به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛جمعی از هنرمندان سینما و موسیقی و همچنین کارشناسان تاریخ و ادبیات مهمان برنامه شب نشینی بودند.

در بخش اول گفت و گو محمد عبدالعلی پور کارشناس تاریخ گفت: زندگی انسان های گذشته بسیار ساده بوده و مبتنی بر کشاورزی و دامپروری زندگی می کرده اند. مردمی که معاش و مماتشان در گرو طبیعت بوده ، موضوع گرما و سرما هم برایشان اهمیت داشته و به همین دلیل دنبال این بودند که بدانند چه زمانی این فصل آغاز می شود و چه زمانی پایان می یابد. اینکه دام هایشان را کجا باید نگهداری کنند و علوفه شان را چطور تامین کنند و فقط هم دو فصل را متصور بوده اند که شامل فصل سرما و فصل گرما می شود.

وی تصریح کرد: در شب چله انسان ها این نگرانی را داشتند که می خواهند طولانی ترین شب سال را سپری کنند و فردا آن روز هم فصل زمستان آغاز می شود. بشر برای مقابله و مواجهه با این تاریکی شب طولانی و گذراندن آن به دنبال راهکاری بوده تا آن را با شب شعف و شادی جایگزین کند.

عبدالعلی پور ادامه داد: بشر در ایران توانسته با اینکه این کشور کم آب است مناطق بیابانی را با کندن قنات ها و بردن آب به آن جا به بهشت تبدیل کند و جای تهدید و فرصت را با هم عوض کند. بشر آموخته این زندگی جذاب را در مکانی کاملا خشک و بی آب و علف برای خود ایجاد کند. ویژگی و ذات ایرانی همواره تبدیل وضعیت های نامطلوب به وضعیت مطلوب بوده است و به همین دلیل جشن یلدا را برای تبدیل کردن وضعیت نا مطلوب ظلمت شب یلدا به یک وضعیت مطلوب برگزار می کرده اند.

این کارشناس تاریخ ادامه داد: قدمت جشن یلدا به 500 سال قبل از میلاد بر می گردد. اولین باری که بحث گاهشماری در ایران پیش می آید و با موضوع تقویم و نجوم آشنا می شوند یاد می گیرند که چطور باید این شب را به شکلی متفاوت پشت سر بگذارند.

عبدالعلی پور افزود: در طی دوره های مختلف تاریخی این فرهنگ دچار تغییراتی هم شده است. در کل پهنه ایران زمین به هرجا سفر کنید این آیین رنگ و بوی خاص خود را دارد و متناسب با داستان ها و روایت هایی که از زبان بزرگان در این شب برای افراد روایت می شده سینه به سینه چرخیده است. سفره شب یلدا به گستره زمین است و هرچه روی آن می گذارند برگرفته از همین زمین است و از آن روییده است که نشان برکت را به همراه خود دارد.

وی اظهار داشت: یکی از روش های تبدیل این شب به شب شادی و شعف باهم بودن است و این باهم بودن شادی ها را افزایش می دهد به همین ترتیب غم را هم کاهش می دهد. قصه گویی و خواندن اشعار نیز از این روش ها بوده است. امید داشتن یکی از مهم ترین موضوعات برای تبدیل این شب به یک شب شادی بخش بوده است. طنز و بذله گویی هم در همین راستا بین مردم در این شب رواج داشته است. در جشن چله مردم سعی می کردند همه چیز را فراموش کنند و درباره مسائل اقتصاد و دغدغه هایشان در آن زمان صحبتی به میان نیاورند. تجمل گرایی امروزه اصلا در جشن یلدای باستان وجود نداشته است.

کارشناس تاریخ و باستان شناسی خاطرنشان کرد: برگزاری جشن یلدا ناشی از روحیه ای است که ایرانی ها داشتند و تهدیدها را به فرصت تبدیل می کردند و این موضوع به یک فرهنگ غیرملموس تبدیل شده که از هزاره های دور به ما رسیده است.

در بخش دوم گفت و گو محمدحسین رحیم خانی بازیگر سینما و تلویزیون که بیشتر با نام هنری «بهزاد» در دنیای هنر شناخته می شود گفت: در زمان کرونا هم کار می کردیم و هم جهاد می کردیم و شهدای زیادی دادیم؛ اما مجبور بودیم چون در این شرایط اقتصادی همه محتاج هستند و باید برای زن و بچه خرج پیدا می کردیم. خوشبختانه مشکلی برای ما پیش نیامد. قبل از آن آدم خوش گذرانی بودم و همیشه دوست داشتم مهمانی باشم یا مهمان داشته باشم و از این راه لذت می برم.

رحیم خانی تصریح کرد: عاشق شکم هستم و بیشتر کله پاچه دوست دارم. من و پسرم برای خوردن کله پاچه نیاز به شرایط نداریم حتی اگر شام یا صبحانه خورده باشیم بازهم کله پاچه می خوریم.

