به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در روز هایی که همه اهالی سینما برای جشنواره چهلم فیلم فجر آماده می شوند و برخی نگران اکران فیلم های خود در جشنواره هستند و برخی دیگر فیلم پروانه نمایش دارشان روی دستشان مانده و نمی دانند چه کنند و برخی فیلم مانده از دو سال پیش شان را به جشنواره می فرستند و دست رد جشنواره را بر سینه شان می بینند آمار گیشه پاییز تا حدودی حال سینما را بهتر می کند.

بازگشت+مخاطب+به+سالن+های+سینما (4)

فروش بیش از 70 میلیارد تومان در فصل پاییز برای سینما در روزگار پسا کرونا چند آیتم موثر را یاد آوری می کند که ؛

1- دوستان  کارشناس یا دلسوز اشتباه نکنید مردم با سینما قهر نکرده اند.

2-این تفکر اشتباه است که برخی معتقدند با بالا آمدن پلتفرم ها مردم کمتر به سالن های سینما می روند.

3- همه حدس می زدیم که در دوران پسا کرونا مردم از حضور در سالن های سینما به علت ترس و لرز شیوع مجدد و ابتلا استقبال نکنند، اتفاقی که  در واقعیت رخ نداد.

4- دینامیت استارت انفجار برای سینما بود تا مردمی که از غم و اندوه کرونا بیرون آمده بودند  و برای دیدن یک فیلم کمدی لحظه شماری می کنند  با دینامیت  پای شان به سینم باز شود.

بازگشت+مخاطب+به+سالن+های+سینما (5)

5- اصغر فرهادی با کارنامه ای پر سر و صدا قهرمانش را به سینمای ایران آورد تا استارت دوم با یک فیلم در قواره های جهانی در سینمای ما اکران شود.

6- فیلم سینمایی منصور اگرچه برای گیشه ساخته نشد اما حمایت های تبلیغاتی از این فیلم کمک کرد تا یک فیلم ارزشی با ساختاری به دور از فرمایشات معمول آثار سفارشی بتواند به اندازه های خود مخاطب را به سالن بکشاند که البته گیشه ی معمولی خود را به دست آورد.

7- اما این همه ی ماجرا نبود سهم سعید سهیلی در این عدد و رقم وقتی نمایان می شود که بدانیم در ماه سوم از فصل سوم سال سینمای ایران به فروش 45 میلیاردی رسیده است و گشت ارشاد سعید سهیلی هم در این مسیر بسیار گره گشا بوده است.

8- نمی توان نادیده گرفت که واکسیناسیون همه گیر در حضور سه میلیون نفری مردم در سالن های سینما بی تاثیر بوده است و طبیعتا رعایت پروتکل های بهداشتی بخشی از اعتقاد مردم را به حضور در سالن ها تامین کرده است.

9-در این اثنا نیکی کریمی هم با آتابای آمد وبا توجه به موضوع خاص ، مکان روایت قصه و البته خود نیکی کریمی،جواد عزتی،هادی حجازی فر و... سهم تماشاگر خودش را در بین راه تامین کرد .

بازگشت+مخاطب+به+سالن+های+سینما (1)

10- "بی همه چیز" های سینما هم یکی دو روزی است که با ستاره هایی چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و... مسیر خوبی را در رسیدن به یک گیشه قابل قبول طی می کنند جالب است بدانید بی همه چیز تنها فیلم اقتباسی این روزهای سینما به چند دلیل می تواند روزهای خوبی را پشت سر بگذارد؛

اول اینکه فیلم محسن قرایی خوش ساخت و از کیفیت بالایی برخوردار است،

دوم اینکه حضور ستاره هایی چون پرویز پرستویی و هدیه تهرانی برای هر فیلمی یک نعمت به شمار می رود

و سوم اینکه خیلی ها اعتقاد دارند "بی همه چیز" در بهترین زمان ممکن به اکران رسید و در روزهای بازگشایی و ورزیدگی همه چیز مهیاست تا این فیلم صاحب رکورد شود.

بازگشت+مخاطب+به+سالن+های+سینما (3)

11-اگر به نمودار رشد فروش در فصل پاییز دقت کنیم به چند آیتم می رسیم؛

الف) فروش ماهیانه (مهر ماه حدودا 6 میلیاردی، آبان ماه حدودا 20 میلیاردی و آذر ماه حدودا 45 میلیاردی) نشان دهنده آن است که شیب فروش روندی رو به رشد داشته است.

ب) استارت روند رو به رشد با فیلم سینمایی "دینامیت " مبین این نکته است که ژانر کمدی در همه ی ادوار ناجی است.

گشت3

پ) فیلم "گشت ارشاد3" در آذر ماه تکان مفصلی در گیشه داد و این یعنی کماکان می شود روی آثار سعید سهیلی برای اقبال گیشه حساب کرد.

ت)خیلی ها معتقد بودند تزریق چند فیلم همزمان به سالن های سینما تصمیم درستی نیست چرا که این ظرفیت در وضعیت فعلی برای موفقیت فیلم ها وجود ندارد و ممکن است برخی فیلم ها در سایه ی آثار دیگر حیف و میل می شود اتفاقی که رخ نداد.

ج)نمی توان از کنار نام اصغر فرهادی به راحتی عبور کرد او این روز ها دغدغه ی اسکار دارد و می رود تا افتخاری دیگر برای سینمای ایران کسب کند. نظرات درباره فیلم قهرمان متفاوت است شاید برخی این فیلم بهترین اثر فرهادی بدانند و برخی نیز این فیلم را بی عیب و نقص نمی دانند که بررسی تمام این موارد در این مقال نمی گنجد اما افت شیب فروش فیلم تا حدودی سوال برانگیز بود اگرچه در روز های ابتدایی قهرمان اصغر فرهادی گیشه را در تسخیر خود قرار داد و همه جای شهر صحبت از دیدن این فیلم بود و منتقدان و کارشناسان و حتی سینماگران نقد و بررسی های مفصلی روی این کار داشتند با این حال گویا فیلم در تبلیغات دهان به دهان برعکس توقع زمین خورد و کم کم قهرمان فرهادی از سکو پایین آمد و طبیعتا در فروش روزانه نیز جایگاهش را از دست داد.

Ghahraman-090

انتهای پیام//