شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا#جلوگیری

از مصرف این مواد غذایی در آلودگی هوا غافل نشوید/خوراکی هایی که از ورود سرب به بدن جلوگیری می کند

از مصرف این مواد غذایی در آلودگی هوا غافل نشوید/خوراکی هایی که از ورود سرب به بدن جلوگیری می کند

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران درباره تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا گفت: باید از مصرف غذا‌هایی که خود به تنهایی موجب خلل‌هایی در بدن می‌شوند و فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد کنند خودداری کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، مجید حسن قمی، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، گفت: این روز‌ها ما احتیاج داریم تا آنتی اکسیدان‌ها مورد نیاز بدنمان را تقویت کنیم، بنابراین باید از مصرف غذا‌هایی که خود به تنهایی موجب خلل‌هایی در بدن می‌شوند و فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد کنند خودداری کرد.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و افرادی که مشکلات آلرژی دارند بهتر است زمان آلودگی هوا از خانه خارج نشوند. افرادی که در کلانشهر‌ها به زندگی می‌کنند بهتر است ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی کمتری داشته باشند و چشم‌ها، دهان، بینی و مخاطی که در معرض آلودگی هوا هستند را بیشتر بشویند.

او درباره افرادی که مشکلات خونی و سیستم ایمنی، قلبی و عروقی دارند گفت: بهتر است از ماسک فیلتر دار استفاده کنند و کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.

قمی ادامه داد: از جمله کار‌های دیگری که باید انجام دهیم این است که باید هنگام ورود به خانه لباس‌ها را تعویض کنیم و از خریدن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که خارج از خانه بدون بسته بندی به فروش می‌رسند خودداری کنیم. از مصرف غذا‌هایی مانند فست فود‌ها و ساندویچ‌ها، چیپس و پفک که موجب خلل‌هایی در بدن می‌شوند در این مواقع خودداری کنید.

او گفت: مصرف مواد غذا‌هایی مانندگوجه فرنگی، کیوی، پرتقال، لیمو شیرین که ویتامین‌های E و C دارند می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند. هنگام آلودگی بهتر است از روغن زیتون، آفتاب گردان و روغن بادام بیشتر استفاده شود. باید با مصرف موادی مانند: سیر، تخم کتان، پیاز که خاصیت ضد التهابی و اسید‌های چرب امگا ۳ دارند آنتی اکسیدان‌های مورد نیازمان را فراهم و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

در روز‌های آلوده مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید
او افزود: در روز‌های آلوده مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند جعفری، انواع کلم، ریحان، شلغم، کاهو، هویج، خرمالو، گوجه فرنگی، اسفناج و گشنیز را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

قمی گفت: حداقل ۱۰-۸ لیوان آب و مایعات استفاده کنید. مصرف آب از چای سبز که حاوی مواد آنتی اکسیدان و برخی از ویتامین‌ها و تئوفیلین که در رفع التهاب مهم است می‌تواند کمک کننده باشد.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: همچنین لبنیات کم چرب سرشار از منیزیوم، فسفر، کلسیم و پروتئین با کیفیت بالا هستند و می‌توانند از ورود مواد سربی به داخل بدن جلوگیری کنند. تخم کتان به علت داشتن امگا ۳ نقش محافظت کننده‌ای در برابر آلودگی هوا دارد. ماهی و غذا‌های دریایی نیز سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند.

او گفت: سیر و پیاز به دلیل داشتن ترکیبات خاص باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند ارسنیک، کادمیوم، آهن، جیوه و سرب می‌شود و سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، فلفل سبز، گوجه فرنگی، سبزیجات، اسفناج منابع عالی از ویتامین A هستند و بهتر است برای حفظ ویتامین‌های موجود تا حد امکان به صورت خام و تازه مصرف شوند.

قمی گفت: میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و فلاونوئید‌هایی هستند که سیستم دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را تقویت می‌کند. میوه‌های مانند سیب انواع مرکبات هویج و غلات سبوس دار حاوی مقادیر بالایی پکتین هستند که در کاهش اثرات سرب در بدن مهم است.

او افزود: یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها ویتامین E است که منابع آن بادام، روغن ها‌ی زیتون و آفتابگردان، جوانه گندم و سبزیجات برگ سبز است.

قمی گفت: مصرف شیر و لبنیات حاوی مواد پروبیوتیک نیز می‌تواند علاوه بر تامین کلسیم و موادمعدنی، ویتامین D باعث افزایش انواع مفید باکتری‌های روده شده و از این طریق نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد.

او افزود: سلنیوم و روی از مواد معدنی آنتی اکسیدان هستند که سلنیوم در غذا‌های دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس دار و روی نیز در انواع گوشت ها، غذا‌های دریایی، غلات سبوس دار، نخود، عدس و جوانه گندم یافت می‌شود.