به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، در گشت و گذار و مرور اخبار یکی دو هفته  اخیر، این جمله "اولین استیضاح در دولت سیزدهم در حال کلید خوردن است"؛  را در تیتر رسانه‌های مخالف دولت به وفور دیده و شنیده‌ایم؛ شایعه‌ای بی اساس که تبدیل به سوژه‌ای جنجالی و خوراک روزانه شده، جریانی که از همسویی دولت و مجلس رنج می‌برد این روز‌ها به این اخبار غیر رسمی و کذب دل خوش کرده و با این اخبار در انتظار جرقه‌ای است تا بتواند با واصل شدن به آن دست به دامن حاشیه‌ها شود، اما این تقلّاها به نوعی آب در هاون کوبیدن است زیرا دولت و مجلس بی اعتنا به این حاشیه‌ها بر تعامل و همکاری بین قوا تاکید و آن را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند و به خوبی از نیت سوء این جریان آگاهند به طوریکه رئیس کمیسیون شورای مجلس گفته است؛ "جریانی به دنبال تخریب روابط دولت و مجلس است". این جریان که از طرف سیاستمداران شکست خورده و فرسوده دولت‌های قبل هدایت می‌شود، قصد دارد با حاشیه‌سازی مانع موفقیت دولت و مجلس انقلابی در حل مشکلات مردم شود.

                                                   طنز اخراجی های دولت!

«اولین اخراجی احتمالی» لقبی است که این روز ها به وزرای دولت رئیسی داده می‌شود و بیشتر تیم اقتصادی دولت سیزدهم در آماج این شایعات قرار دارند، آن هم درست در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی و معیشتی هستند و ناکارآمدی‌های گذشته درد را به استخوان‌شان رسانده است. سوءمدیریت‌های دولت قبل در حوزه اقتصادی موضوعی نیست که این دولت بتواند طی صد روز و یا حتی شش ماهه اول آن را رفع و رجوع کند و دولت رئیسی برای وضع سیاست‌های جدید و حل مشکلات 85 میلیون نفر به فرصت بیش از این نیاز دارد. 

                                                       زهی خیال باطل!

چند روز قبل خبری منتصب به یک نماینده در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ خبری تحت عنوان "کلید خوردن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت"، این خبر به سرعت در فضای مجازی دست به دست و تبدیل به تیتر یک مخالفان دولت شد. حاشیه‌های زیادی پیرامون این خبر نقل شد اما در همان دقایق اولیه اعضای کمیسیون صنایع و معادن صحت این خبر را تکذیب کردند و علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به خبر جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایندگان مجلس در هفته جاری از حوزه‌های انتخابیه سرکشی می‌کنند، بنابراین در مجلس حضور ندارند و امکان جمع‌آوری امضا برای استیضاح وجود ندارد. او از رابطه خوب وزیر صمت با اعضای کمیسیون صحبت به میان آورد و مطرح کرد: کمیسیون صنایع نیز با فاطمی‌ امین وزیر صنعت توافق کرده تا کارگروهی مشترک دولت و مجلس، در مورد افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

                                              رد پای وزرا در کریدور مجلس! 

با سرک کشیدن در راهروهای مجلس به خوبی می‌توان به رابطه اعضای دولت و حضور پر رنگ آنها در جلسات کمیسیون‌ها پی برد. حضوری که طبق گفته هیئت رئیسه مجلس منحصر به پاسخگوئی نیست بلکه وزرا برای ارائه گزارش عملکرد هم از حضور در کمیسیون‌های پارلمان استقبال می‌کنند، همین ارتباط وزرا و نمایندگان بر پیگیری مسائل، تنش بین دولت و مجلس را کاهش می‌دهد. سید نظام الدین موسوی در باره حضور وزرا درکمیسیون‌ها به خبرنگار برنا گفت: مجلس حق نظارت و سوال و پیگیری مسائل را دارد زیرا تریبون افکار عمومی و مردم است ولی الحمدالله در این دوره تعامل فی‌مابین مجلس و دولت و نمایندگان و وزرا نسبتا تعامل خوبی است و در همان چارچوب قانونی خود پیش می رود. مجلس شورای اسلامی در این دوره برای انکه نمایندگان در دفاتر وزرا حضور پیدا نکنند و شان وزرا و نمایندگان حفظ شود، تدبیری اندیشیده که براساس آن وزرا روزهای دوشنبه در مجلس حضور پیدا می‌کنند و نمایندگان موضوعاتی که به حوزه‌های انتخابیه انها مرتبط است را در جلسه مطرح و پیگیری می‌کنند و اتفاقا این موضوع با استقبال وزرا مواجه شده است. 

