحریم‌ها و همچنین تورم افسارگسیخته را کنار هم بگذاریم. متوجه می‌شویم که هر اقتصادی را به ورطه شکست می‌کشاند و دورنمای اقتصادی را در ابهام مطلق فرو می‌برد.اکنون در بازار سرمایه ما داریم هزینه ریسک فضای مه گرفته اقتصاد را در بورس تحمیل می‌کنیم.

اقتصاد بورس در مه و ابهام

بازار سرمایه با داشتن صنایع مختلف، محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؛ به ویژه صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی، صادرات محورها، پالایشی‌ها هر کدام در بازه‌های زمانی مختلف سرمایه‌گذاری امنی برای سهامداران محسوب می‌شوند.ارزنده بودن شرکت‌های بورسی از لحاظ سودآوری کاملاً محرز است و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز، علیرغم افت قابل توجهی که به دلیل برخی رفتارهای هیجانی و سازمان‌یافته داشته‌اند، سهام ارزنده‌ای را در اختیار دارند.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سهام و نظر وی را در مورد ارزنده بودن بازار سرمایه ایران جویا شدیم. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

شایان-آرانی

شاهین شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بطور کلی سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر با توجه به جمیع جهات استانداردهای بین‌المللی همگی با ارزش هستند. با قاطعیت می‌توان گفت که در حدود ۶۰۰ نمادی که در بورس هست بیش از ۱۰۰ شرکت خوب می‌توان یافت که استانداراهای جهانی را دارا هستند و بسیار با ارزش هستند. اما نرخ هایشان نسبت به استانداراهای جهانی خیلی پایین است.

مشکلی اصلی بورس ایران

وی افزود: ما این امر دلیلی نمی‌شود که مردم عجله کنند و این سهم‌ها را بخرد. مشکلی که در بورس ایران وجود دارد بحث فضای کسب و کار و فضای اقتصادی در کشور است. اکنون چندین عامل وجود دارد که فضای کسب و کار مارا به شدت تحت تاثیر قرار داده و یک غبار منفی بر فضای کلان اقتصاد کشورمان حاکم شده است. عوامل تاثیرگذار بر این فضای منفی طبیعتا بر دورنمایی هر بازار سرمایه‌گذاری به خصوص در بورس اثرگذار است.

شایان آرانی ادامه داد: تحریم یکی از عواملی است که تاثیر بسزایی بر روی این فضا گذاشته است. اما بخش مهم تری که از تحریم بیشتر به چشم می‌آید مدیریت ناکارآمد اقتصاد کشور است. یعنی اگر تحریم را لغو شده بدانیم، مدیریت ناکارآمدی دولت باقی است. نمونه بارز آن را می‌توان در کسری بودجه شدید فعلی در کشور دید.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: ما دولت هایی داشتیم و داریم که کسری شدید بودجه دارند و در عین حال یک دولت فربه و بزرگی است که دخل و خرجش باهم نمی‌خواند. نتیجه این عدم تناسب، تورم افسارگسیخته‌ای است که آن را هم می‌توان بر غبار منفی حاکم بر اقتصاد اضافه کرد.

دورنمای اقتصادی ایران در ابهام

وی بیان کرد: این پدیده‌ها سبب افزایش تلاطم اقتصادی می‌شود و دورنمای اقتصادی را توام با ابهام می‌کند. اگر آینده مبهم مذاکرات برای پایان تحریم‌ها و همچنین تورم افسارگسیخته را کنار هم بگذاریم. متوجه می‌شویم که هر اقتصادی را به ورطه شکست می‌کشاند و دورنمای اقتصادی را در ابهام مطلق فرو می‌برد. ما نباید فراموش کنیم که دورنمای اقتصادی برای ارزشگذاری سهام بسیار مهم است. حال این فضای غبارآلود بر فراز اقتصاد کشور را بر روی بورس تصور کنید.این امر سبب می‌شود که همان ۱۰۰ شرکت ارزشمند بورسی، نرخ هایشان دچار شکست و فروریزی شود.

شایان آرانی در پایان اظهار کرد: اکنون در بازار سرمایه ما داریم هزینه ریسک فضای مه گرفته اقتصاد را در بورس تحمیل می‌کنیم. یعنی شرکتی اگر نرخ سهمش ۲ هزار تومان است، اگر این پدیده‌های تلخ اقتصادی رفع شود و مدیریت صحیحی بر اقتصاد کشور صورت بگیرد این سهم ۲ هزار تومانی به ناگاه تا ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. مخلص کلام این است که در بورس سهم‌های وجود دارد که بسیار با ارزش هستند اما به این معنی نیست که مردم هجوم ببرند و آن سهام را ببرند. شرط موفقیت بورس منوط به این است که عوامل منفی تاثیرگذار بر اقتصاد کاملا رفع شود.