وی افزود: مردم انقدر خوب و صمیمی هستند که وقتی یک هنرمند می بینند درباره آن آدم صحبت می کنند و ماهم سعی می کنیم جواب بدهیم چون احتیاج دیده اند که از من پرسیده اند و من هم لازم می دانم جوابشان را بدهم.

این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: فعلا در سریال نمایش خانگی «نیسان آبی» با منوچهر هادی کار می کنم که بازیگرانش را دوست دارد و کاربلد است. سریال «نوار زرد» در شبکه دو را هم دارم. یک فیلم سینمایی هم در دست ضبط دارم که این ریش های بلند هم مربوط به همین اثر است.

در بخش سوم گفت و گو عنایت الله بخشی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: زمانی که من در تلویزیون برنامه اجرا می کردم هنوز هیچ گونه تلویزیون و ضبطی در کار نبود و تمام برنامه ها زنده پخش می شد و در نتیجه اتفاقات بامزه ای رخ می داد. به طور کلی در طول شبانه روز شش الی نه ساعت برنامه تلویزیونی پخش می شد ولی همه این برنامه ها به صورت زنده بود که این کار را سخت می کرد و حتی تئاتر ها هم به صورت زنده روی آنتن می رفت.

بخشی تصریح کرد: شخصیتم 180 درجه با نقش هایی که بازی می کنم تفاوت دارد. حدود دو سال تئاتر پارس در لاله زار در دست من بود. نقشی را بازی کردم که از مردم تعداد زیادی سکه و پول دریافت کردم و از آن طرف نقشی هم بازی کردم که یکی از تماشاچی ها می خواست روی صحنه بیاید و مرا بزند.

وی افزود: یک سریال بازی کردم به نام «سایه همسایه» آن جا نقش بزرگ محله را بازی می کردم و از آن جا هر کس به دنبال چنین نقش هایی بود به سراغ من می آمد. چند وقتی است خیلی کار نکرده ام و بیشتر به خاطر ترس از کرونا بوده است و خانواده و فرزندانم مخاف هستند که کار کنم.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: دوتا پسر دارم که زیر بار ازدواج نرفته اند و هنوز مجرد هستند. در ایران فکر نمی کنم از فعالان در زمینه تئاتر و سینما از دوستان من نباشد. من با همه هنرمندان کار کرده ام.

در آخرین بخش از گفت و گو رشید کاکاوند کارشناس ادبیات گفت: عشق مبنای وجود بشر است و هیچ شاعری به ویژه بزرگانی مثل حافظ و سعدی بدون عشق وجود ندارد و زیربنای هر حرکتی بزرگی که در تاریخ ثبت می شود و انسان های بزرگ را به ما نشان می دهد عشق است. حافظ متنوع تر به جهان نگاه کرده چون یک مکتب فکرشده ای حافظ را رو به جلو نمی برد اما مولانا یک مکتب فکری دارد و شخصیت شناخته شده ای دارد. حافظ آدم خلاق اما معمولی است به همین دلیل ما ارتباط بیشتری با اشعار حافظ برقرار می کنیم. اشعاری که از حافظ می خوانیم ممکن است در لحظه متناسب با حالات شاعر با لحظه دیگر متفاوت باشد همانطور که خودمان هم ممکن است این موضوع برایمان رخ دهد.

کاکاوند بیان کرد: از بین شاعران سعدی از همه عشق ملموس تری داشته است حافظ با اینکه انسان بزرگی است اما تنوعی در اشعارش به چشم می خورد که از یک انسان سراغ داریم. اشعار حافظ خاصیت تاویل پذیری دارد و چون زبان چندلایه همراه با ایهام هایی دارد که با رندی کلامش همراه شده که همیشه منظور خاصی دارد اما سعدی صریح و شفاف است. شخصیت حافظ را نمی توان به راحتی از روی آثارش شناخت اما شخصیت مولانا و سعدی را می توان از روی آثارشان فهمید.

وی اظهار داشت: دلبسته شدن به غم چیز بدی است و باید بهانه های غم را دور خودمان نگه نداریم باید دلخوش به نعمت هایی باشیم که در اطرافمان وجود دارد.

همچنین در این برنامه که با حال و هوای شب یلدا بر روی آنتن رفت هنرمندان موسیقی از جمله بابک افرا، امیرعلی هنرمند و گروه موسیقی مهمان و همچنین سمانه اصلانی هنرمند میوه آرایی حضور داشتند و به هنرنمایی در این شب باستانی پرداختند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. عبدالرضا امیراحمدی یکی از مجریانی است که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کند و تهیه کننده این برنامه نیز علی شعبانی است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.

انتهای پیام//