                                               پیشگوهای دروغگو! 

چوانداختن اخبار استیضاح هر دفعه گریبان گیر یک وزیر می‌شود، موضوعی که جز ایجاد نگرانی و یاس در میان مردم به نظر می‌رسد مقصود دیگری را در پی نداشته باشد. یکی دیگر از این پیش‌گویی‌ ها مربوط به استیضاح وزیر اقتصاد است موضوعی که همانند ماجراهای قبلی دروغی توخالی و در راستای چوب لای چرخ دولت گذاشتن و طرح شایعات بود و بازهم توسط نمایندگان تکذیب شد. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره انتشار این شایعه گفت: «استیضاح وزیر اقتصاد در دستورکار کمیسیون اقتصادی مجلس نیست و بنده این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم.» موضوعی که در دستور کار کمیسیون است، جمع‌آوری امضا برای سوال از وزیر اقتصاد با محوریت ساماندهی بازار بورس است که تاکنون، نزدیک به ۵۰ امضا برای طرح سوال از وزیر اقتصاد جمع‌آوری شده است.

«مجتبی یوسفی» نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در پاسخ به این سوال که اخیرا اخباری مبنی بر استیضاح وزرای دولت سیزدهم در فضای مجازی مطرح می‌شود، مشخصا بفرمایید آیا مجلس بنای استیضاح وزرا را در این برهه زمانی دارد گفت: برخی تلاش دارند ، اشتراک نظری که بین دولت و مجلس وجود دارد را به حاشیه بکشانند. باید قدرت تعامل طرفینی را در حین استقلال قوا به خوبی تمرین کنیم. مجلس و دولت بایکدیگر هم فکر هستند و در خیلی از موضوعات اشتراک نظر دارند در عین حال استقلال نظر هم وجود دارد، به ویژه در موضوعات اقتصادی که دغدغه این روزهای مردم است. مطالبات نمایندگان در راستای احقاق حق مردم به این معنی نیست که به دنبال تنش با دولت باشند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید براین جمله که "استیضاح هیچ وزیری در مجلس مطرح نیست" اظهار کرد: به این زودی مجلس وارد استیضاح نمی‌شود، ولی در حوزه اقتصادی از دولت گله‌مند هستیم و درخواست داریم تا اصلاحات جدی‌تری صورت بگیرد خصوصا در بحث کنترل قیمت‌ها. شایعات استیضاح‌ها صحت ندارد. به صورت رسمی درخواست استیضاح نداریم برآورد من هم این است که فضای عمومی مجلس همکاری و همراهی با دولت است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد بحث استیضاح توهمی بیش نیست ، البته که نمایندگان انتقاد هایی را به دولت دارند اما موضوع استیضاح جدی نیست  و بهارستان قصدی برای استیضاح در شرایط کنونی را ندارد.

                                                   جا تره و خزانه خالی!

با روی کار امدن دولت سیزدهم و تعامل رئیسی با مجلسی‌ها به نوعی می‌توان گفت، یک آرامشی در میان مردم ایجاد شده زیرا این همگرایی می‌تواند نوید بخش روزهای خوب و آینده روشن باشد اما این امر خیلی به مذاق جریان مخالف خوش نیامده و به هر طریقی سعی در ایجاد نگرانی میان مردم دارند. نکته مهم این است که همه به خوبی می‌دانند رئیسی در شرایط گل و بلبل کشور را تحویل نگرفته است و طبق گفته اعضای دولت ماهانه چند هزار میلیارد بابت بدهی‌هایی که روحانی برای دولت تراشیده پول از خزانه پرداخت می‌شود. محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در همین راستا گفته است که ماهانه چند هزار میلیارد تومان بابت بدهی های دولت سابق توسط دولت سیزدهم پرداخت می‌شود اگر در گذشته می گفتند خزانه خالی تحویل گرفتیم ما باید بگوییم که علاوه بر آن دولت را با قرض فراوان تحویل گرفتیم.

جمع بندی این موضوعات نشان از ان دارد که فشار مخالفان بر سیاست‌های اقتصادی دولت هربار رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و هربار هم تیرشان به سنگ می‌خورد؛ اما نکته مهم این است که این جریان از تنش میان دولت و مجلس چه سودی و نفعی می‌برند که هر بار بر طبل اختلافات می‌کوبند، این شایعات بیشتر می‌خواهد فشار بر مردم را بیشتر کند.

انتهای پیام/